צוללת קדימה: מדוע אלביט מערכות רוכשת חברה שמתמחה במלחמה תת-ימית בכ-380 מיליון דולר

ספרטון האמריקאית מתמחה במערכות לחימה נגד צוללות, והמכירות השנתיות שלה - בין היתר לצבא ארה"ב - מוערכות בכ-200 מיליון דולר • הרכישה תכניס את אלביט לשוק צומח שבאמצעותו אפשר להתרחב למדינות נוספות

החברה הביטחונית אלביט מערכות ממשיכה באסטרטגיית הרכישות שלה. החברה, שבהובלת הנשיא והמנכ"ל בצלאל (בוצי) מכליס, הודיעה על רכישת החברה האמריקאית Sparton Corporation מידי קרן הפרייבט אקוויטי סרברוס, בתמורה ל-380 מיליון דולר.

ספרטון מתמחה במערכות ללחימה נגד צוללות, והמכירות השנתיות שלה מוערכות בכ-200 מיליון דולר. ככל הידוע החברה הנרכשת מציגה רווחיות תפעולית בשיעור דו-ספרתי נמוך. החברה פועלת מפלורידה, והיא מפתחת, מייצרת ומספקת מערכות אלקטרוניות שתומכות בלחימה תת-ימית, עבור חיל הים האמריקאי וצבאות נוספים. הרכישה מתבצעת באמצעות החברה הבת של אלביט בארה"ב, אלביט מערכות אמריקה.

מבחינת אלביט מערכות, המהלך מכניס אותה לשוק צומח שבאמצעותו אפשר להתרחב לעוד מדינות, לצד המשך בניית ההיצע של החברה בתחום התת-ימי. הפעילות של אלביט בתחום זה החלה עוד עם רכישת אלישרא, שמספקת ציוד לוחמה אלקטרונית לצוללות. לפני מספר שנים אלביט פיתחה כלי שיט בלתי מאויש ללוחמה בצוללות, ובמקביל גם רכשה חברה קנדית קטנה שעוסקת בתחום האקוסטיקה התת-ימית והתקשורת בין צוללות.

"הרחבה של פעילויות בתחום הימי"

המנכ"ל מכליס אמר, כי "הרכישה של ספרטון תחזק את היכולות של אלביט מערכות אמריקה ותאפשר הרחבה של הפעילויות בתחום הימי". זוהי אמנם הרכישה הראשונה של אלביט בשנה זו, אך היא באה לאחר שב-2019 אלביט רכשה את פעילות ראיית הלילה של האריס תמורת 350 מיליון דולר, וב-2018 רכשה את תעש מידי המדינה בעסקה של 1.9 מיליארד שקל ואת Universal האמריקאית ב-120 מיליון דולר.

השלמת העסקה מותנית בקבלת אישורים רגולטוריים מהרשויות בארה"ב ונוספים. באלביט מפרטים כי התהליך עשוי להימשך מספר חודשים. בסוף הרבעון השלישי היו לאלביט בקופה מזומנים ושווי מזומנים בסך 288 מיליון דולר. אגב זאת, כאשר אלביט רכשה את פעילות ראיית הלילה של האריס היא מימנה את אותה עסקה בין היתר בעזרת הנפקה פרטית שביצעה למוסדיים ישראלים.

ספרטון הוקמה לפני כשבעה עשורים והיא מייצרת מצופים סונאריים שמוטלים מכלי טיס לים, ומטרתם לאתר צוללות. המצופים קולטים את האותות האקוסטיים התת-ימיים, ובכך מאפשרים לדעת מה קורה מתחת לפני הים. מדובר במוצר מתכלה, שיש לו ביקוש צומח בחיל הים האמריקאי.

ספרטון היא אחת משתי חברות שמאושרות כספקיות של חיל הים למכירת המצופים הללו, לצד Ultra Electonics. בסך הכול מוערך השוק העולמי בכחצי מיליארד דולר, כאשר הנתח של ספרטון עומד על כ-40%, והשוק צפוי לצמוח בעתיד - אינדיקציות על כך מגיעות מתקציבי הביטחון של ארה"ב ומדינות אחרות שמצטיידות במטוסים שנועדו להטיל את אותם מצופים. נכון להיום, ספרטון לא פועלת מחוץ לארה"ב והמטרה של אלביט תהיה להרחיב את פעילותה גם לשווקים אחרים, בהם מדינות באירופה ובאסיה-פסיפיק.

סרברוס מוכרת ברווח מכובד

מי שמוכרת את ספרטון היא קרן הפרייבט אקוויטי סרברוס, שבעצמה רכשה את החברה לפני כשנתיים, כשספרטון הייתה חברה ציבורית. סרברוס שילמה אז סכום של כ-182 מיליון דולר עבור החברה, כך שהיא מוכרת כעת את ספרטון ברווח מכובד, וזאת לאחר תהליך השבחה שביצעה בה, ושכלל השקעות בפיתוח והחלפת בכירים בחברה.

אלביט, שבשליטת מיקי פדרמן, נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי 5.6 מיליארד דולר לאחר ירידה של 17% במחיר המניה מתחילת השנה.