הצעת חוק: שיפוי למעסיקים על תשלום שכר לעובדים בימי השבתון בבחירות

לפי ההצעה של ח"כ עידן רול והתאחדות התעשיינים, המדינה תעניק שיפוי של 75% למעסיקים של 20 עובדים על תשלום שכר לעובדים בימי השבתון בבחירות, ושיפוי של 50% למעסיקים המעסיקים מעל 20 עובדים

ח"כ עידן רול / צילום: אלעד גוטמן
ח"כ עידן רול / צילום: אלעד גוטמן

שיפוי של 75% למעסיקים של 20 עובדים על תשלום שכר לעובדים בימי השבתון בבחירות, ושיפוי של 50% למעסיקים המעסיקים מעל 20 עובדים - כך מציעים חבר הכנסת עידן רול (יש עתיד) והתאחדות התעשיינים. בפנייה ששיגרו ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, ולחברי ועדת הכספים, הם מבקשים להעלות לדיון הצעה שגיבשו לפיצוי מעסיקים בשל יום השבתון החל בבחירות לכנסת ה-24.

ההצעה עולה על רקע מחאת המגזר העסקי והתעשיינים על כך שעלות יום השבתון, הנאמדת ב-1.5-2 מיליארד שקל לכל יום בחירות - במסגרת שלוש מערכות בחירות כלליות, ואחת לרשויות המקומיות - נופלת על כתפיהם.

על רקע ההודעה על הבחירות, קמה דרישה מקרב המגזר העסקי והתעשייה לבטל את יום השבתון כליל, לשפות את המעסיקים על היום הזה או להגביל את החופש לעובדים בגין השבתון לשעתיים בלבד, במסגרתן ילכו העובדים לבחור וישובו לעבודה.

ההצעה כוללת מתווה לפיו האוצר ישפה את המעסיקים בגין עלות יום השבתון, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, באופן הדומה לפיצוי מעסיקים בגין ימי בידוד של עובד. על-פי המתווה, עסק המעסיק עד 20 עובדים, יקבל שיפוי בגין 75% מעלות שכר העובד ביום השבתון (כזכור, על-פי חוק, המעסיקים משלמים לעובדים העובדים ביום הבחירות 200%). עסק המעסיק מעל 20 עובדים, יקבל שיפוי בגין 50% מעלות שכר העובד ביום השבתון.

על-פי המתווה, הפיצוי לא יינתן למעסיקים במגזר הציבורי.

עוד מוצע כאמור כי הפיצוי יבוצע באמצעות המוסד לביטוח לאומי (שיקבל שיפוי מאוצר המדינה).

במכתב ששיגרו לגפני מציינים ד"ר רון תומר מהתאחדות התעשיינים וח"כ רול כי הדיונים בהצעת חוק יסודות התקציב הן "הזדמנות כמעט אחרונה להיטיב עם המשק והמעסיקים בגין עלויות יום השבתון ביום הבחירות לכנסת ה-24".

רון תומר,  נשיא התאחדות התעשיינים / צילום: יוסי אלוני
 רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים / צילום: יוסי אלוני

עוד מציינים השניים כי "שילוב של משבר כלכלי מתמשך בשל הקורונה, סגר שלישי ויום שבתון חמישי בתוך כשנתיים (כולל הבחירות לרשויות המקומיות), מחייב את כולנו לצמצם את הפגיעה במעסיקים בשל יום השבתון שנכפה עליהם".

למכתב צירפו השניים נוסח הצעת חוק מוצע וכן תחשיב שהוכן במחלקה למחקר כלכלי של התאחדות התעשיינים המפרט את העלויות לאוצר המדינה, ממנו עולה כי העלות הכוללת למגזר העסקי נאמדת בכ-1.5 מיליארד שקל עבור יום שבתון, כאשר תחת תרחיש של שיפוי מלא גובה השיפוי מצד המדינה נאמד בכ-900 מיליון שקל, לצד תוספת תשלום מצד המעסיקים בגובה של כ-600 מיליון שקל.

בתרחיש של שיפוי חלקי של 50%, העלות למדינה תעמוד על 450 מיליון שקל, ולמעסיקים - על כמיליארד שקל.

לדברי יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, "המעסיקים שילמו עד כה מיליארדי שקלים על הבחירות של הפוליטיקאים. אני קורא לחברי ועדת הכספים לקחת אחריות על המצב אליו הפוליטיקה מובילה את המשק ולאשר את ההצעה שיזמנו עם ח"כ רול שתמנע פגיעה קשה במעסיקים, שגם כך כורעים תחת הנטל והמשבר הכלכלי הכבד שיצרה מגפת הקורונה".

ח"כ עידן רול מסר: "אסור שבעלי העסקים ישלמו את מחיר כישלון הממשלה בפעם הרביעית, בטח לא בזמן משבר כלכלי כל-כך גדול. זו חובתן של הממשלה והכנסת לפצות את המעסיקים על יום השבתון הזה".

ההצעה גובשה על רקע ניסיונות של המגזר העסקי להביא לביטול יום השבתון. ההודעה על יום הבחירות הקרב הובילה לסערה בקרב העסקים במשק והובילה לקריאות של ראשי ארגוני מחאות העצמאים וארגוני התעשייה והמגזר העסקי לממשלה "להתעשת" ולא להטיל על המשק עול והפסדים נוספים של מיליארדי שקלים כתוצאה מבחירות נוספות ויום השבתון הנלווה אליהן.

במקרה שלא יבוטל יום השבתון במלואו, ראשי הארגונים, המייצגים את העסקים והתעשייה, דורשים כי המדינה תישא בעלויות יום החופש עבור העובדים במלואו, או תקבע כי יינתנו שעתיים חופש בלבד ביום הבחירות לצורך מימוש זכות ההצבעה.