מדפסת המניות: ננו דיימנשן נסקה ב-1,300%, גייסה 650 מיליון דולר וערוכה לרכישת ענק

מניית יצרנית מדפסות התלת-ממד נסקה בשיעור מטאורי מהשפל במרץ, ונסחרת כעת בשווי של 1.2 מיליארד דולר, למרות פעילות עסקית בהיקף זניח • ומי החמיץ את הזינוק במניה? המשקיעים בתל אביב

האם ננו דיימנשן , יצרנית מדפסות תלת-ממד בעלת מכירות בהיקף זניח, בדרכה לבצע רכישת ענק? החברה הישראלית הנסחרת בנאסד"ק ממשיכה לנצל את הגאות בסקטור הטכנולוגיה כדי להצטייד במזומנים, והודיעה השבוע על גיוס הון נוסף בהיקף 250 מיליון דולר.

בסך-הכול מדובר בגיוס הרביעי של החברה בחודש האחרון, שמצטבר לסך של 590 מיליון דולר, כאשר כל גיוס התבצע במחיר מניה גבוה יותר מקודמו. מאז תום הרבעון השלישי גייסה ננו דיימנשן 657 מיליון דולר.

שווי השוק של החברה - לאחר זינוק של כמעט 1,300% במניה מהשפל שאליו הגיעה בחודש מרץ - עומד כעת על 1.2 מיליארד דולר. מדובר בשווי  זהה לזה של ענקית מדפסות התלת-ממד סטרטסיס, שמחזור ההכנסות שלה בחודשים ינואר-ספטמבר השנה עמד על כמעט 400 מיליון דולר, לעומת פחות מ-1.5 מיליון דולר אצל ננו דיימנשן. 

כך, בזמן ששלושת הגיוסים שעשתה ננו דיימנשן בסוף נובמבר-תחילת דצמבר בוצעו במחירים של 4-6 דולר למניה (למעשה ADS, איגרות מעקב), הגיוס הנוכחי הוא במחיר של 7.5 דולר. המחיר בגיוס הנוכחי משקף דיסקאונט של 15% על מחיר המניה בנאסד"ק. בדומה להנפקות הקודמות, גם כעת ליוו את ננו דיימנשן החתם ThinkEquity ועוה"ד עודד הר אבן, רעות אלפיה ודיוויד הוברמן מפירמת עורכי הדין Sullivan.

נהנית מהמצב בשוק ההון האמריקאי

ננו דיימנשן, שהמדפסות שלה משמשות להדפסת רכיבים אלקטרוניים, נהנית מהמצב הנוכחי בשוק ההון האמריקאי, שמאפשר לחברות טכנולוגיה לבצע הנפקות משניות - ובכך לחזק את המאזן שלהן בתקופת אי-ודאות. המניות במגמת עלייה - מדד נאסד"ק, למשל, טיפס מתחילת השנה ב-43% - והמשקיעים, שיש להם סכומים נזילים גדולים, מחפשים תשואה.

לפי הודעת החברה, בדומה להודעות על הגיוסים הקודמים, כספי הגיוס מיועדים לצורכי הון חוזר וצרכים עסקיים כלליים, שעשויים לכלול "הזדמנויות אסטרטגיות", ובהן גם רכישת חברות. ואולם נראה כי גיוסי הון בהיקפים כאלה, עבור חברה שהיקפי הפעילות שלה אינם גדולים - בהכרח מיועדים לביצוע רכישה גדולה.

כבר לפני חצי שנה הודיעה ננו דיימנשן כי שכרה את בנק ההשקעות האמריקאי Needham כדי שייעץ לה בעניין רכישות, בפרט בארה"ב, במטרה להוסיף מוצרים משלימים או טכנולוגיות מתחום תעשיית האלקטרוניקה לצורך הרחבת ערוצי ההפצה שלה.

מנכ"ל החברה, יואב שטרן, אמר אז: "אנחנו מתאימים את הפוקוס שלנו כדי למנף את מצב המזומנים החזק שלנו מצד אחד, והרגיעה בשווקים כתוצאה מהתמשכות השפעות מגפת COVID-19. בזמן שוול סטריט מתנהגת כרגע באופן לא יציב, ב'מיין סטריט' יש האטה מתמשכת בעקבות סגירת מפעלים ועיכובים בהוצאות הון. זוהי סביבה שמאפשרת לננו דיימנשן לעשות שימוש יעיל בתמיכה מבעלי המניות, ויש לנו כרגע שני יעדים בהם אנו מתרכזים: האצה וקידום המו"פ שלנו, ובמקביל חיפוש אחר חברות פרטיות שהשווי שלהן נפל לצורך רכישה במחיר הנכון ובהנחה של סינרגיות".

