קונים בסופר ומקבלים נקודות לרכישת טיסות: רמי לוי מקווה שהצעתו לרכישת ישראייר תקבל עדיפות

מחר יכריעו מחזיקי אג"ח ט באיי.די.בי מי הרוכש שהם בוחרים לישראייר • ההצעה של בי.ג'י.איי ורמי לוי היא לשלם 162 מיליון שקל כך שהחברה תחזיק ב-51% ממניות ישראייר, לוי יחזיק ב-24% ויזרים הון אישי, ומחזיקי האג"ח ב-25%

רמי לוי / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

איך הפכה זירת הרכישה של ישראייר לזירת רשתות השיווק? מחר (ד') יכריעו מחזיקי אג״ח ט באיי.די.בי מי הרוכש שהם בוחרים לישראייר. שלוש הצעות הגיעו לישורת האחרונה ונדמה שהצעתו של רמי לוי דרך חברת בי.ג'י.איי, שבהצעה האחרונה גם כוללת את לוי עצמו בפרונט תקבל עדיפות.

ההצעה של בי.ג'י.איי היא לשלם 162 מיליון שקל כך שהחברה תחזיק ב-51% ממניות ישראייר, לוי יחזיק ב-24% ויזרים הון אישי, ומחזיקי האג"ח ב-25%. בשלב מאוחר יותר בי.ג'י.איי תחזיק ב-100% מישראייר ואחזקת לוי ומחזיקי האג"ח תעבור לחברה.

בין שאר הנימוקים שסיפקו שלום חיים, שותפו של לוי בחברת בי.ג׳י.איי, ומוטי חזן, העומד בראשה, אל מול מחזיקי האג"ח בשיחת זום שהתקיימה היום היה העובדה שרשת רמי לוי שיווק השקמה תוכל לעשות סינרגיה עם מאגר לקוחותיה המונה מאות אלפי צרכנים.

כמה שעות לאחר מכן פרסמה בי.ג׳י.איי הודעה לפיה היא בוחנת שת"פ בין החברה ובין רמי לוי שיווק השקמה במידה והחברה תזכה ברכישת ישראייר. ואכן מסתמן שסיכוייו של רמי לוי טובים לעומת המתחרים. בהודעתה סבורה בי.ג'י.איי ששיתוף הפעולה "טומן בחובו פוטנציאל כלכלי לא מבוטל". הכוונה היא למשל לצבירת נקודות תעופה על ידי חברי המועדון של רמי לוי לטובת רכישת חבילות תיור וטיסות בישראייר, לרכוש מוצרי דיוטי פרי "במחירי רמי לוי", ואפילו להצטייד בשירותי נדידה לסלולרי באמצעות רמי לוי תקשורת.

בדיון שנערך היום השתתף לראשונה יגאל דמרי והשמיע את עמדתו. דמרי הציג את ההצעה שלו, אותה הוא הגדיר כפשוטה וישירה, כשהיא נטולת שילוב של מניות למימוש עתידי. דמרי מציע לרכוש 83% ממניות ישראייר בתמורה ל-140.4 מיליון שקל ולהנפיק את החברה תוך 18 חודשים. בשלב מאוחר יותר שלף שפן מהכובע באומרו שרשת שיווק גדולה המונה כ-500 אלף לקוחות הציעה לו שיתוף פעולה עם ישראייר ואף להיכנס כשותפה ב-25% מישראייר, הצעה שדמרי הביע עמדה חיובית כלפיה. בין הרשתות האפשריות נמצאות ויקטורי או יוחננוף.

דור אלון מציעה לשלם 130 מיליון שקל על מלוא מניות ישראייר והקצאה של 2.4% ממניות דור אלון עם אופציית put למימוש בשלוש תחנות יציאה אפשריות. שווי המימוש יכול להגיע ל-47.5 מיליון שקל. הצעה אחרת היא לשלם 168.4 מיליון שקל על מלוא מניות החברה.

הנאמן לנכסי איי.די.בי המליץ על הצעתו של רמי לוי מכיוון שהיא כוללת אלמנט נוסף שעל מחזיקי האג"ח לקחת בחשבון בהחלטתם - אם הם יבחרו בהצעה זו, מוטי בן משה ככל הנראה יוותר על הערעור שהוא מתכוון להגיש לביהמ"ש העליון: ערעור שמבקש לבטל את הצעתו של יגאל דמרי שהוגשה אחרי המועד שקבע הנאמן במכרז. ערעור שאמנם סיכויו להתקבל נמוך, אולם עדיין הוא מגלם סיכון שצריך להילקח בחשבון. ההצעות של מוטי בן משה ושל לוי התייחסו גם לשמירה על הדרג הניהולי של ישראייר. דמרי לא הביע תמיכה דומה לא בהצעתו ולא בדיון שנערך היום.

מוטי בן משה הציע כמה מסלולים לרכישת החברה וגם הוא הציג חוסן של חברת דור אלון שהוא עומד בראשה, אלא שבעוכריו עומדת הכוונה שלו להגיש ערעור לבית המשפט. בדיון היום, האווירה בין מחזיקי האג״ח לבן משה ולנאמן הייתה מתוחה למדי.