פסגת חירום של הממשלה הבריטית אחרי שצרפת עצרה תנועת המשאיות מהמדינה

ממשלת צרפת הודיעה כי היא תעצור את תנועת המשאיות מבריטניה, בעקבות גילוי מוטציה חדשה של נגיף הקורונה בלונדון • להחלטה משמעות כלכלית כבדה -
לפי הערכות, כ-10,000 משאיות נעות מדי יום בין הנמלים דובר לקאלה בצד הצרפתי

נמל דובר בבריטניה/ צילום: רויטרס, Toby Melville
נמל דובר בבריטניה/ צילום: רויטרס, Toby Melville

הבידוד של בריטניה מחריף בשל חשש בעולם מהתפשטות של מוטציית נגיף הקורונה שהתגלתה במדינה, ושלפי הרשויות הבריטיות עשויה להיות מדבקת יותר. גם גרמניה הצטרפה אתמול (א') לשורת המדינות שאסרו על תנועת מטוסי נוסעים מהממלכה המאוחדת ליבשת. נוסעי טיסה מלונדון שנחתו אמש בהאנובר עברו בדיקות PCR לגילוי הנגיף ויצטרכו לשהות במתחם מאולתר בשדה התעופה עד לתוצאות היום.

מספר המדינות באיחוד האירופי שאוסרות על טיסות מבריטניה באופן מיידי התרחב בשעות האחרונות, וכולל את דנמרק, איטליה, שוויץ, פורטוגל, בלגיה, אוסטריה, בולגריה, פינלנד, רומניה, שבדיה, קרואטיה, הולנד, אסטוניה, ליטא ולטביה. ברחבי העולם, אפילו איראן, מוקד התפרצות קורונה משמעותי בשנה האחרונה, הודיעה כי תעצור לשבועיים את כל הטיסות מבריטניה. טורקיה ומרוקו פירסמו הודעות דומות.

אך הצעד הדרמטי ביותר, בעל השלכות כלכליות אפשריות, הוא האיסור שהטילה צרפת אמש על כניסת משאיות מבריטניה דרכה. נמל דובר בצד הבריטי של התעלה הודיע כי תושעה תנועת המשאיות וכלי הרכב ל-48 שעות לפחות. הממשלה הבריטית מיישמת תוכניות חירום שנועדו למקרה של שיבושים בתנועה במקרים של מזג אוויר בעייתי או בעיות אחרות, כדי לנתב את המשאיות לאזורי המתנה.

סוגיה זו אמורה לעמוד במרכז ישיבת חירום היום של קבינט "קוברה" של ממשלת בריטניה, העוסק בהתמודדות עם המגפה. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע הבוקר על כינוס הקבינט.

כלי התקשורת הבריטיים דיווחו כי משאיות מאירופה יכולות להיכנס לבריטניה, אולם יש חשש כי הנהגים שלהן לא ירצו להיות מבודדים באי הבריטי ללא יכולת לשוב. לפי הערכות, כ-10,000 משאיות נעות מדי יום בין הנמלים דובר לקאלה בצד הצרפתי, במיוחד בימים עמוסים אלה. עסקים בריטיים כבר קראו לממשלה "לשכנע את הצד הצרפתי לפטור משאיות מאיסור הכניסה".

המטבע הבריטי צנח היום לעומת הדולר והאירו, בעקבות ההשפעות של הבידוד שבו בריטניה מצאה את עצמה בעקבות ההודעה על המוטציה החדשה, וכן אי התקדמות בנושא הסכם סחר מול האיחוד האירופי.

אתמול פג למעשה "דדליין" נוסף שהציב האיחוד האירופי, ולפי הודעת שפירסם בעבר, כעת לא ניתן יהיה לאשר בזמן הסכם סחר מול בריטניה עד ה-1 בינואר 2021, המועד שבו ה"ברקזיט" אמור להתחיל בפועל.

עם זאת, שני הצדדים לא הודיעו על תום המשא ומתן, וייתכן שיגיעו להסכם ברגע האחרון. לדברי שני הצדדים, יש עדיין "חילוקי דעות מהותיים", בעיקר סביב סוגית הדיג.