תנובה | בלעדי

תנובה בוחנת הקמת חנות מקררים אוטומטיים ברחובות

מאחורי המהלך עומד היזם צבי טובול, תושב רחובות, שפנה לתנובה במטרה להקים את החנות באזור נטול מכולות

מקררי צרכנייה עם מוצרים של תנובה / צילום: שלומי יוסף
מקררי צרכנייה עם מוצרים של תנובה / צילום: שלומי יוסף

האם תנובה תהיה חברת המזון הראשונה שתקים חנות חכמה בישראל? לגלובס נודע כי חברת המזון הגדולה בשוק המקומי בוחנת להקים חנות שמבוססת על מקררים חכמים. תנובה רכשה לאחרונה את החברה שמפעילה את מקררי הצרכנייה, מקררים אוטומטיים חכמים, ועתה היא בודקת אפשרות לשיתוף-פעולה, שבמסגרתו תוקם חנות שלמה של מקררים אוטומטיים שתפעל 24 שעות ביממה.

מי שעומד מאחורי היוזמה להקים חנות כזו הוא צבי טובול, תושב העיר רחובות. טובול, יזם שעוסק במציאות מדומה, מעוניין להקים בעיר חנות שמבוססת על המקררים החכמים שמפעילה הצרכנייה של חברת סמארטסל (Smartsell) בשותפות עם תנובה, כדי לתת פתרון לתושבי האזור ברחובות.

לדברי טובול, כי מסיבות בירוקרטיות שונות לא הוקם עד היום בשכונות הסמוכות - אחוזות הנשיא ושכונת המדע - סופרמרקט או מכולת, כך שהתושבים נדרשים לנסוע גם כדי לבצע קניות השלמה קטנות. 

צבי טובול / צילום: תמונה פרטית
 צבי טובול / צילום: תמונה פרטית

מקררי הצרכנייה החכמים אמור לספק לתושבי השכונה חלופה למכולת קבועה, אבל הוא גם יאפשר לתנובה ולטובול לבחון התנהגות צרכנית של לקוחות בחנות מזון שמבוססת על מקררים חכמים בלבד, במיקום שלא ייצור מתיחות מול אף קמעונאי שתנובה מספקת לו סחורה.

בשלב הזה הקמת החנות תלויה באישור של עיריית רחובות לאישור שטח מסחרי בשכונה המדוברת, בין אם באמצעות מכרז ובין אם באמצעות אישור ייעודי ליוזמה החלוצית. גורמים המעורים בפרטים טוענים כי בעירייה מתעכבים עם האישור, ובינתיים התושבים נותרים ללא מענה.

החנות אמורה להתבבס על המודל של סמארטסל, שנרכשה לאחרונה על-ידי תנובה. זוהי למעשה רשת "מיקרו-מרקטינג" שמפעילה מקררים למכירה עצמית. החברה המפעילה מאות מכונות מכירה ברחבי הארץ, במשרדים, בנייני מגורים, תחנות רכבת, בתי חולים, ועוד, בהם היא מוכרת מוצרים שלה ושל יצרניות מתחרות, בהן שטראוס, החברה המרכזית וטמפו. היקף המכירות השנתי של 420 המקררים שפרוסים כיום עומד על כ-10 מיליון שקל בשנה.

בניגוד למכונות מכירה מסורתיות, הצרכנייה מתבססת על מקרר עם טכנולוגיה חדשנית, שזיהוי המוצרים בו מתבצע על-ידי משקל המוצר בלבד, והיא מאפשרת להוציא מתוך המקרר מספר פריטים בו-זמנית. המקררים מאפשרים לצרכן גם להרים את המוצר ולקרוא את תאריך התוקף שלו ואת ערכיו התזונתיים. רק לאחר שהצרכן סיים לבחור את המוצרים וסוגר את דלת המקרר הוא משלם על סל הקנייה.

בניגוד למכונות המשקאות והחטיפים המיתולוגיות, המכונות של הצרכנייה יכולות למכור מגוון רחב של כ-300 מוצרים שונים, בהם גם מוצרי חלב, סלטים, כריכים ועוד לצריכה על הדרך, אבל גם לשימוש ביתי.

מי שמספקת לתנובה את הטכנולוגיה של המקררים היא Shekel Brainweigh, שבימים אלה מספקת אותה גם עבור ענקית הקמעונאות הצרפתית קזינו גרופ, מקבוצות הקמעונאות הגדולות באירופה. באמצעות הטכנולוגיה הזו צפויה החברה הצרפתית לפתוח בחודש הבא חנות ראשונה ללא קופה שמבוססת על אותם מקררים חכמים.

בתנובה אישרו כי הנושא נמצא בבחינה. מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "העירייה בוחנת את הנושא".