כשהדיווח על שכירת בנק ההשקעות פורסם ביוני, הייתה ננו דיימנשן במצב שונה משמעותית מהמצב הנוכחי, עם כ-45 מיליון דולר "בלבד" בקופה.  העובדה שמצב המזומנים של ננו דיימנשן השתנה מאז באופן דרמטי, ועמו גם עלה מחיר המניה שלה שיכול לשמש "מטבע" ברכישות, מצביעה על כך שייתכן כי כיום יעדי הרכישה של החברה עשויים להיות גדולים יותר מאלה שעליהם הסתכלה בעבר.

נכון להיום, ננו דיימנשן היא חברה עם הכנסות של סטארט-אפ, אבל עם קופת מזומנים דשנה מאוד ויתרון של המסחר בנאסד"ק. כעת נותר לראות האם ומתי תגיע הרכישה.

 
  

זינקה ביום שלאחר המחיקה מת"א

אחרי העליות האחרונות במניה ולאחר הגיוס הנוכחי, בהנחה שבקופת החברה יהיו כ-700 מיליון דולר, שווי הפעילות של ננו דיימנשן (Enterprise Value) מוערך בחצי מיליארד דולר. נראה כי השווי מיוחס בעיקר לפוטנציאל העתידי, והרבה פחות לתוצאות הפיננסיות הקיימות.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, בצל משבר הקורונה, הכנסות החברה התכווצו ב-72% ל-1.4 מיליון דולר, ההפסד התפעולי העמיק ל-27.2 מיליון דולר וההפסד הנקי הסתכם ב-31 מיליון דולר, לעומת 7 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2019. 

ננו דיימנשן נהפכה לחברה ציבורית כשהתמזגה ב-2014 לשלד בורסאי בתל אביב, ולאחר מכן נרשמה למסחר גם בבורסת נאסד"ק. לפני כמה חודשים, מניית ננו דיימנשן נמחקה ממסחר בבורסת תל אביב, כשמנייתה נסחרה בנאסד"ק סביב מחיר של 80 סנט.

לאחר ירידה לשפל של 65 סנט בתחילת מרץ (שיא משבר הקורונה בשוקי ההון), היא שינתה כיוון - ומאז זינקה ביותר מפי 13 - תשואה שהמשקיעים בתל אביב כבר לא נהנו ממנה.

מעניין לציין שיום המסחר האחרון במניה בתל אביב היה ב-18 במאי, ואילו ב-19 במאי פורסם דיווח שלפיו ננו דיימנשן והחברה הגרמנית Hensoldt "הגיעו לפריצת דרך בהדפסת תלת-ממד של אלקטרוניקה" - והמניה זינקה באותו יום בנאסד"ק ב-342% במחזור מסחר ענק.

לפי אותו דיווח, פריצת הדרך היא שימוש במדפסות תלת-ממד בתהליך הפיתוח של רכיבים אלקטרוניים בעלי ביצועים גבוהים, והחברה הגרמנית הצליחה להדפיס PCB (מעגל מודפס) בעל 10 שכבות, תוך הלחמה שלו משני הצדדים - דבר שלא היה ניתן לבצע קודם לכן.

לפי הערכות, לעלייה החדה במחיר המניה של ננו דיימנשן בחודשים האחרונים אחראים בעיקר משקיעים פרטיים - כאלה המשתמשים באפליקציית "רובין הוד" (שבה ננו דיימנשן הוזכרה מוקדם יותר השנה כמניה מומלצת). במקביל, החברה עלתה על הרדאר של קאת'י ווד, משקיעה מוכרת המנהלת קרנות גידור (ARK Investment), והמניה הוזכרה בסרטונים שלה כמה פעמים בחודשים האחרונים. יש לציין כי במקביל לעלייה החדה במניה, במחזורי מסחר עצומים, גם כמות השורטים על המניה צמחה משמעותית.