עמיר פרץ פורש מראשות העבודה: "המפלגה חייבת לעבור התחדשות"

יו"ר המפלגה הודיע כי לא יתמודד על ראשותה בבחירות הקרובות זאת במטרה להתמודד על תפקיד נשיא המדינה • פרץ חשף כי דחה הצעה להצטרף לכחול לבן

עמיר פרץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
עמיר פרץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ פורש מהפוליטיקה, מתוך כוונה להתמודד על תפקיד נשיא המדינה, וברקע מותיר מפלגה תחת איום כבד של הימחקות מהזירה הפוליטית. פרץ בחר להודיע על פרישתו בהודעה ששיגר תחילה בדף הפייסבוק שלו, ורק לאחר מכן נשלחה גם לחברי מפלגת העבודה. בפוסט הוא חשף כי דחה הצעה למיקום גבוה ברשימת כחול לבן ואת האפשרות לחבירה עימה. 

פרישתו של אחרון המנהיגים הוותיקים מסמלת את היכחדות דור מנהיגי המפלגה, שצמח בה בשנות ה-80 של האלף הקודם, ולאט לאט התפרק והתמוסס בפוליטיקה הישראלית. מדובר בסימן נוסף להפיכתה של המפלגה, שהקימה את המדינה ושלטה בה עשורים רבים, לגוף שולי יחסית בפוליטיקה הישראלית, על סף היעלמות.

אחד מבכירי מנגנון המפלגה אומר לגלובס כי לצד הצער שבעזיבה, יש הזדמנות לשקמה, לתת לכוחות הצעירים להוביל, ולמשוך אליה אישיות בכירה שתרכז סביבה מועמדים אטרקטיבים תוך שימוש בתשתית הרחבה של סניפים פעילים וחברים. הוא לא פסל אפשרות של חיבור טכני עם מפלגות אחרות אם המצב בסקרים לא ישתפר, אבל הבהיר "פרץ צודק - חייבים לשמור על עצמאותינו ולא להיטמע במפלגה אחרת".

עם זאת, נראה שלא כולם מעוניינים להעביר את ההגהה לידיים חדשות. כך, פעילים של מפלגת העבודה פרסמו לאחר הודעת פרץ, קול קורא לאהוד ברק לשוב למפלגה ולהנהיג את מה שכינו מחנה "המערך החדש". בקריאה נאמר כי הם רואים בברק את מי שיכול לפעול "להצלת המדינה מידי שלחון מושחת ומשחית שלא רואה את טובת האזרחים ורוצה לשלוט בכל מחיר".

ואילו ח"כ מרב מיכאלי קראה לכיום פריימריז: "הגיע הזמן. פריימריז בקרב המתפקדות והמתפקדים - עכשיו". 

"הזמן לאפשר לכוחות חדשים לפרוץ ולהנהיג"

בפוסט כתב פרץ כי בבחירות הקרובות לא יוביל את מפלגת העבודה ולא יעמוד בראש הרשימה לכנסת ולכן "בעת הזו מפלגת העבודה חייבת לעבור התחדשות ולבחור לה יו"ר חדש והנהגה חדשה."

הוא אישר את מה שהיה ידוע על אפשרות החבירה לכחול לבן אך כעת, על רקע המצב החדש שנוצר, הוא קורא למעשה לשיקומה כמסגרת עצמאית ודמוקרטית: "לאחרונה דחיתי אפשרות להיות משוריין במקום בטוח בצמרת כחול לבן, מתוך גישה כי אינני מייצג את עצמי בלבד אלא תנועה שלמה שמכילה אנשים ומנהיגים מצוינים בכל רחבי הארץ ומובילה תפיסת עולם ערכית. מפלגת העבודה היא תנועה בת 100 שנים. טבעי שתנועה כזו עוברת משברים וגם נחלצת מהם. למפלגת העבודה יש את המשאבים האנושים, הערכיים, תנועת נוער מפוארת, תנועת עובדים ותנועת התיישבות המהווה תשתית פוליטית בריאה עבור כל מי שיוביל את מפלגת העבודה בעתיד. מדינת ישראל משופעת בהון אנושי בלתי נדלה, שמוכיח את עצמו בכל התחומים, ולכן אני קורא לכל המנהיגות והמנהיגים שרוצים להיות שותפים בבנייתה מחדש של תנועת העבודה ההיסטורית לבוא ולהצטרף למפלגה ולהיות חלק ממסע התחדשות בתוך מפלגה שבה תתקיימנה התמודדויות דמוקרטיות". כלומר קריאה למי שמתעתד להיכנס לפוליטיקה - אולי ישירות לרון חולדאי ולגדי אייזנקוט, לחברו לעבודה למען שיקומה.

פרץ הסביר את מהלכי העבודה האחרונים שהובילו לפילוגה כאשר הוא ואיציק שמולי חברו לכחול לבן ולממשלת האחדות בעוד מרב מיכאלי נותרה באופוזיציה, כחברת העבודה : "עשיתי הכל במערכות הבחירות הקודמות כדי להביא לחילופי שלטון. לא הסכמתי להצטרף לממשלת ימין צרה למרות התמורות הפוליטיות האישיות הגדולות שיכולתי לקבל. אך כאשר בני גנץ קיבל החלטה אמיצה בעת משבר עולמי חסר תקדים ומתוך אחריות לאומית, להקים ממשלת רוטציה שיוונית בה למרכז-שמאל עמדות השפעה משמעותיות, ותאריך לסיום כהונתו של בנימין נתניהו, החלטתי לתמוך במהלך הזה. בחרנו בפשרה מתוך הסתכלות מפוכחת על מצב המדינה, מצב החברה הישראלית והמציאות הפוליטית. ידעתי שאשלם מחיר פוליטי כבד, אך עשיתי זאת כי רציתי למנוע מערכת בחירות רביעית שהייתה מלהיטה את הרוחות, מגבירה את ההסתה והשיסוי הפנימי בעם ועל פי כל התחזיות (אם היו מתקיימות בחירות ביולי-אוגוסט 2020), נתניהו היה מצליח להקים ממשלת ימין צרה וקיצונית".

בהתייחסות למערכת הבחירות החדשה, כתב פרץ כי "נתניהו יצר משבר אמון שרק הלך וגבר עד מצב שבו לא ניתן לקיים עוד את הממשלה, ולכן מדינת ישראל יוצאת היום למערכת בחירות קשה, שאיש אינו יודע איך היא תסתיים".

"זה הזמן לאפשר לכוחות חדשים לפרוץ ולהנהיג ואני אעמוד לרשותם למען המדינה ולמען המפלגה", חתם פרץ.