כך הפכה בחריין למדינה עם קצב חיסון הקורונה הגבוה בעולם

בחריין הייתה מהראשונות שאישרו את השימוש בחיסון של פייזר, גם בלי להסתמך על האישור שנתן ה-FDA • נכון לשבוע שעבר חוסנו במדינה יותר מ-3% מהאוכלוסייה, אזרחים ותושבים זרים • בישראל, הניצבת במקום השני בעולם, חוסנו בינתיים 2.41% מהציבור

חיסון קורונה של אסטרהזנקה / צילום: שאטרסטוק
חיסון קורונה של אסטרהזנקה / צילום: שאטרסטוק

ישראל ניצבת במקום השני בעולם בחיסון אוכלוסיותה לקורונה, כאשר מי שניצבת לפניה היא בחריין - עם קצב חיסונים מרשים במיוחד. נכון ליום שלישי שעבר חוסנו במדינה יותר מ-3% מהאוכלוסייה, אזרחים ותושבים זרים, זאת בהשוואה ל-2.41% בישראל ו-1.18% בבריטניה שהחלה ראשונה בתהליכי החיסון.

איך זה קורה? בחריין היא מדינה בעלת מערכת רפואה מפותחת במיוחד. זו בירת הרפואה של המפרץ, עם רשת של בתי חולים מעולים ברמה גבוהה. מכל העולם הערבי, לרבות המפרציות, באים לשם לקבל טיפולים. רוב הרופאים הוכשרו באוניברסיטאות, ובתי חולים בחרייניים הנחשבים מתקדמים במיוחד. ולא רק חולים, גם הרופאים המתמחים מערב הסעודית וכוויית מגיעים לשם להתמחות, במקום לנסוע לאירופה או לארצות הברית כפי שהיה בעשורים הקודמים.

ואין מדובר רק בבית החולים האמריקאי של הצי החמישי, העוגן בבחריין, אלא בבתי חולים פרטיים וציבוריים, שבהם מחלקות מתקדמות לסרטן, לב ומוח. אוכלוסייתה מונה 1.7 מיליון נפש - מחציתם אזרחים, היתר זרים בעלי מעמד תושב, עובדים זרים בכל התחומים, מעבודות צווארון כחול ועד אנשי עסקים ומנהלי חברות.

בחריין הייתה מהראשונות שאישרו את השימוש בחיסון של פייזר, גם בלי להסתמך על האישור שנתן ה-FDA, ולשם כך שלחה משלחת מומחים אל מרכז פייזר בארצות הברית לבחון את התוצאות של מבדקי החיסונים, וקיבלו החלטה עצמאית לאישור החירום. מיד לאחר מתן האישור הזה, הוקם מערך איחסון והפצה - ובתי החולים ומרפאות החוץ שלהם הונחו להיערך למתן החיסונים.

פייזר הייתה אסירת תודה לדחיפה שקיבלה מהמפרצית הקטנה, והבטיחה משלוחי חיסונים מהירים. המחיר אגב היה זהה לזה שקיבלה ישראל. לינדסי דיסצ'י, ראש נציגות פייזר במפרז, הסבירה כי אישור החירום של בחריין ישמש למעשה זרז לכל מדינות האזור לאשרו ולחסן את אוכלוסייתם. "זה רגע היסטורי במאבק במגפה, ובחריין מובילה את העולם בהבנת הצורך במתווה חירום כדי למגר אותה".

בחריין אגב אישרה גם את השימוש בחיסון הסיני של חברת סינופארם לאחר שלפי תוצאות החברה התגלתה יעילות של 86%, ואף קיבלה משלוחים ראשונים מסין, אבל בשלב הזה החיסון של פייזר מקבל עדיפות, ורק אם לא יספיק, יעברו לחיסון הסיני.

מבצע החיסונים החל בשבוע שעבר. ד"ר מריאם אל ג'לאהמה, ראש רשות הבריאות הלאומית, הגוף האחראי על הטיפול במגפה, אמרה כי מתן החיסונים הוא לכולם, אזרחים כתושבים זרים, בני 18 ומעלה עם עדיפות לצוותים הרפואיים וקבוצות הסיכון. גם בבחריין ראשון המתחסנים היה השליט, במקרה הזה המלך חמד אל ח'ליפה, והוא קרא לכל האזרחים והתושבים הזרים להתחסן, ומיד אחריו כל משפחת המלוכה התחסנה. אחריות החיסון על הצוותים הרפואיים היא של בתי החולים והמרפאות, ואלה מקבלים אותם בנפרד משאר האוכלוסייה.

החיסון ניתן בחינם ולאחר הרשמה קצרה באתר רשות הבריאות הלאומית, בעשרות אתרים בממלכה הקטנטנה, ובעיקר ברשת בתי החולים הענפה. הממלכה מספקת גם שירות חיסונים עד הבית למי שמתקשה להגיע לבתי החולים, ומרפאות ניידות ובהן רופאים רוקחים ואחיות מנהלות את החיסון הביתי.

המצב ביתר מדינות ערב

ברשות הפלסטינית מעריכים כי בשבועיים הקרובים יקבלו את משלוחי החיסונים הראשונים מחברת מודרנה האמריקנית ומחברת ספוטניק הרוסית. משרד הבריאות ברמאללה דיווח כי הרשות צפויה לקבל בראשית ינואר חיסונים גם מהארגון הבינלאומי קובאקס, הפועל לספק חיסונים למדינות העניות. שרת הבריאות הפלסטינית מאי כילה עדכנה היום כי הרשות פועלת להשיג עוד חיסונים מחברות אחרות, ובהן פייזר ואסטרהזנקה.

בעומאן החלו היום במבצע חיסונים. באיחוד האמירויות, סעודיה, כווית וקטר, החלו כבר בשבוע שעבר, כשרובן ככולן מחסנות בחיסון של פייזר, אף שרכשו גם את החיסון הסיני, והן ממתינות לקבלת החיסון של אסטרהזנקה. מדינות צפון אפריקה, עיראק, סודאן, מצרים, ירדן,ולבנון ממתינות לקבלת משלוחים ראשונים וטרם החלו בחיסון האוכלוסייה.

סה"כ מתו מהקורונה בבחריין 351 איש, בימים אלה היא רושמת כ-250 נדבקים ליום, ובסה"כ 91 אלף נדבקו מתחילת המגפה.