חדש ברחוב סומסום: חבובות של ילדים שנמלטו מרצח עם למחנה פליטים

נור ועזיז, בובות "ממוצא" רוהינגי, יצטרפו לחבובות אחרות במטרה לתת לילדי פליטים שנמלטו מטיהור אתני במיאנמר למחנה הפליטים הגדול בעולם בבנגלדש, דמויות להזדהות איתם וללמוד מהן וכן לסייע בחינוך בני הילדים שהפסיק עם התפרצות מגפת הקורונה

הדמויות החדשות שמייצגות ילדי פליטים ב"רחוב סומסום" / צילום: Sesame Workshop
הדמויות החדשות שמייצגות ילדי פליטים ב"רחוב סומסום" / צילום: Sesame Workshop

התוכנית "רחוב סומסום" מוסיפה שתי חבובות חדשות, הפעם ממוצא רוהינגי. שתי הבובות, נור ועזיז, הן חלק מתוכנית חינוכית חדשה של סדנת סומסום לילדי פליטים רוהינגים במחנה פליטים בבנגלדש.

על-פי החברה המפיקה את התוכנית, יצירת שתי הבובות אמורה לאפשר לילדים רוהינגים לצפות בדמויות הדומות להם, ולהגיב טוב יותר לצרכים הרגשיים והחינוכיים שלהם. היוזמה היא חלק משתי תרומות בנות 100 מיליון דולר כל אחת, שקרן מקארתור בשיתוף חברת לגו העניקו לחברה שמפיקה את "רחוב סומסום" ולמועצת הסיוע הבינלאומית.

המטרה של התרומות, לבנות תוכנית חינוכית שעוצבה במיוחד לפי צרכיהם של ילדים הגדלים במחנות פליטים.

קורבן של רצח עם וטיהור אתני

הרוהינגה, מיעוט מוסלמי, היו קורבנות של רצח עם שערכה ממשלת מיאנמר בשנת 2017. במהלכו נרצחו קרוב ל-7,000 איש וביניהם יותר מ-700 ילדים מתחת לגיל חמש. בני הרוהינגה שנמלטו הגיעו לבנגלדש, הודו ותאילנד. נציב האו"ם לזכויות אדם תיאר את הפעולה של מיאנמר כ"דוגמה לטיהור אתני שכאילו נלקחה מספר לימוד על הנושא".

מאות אלפי מוסלמים רוהינגים נכנסו לבנגלדש באוגוסט 2017 על-מנת להימלט מהמבצע של צבא מיאנמר. על-פי האו"ם, בתוך כשנתיים כ-200 כפרים של בני הרוהינגה הוחרבו על-ידי כוחות הצבא. רוב אלה, שנמלטו מהטיהור האתני האלים, מתגוררים מאז במחנה Cox’s Bazaar.

במחנה Cox Bazaar חיים כ-700 אלף ילדים רוהינגיים, רובם קורבנות של אירועים טראומטיים קשים מאוד. רבים מאותם מאות אלפי ילדים במחנה הפליטים התייתמו או איבדו את הוריהם. הם חיים עם בני משפחה אחרים בבקתות צפופות הבנויות מעצי במבוק ובדי יוטה, ללא מים זורמים או חשמל זמין. על-מנת לקבל מים נקיים, הפליטים צריכים ללכת ברגל לתחנות שאיבת מים הפזורות ברחבי המחנה. כמו כן, בגלל נגיף הקורונה כמעט כל שירותי החינוך פנים אל פנים נפסקו במחנה.

"הבובות הראשונות שייראו כמוהם"

"אלה שתי דמויות מיוחדות מאוד של "רחוב סומסום" - עבור רוב הילדים הרוהינגיים, נור ועזיז יהיו הדמויות הראשונות בתקשורת שנראות ונשמעות כמוהם", אמרה שרי ווסטין, נשיאה לתחום השפעה חברתית בחברת סדנת סומסום.

נור היא ילדה בת שש הגדלה במחנה פליטים עם אחיה התאום עזיז. שתי הדמויות מאוד אוהבות ללמוד, אך יש להן תכונות שונות כגון דמיון וסקרנות המבדילות ביניהן. נור ועזיז, כמו ילדי פליטים אחרים במחנה, נשענות על משפחותיהן וזו על רעותה כדי "למצוא תמיכה, לצחוק ולמצוא דרכים חדשות למשחק".

הדמויות החדשות מצטרפות כעת לשאר הבובות כאשר מגפת הקורונה ממשיכה להשפיע על קהילות קטנות סביב העולם.

"הדמויות נטועות בתרבות הרוהינגיה העשירה והן עוצבו לאחר מחקר רב ומשוב ממשפחות רוהינגיות, ואנו מקווים שנור ועזיז יביאו אל המשפחות את הכוח הטרנספורמטיבי של למידה מתוך משחק בתקופה בה זה נחוץ יותר מאי פעם", אמרה ווסטין.

"לנור ולעזיז לא רק חוויות דומות להרבה מהילדים הנמצאים במשבר הזה, הן גם יעזרו לילדים להתגבר על טראומה וסטרס, ולבנות כוח נפשי, בעוד הן עוסקות בפעילויות חינוכיות מבוססות משחק", אמרה שרה בושי, מנהלת בכירה להשפעה חברתית בחברת לגו.