בריטניה: מוטציה חדשה ומדבקת יותר של קורונה התגלתה

שר הבריאות הבריטי הודיע כי המעבדות בבריטניה זיהו במדינה מוטציה נוספת של נגיף הקורונה שעשויה להיות מדבקת יותר • מקור הנגיף ככל הנראה בדרום אפריקה • בינתיים בארץ התגלו ארבעה מקרים של "המוטציה האנגלית" של נגיף הקורונה

נגיף הקורונה / צילום: שאטרסטוק
נגיף הקורונה / צילום: שאטרסטוק

במסיבת עיתונאים שקיים הערב (ד') שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק כדי להודיע על אזורים נוספים בבריטניה שייכנסו לסגר הדוק בימים הקרובים, הוא עדכן גם כי המעבדות בבריטניה זיהו במדינה מוטציה נוספת של נגיף הקורונה שעשויה להיות מדבקת יותר.

הנקוק עידכן כי מדובר במוטציה שמקורה בדרום אפריקה, והיא "ככל הנראה אפילו יותר מדבקת" מהמוטציה שעליה דיווח בשבוע שעבר, ושגרמה ל-50 מדינות לאסור כניסת טיסות ונוסעים מבריטניה. דיווחים על המוטציה בדרום-אפריקה פורסמו בשבועות האחרונים, אך זו הפעם הראשונה שבה דווח כי היא התגלתה בבריטניה.

הנקוק הודיע על "הגבלות מיידיות" על תנועה מדרום אפריקה והביע את תודתו ל"ממשלת דרום אפריקה על העבודה המדעית שהיא עושה". "המוטציה הזו של הנגיף היא אפילו יותר מדבקת מהמוטציה החדשה", אמר הנקוק.

הוא הודיע כי מקרים בודדים בלבד אותרו בבריטניה עד כה, וכי החולים נמצאים בבידוד וכי הרשויות מנסות לאתר חולים נוספים שנדבקו מהם. כל מי שהיה בדרום-אפריקה בשבועיים האחרונים, אמר, צריך להיכנס לבידוד עצמי של שבועיים.

ד"ר סוזן קולינס מה"אימפריאל קולג'", שהשתתפה בתדרוך, אמרה בתשובה לשאלות התקשורת כי עדויות ראשונות מצביעות על כך שהמוטציה מדרום אפריקה היא בעלת יכולת הדבקה גבוהה יותר, וציינה כי זו אינה הפתעה שמתרחשות מוטציות של הנגיף.

המוטציה הדרום אפריקאית דווחה בשבועות האחרונים בתקשורת הכללית והמדעית, ומדענים העריכו כי ייתכן שהיא עומדת מאחורי הזינוק המפתיע במספר מקרי הקורונה במדינה, שנמצאת כעת בעיצומו של הקיץ בחצי הכדור הדרומי.

בנוסף, מספר רב יותר של חולי קורונה מאושפזים במדינה, לפי דיווח באתר האינטרנט של כתב העת המדעי "Science". ד"ר קולינס הבהירה בתדרוך שמדובר ב"מוטציות שונות לגמרי", אולם ייתכן ש"שתיהן מדבקות יותר מהגרסה הנוכחית של הנגיף".

בארץ: ארבעה מקרים של "המוטציה האנגלית"

משרד הבריאות מדווח כי בבדיקות המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות, התגלו ארבעה מקרים של נגיף קורונה מהזן שהתגלה באחרונה באנגליה. שלושה מהמקרים שבו מאנגליה ונמצאים בבידוד במלונית. מקרה נוסף מישראל - המקרה נמצא בתהליך בירור.

על כך, אומר הערב שר הבריאות יולי אדלשטיין: "לצערי, לצד הבשורות הטובות יש בשורות פחות טובות: ביומיים האחרונים אנחנו עושים מאמץ מרוכז כדי לבדוק שהמוטציה מבריטניה לא הסתננה. עד לפני כמה דקות היינו אופטימיים אבל עכשיו פחות אופטימיים. זה מידע מלפני כמה דקות מראש מערך המעבדות שלנו".

למרות שמאז שהתגלתה המוטציה הבריטית סגרו מדינות רבות את שעריהן לבאים מבריטניה והטילו חובת בידוד, עד כה, ההערכות הן שהחיסונים הקיימים בשוק וכך גם אלו שבפיתוח, עמידים בפניה בוודאות גבוהה. החשש העיקרי הנבדק בבריטניה, הוא שהמוטציה נוטה להתפשט במהירות רבה יותר, ובכך הופכת את הקורונה למידבקת יותר - אך לא לקטלנית יותר.