המקרה המוזר של הידבקות בקורונה דרך שימוש בשירותים

מקובל לחשוב שנדבקים בקורונה רק על ידי מגע ישיר עם נשא של הנגיף • ברוב מוחלט של המקרים הדבר נכון, אלא שהרשויות בסין מדווחות על מקרה שבו עבר הנגיף דרך תעלות הביוב בבניין • איך זה קרה ומהם התנאים שצריכים להתקיים כדי שמקרה כזה יחזור על עצמו

נגיף הקורונה / צילום: שאטרסטוק
נגיף הקורונה / צילום: שאטרסטוק

סגר הוא חוויה מאוד קשה, אבל לפחות כשאתם בבית אתם לא יכולים להידבק או להפיץ קורונה (Covid-19). נכון? ובכן, זה נכון כמעט ב-100%.

חוקרים מהמרכז לשליטה במחלות בעיר גוואנזו שבסין, מתארים מקרה שבו ככל הנראה עברה הקורונה דרך מערכת הביוב בין דירות שונות בבניין אחד בעיר. במקרה המדובר מעורבות שלוש דירות העומדות זו מעל זו, והוא התרחש בתקופה שבין ה-26 בינואר לבין ה-3 בפברואר 2020, שבה היו חוקי ריחוק חברתי חמורים בעיר ואיש לא יצא מביתו. על פי המתואר, משפחה אחת בבניין הזה הדביקה את שתי המספחות בדירות מתחתיה ומעליה.

איך זה קרה? אין עברה הקורונה מדירה לדירה? החוקרים מעריכים שמדובר במעבר באמצעות צואה. ידוע כי וירוס הקורונה מופרש לצואה. זהו הבסיס לבדיקות ביוב שניתן לערוך כדי לאתר אזורי התפרצות לא מדווחים. בדרך כלל הוא כבר וירוס מת כאשר הוא מופרש, אבל לפעמים הוא חי. הורדת המים בשירותים מפרקת את הצואה ויוצרת נתזי נוזל מתוך השירותים המתפזרים בקרבת השירותים. אם הנתזים הללו מגיעים בטעות לאף, לפה או לעין של מישהו, אז יכולה להיווצר הדבקה.

מכאן שרובנו לא נידבק מהקורונה של השכנים שלנו. זאת משום שמערכות האיטום שנועדו למנוע קשר בין מערכות הביוב של הקומות השונות הם בדרך כלל טובות, ומשום שרובנו מאווררים את השירותים במידה שבה נתזים שעלו מהאסלה לא צפויים לעולם לפגוש את הפרצוף.

אולם, בבניינים שבהם מערכת האיטום לא טובה, והשירותים מאוד לא מאווררים, ולאחד מהשכנים יש קורונה עם עומס ויראלי גבוה במיוחד, אפשר לזהות מנגנון שבו זה יכול לקרות.

החוקרים אף בחנו האם הנתזים יכולים לעבור דרך הביוב בבניין זה, ומצאו כי הם אכן הצליחו להגיע מדירה לדירה. הם גם צפו בתיעוד המצלמה במעגל סגור המותקנת במעלית, כדי לוודא כי הדיירים לא היו יכולים להדביק אלה את אלה במעלית.

על בסיס התיעוד מן המצלמות, דיירים אחרים בבניין סומנו כחשודים עיקריים להדבקה דרך המעלית, אך הם דווקא לא נדבקו. המשפחה המדבקת השתמשה במסיכות בעודם במעלית עוד טרם האבחון שלהם, ולא הדביקו שכנים באמצעות המעלית.

החוקרים מציינים כי הדירות שבהן אירעה ההדבקה מאובזרים במערכת ביוב בעייתית שכבר הובילה להעברה של סארס בין דירות בעבר, בבניינים דומים בדרום סין. סארס עובר כנראה יותר בקלות במסלול זה, והעברה דרך ביוב הובילה לכמה התפרצויות משמעותיות של סארס בעבר. עבור קוביד-19 זה כנראה לא מסלול עיקרי.

עוד לפני פרסום המאמר הזה, נחשדו שירותים, וספציפית שירותים ציבוריים, כמקום שבו עלולים להידבק בקורונה. מחקר שנערך בבית חולים בסין שבו אושפזו חולי קורונה, מצא את הווירוס באירוסולים - חלקיק המרחף באוויר ומשמש בתור גרעין התעבות לאדי המים - באוויר בשירותים בהם השתמשו המאושפזים.

מדובר בריכוזים נמוכים למדי אבל עדיין גבוהים מאלה בהם נמצא הווירוס בחללים אחרים שבהם השתמשו אותם חולים. החוקרים העריכו כי ניקוי וחיטוי תדירים של חדרי השירותים עשויים לעזור.

מחקר נוסף שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בארה"ב, הסתיים במסקנה לא ברורה לגבי העברת קורונה בגישה הזו, אך עם כמה המלצות לשימוש בשירותים ציבוריים באזורים נגועי קורונה: להוריד את המים רק כשמכסה האסלה סגור, לאוורר את חדרי השירותים היטב ולנקות אותם באופן תדיר.