בעיית כוח-האדם בענף הבנייה והתשתיות תביא למחסור בפתרונות דיור לזוגות צעירים ומשפרי דיור

אם בעבר זמן המסירה של דירה שנקנתה "על הנייר" עמד על 24 חודשים, כיום הוא עומד על לא פחות מ-36 חודשים • הסיבה: מחסור קריטי בעובדים בענף הבנייה • התוצאה: איחור בזמני מסירה והתייקרות של הדירות

בנייה בבאר יעקב / צילום: איל יצהר
בנייה בבאר יעקב / צילום: איל יצהר

לא פחות מארבעה חודשים איחור במסירה של דירות חוו לאחרונה רוכשי דירות בפרויקט בשכונת הרקפות החדשה בראשל"צ, 80% מהן זכאי תוכנית "מחיר למשתכן". בתקופה זו הם נאלצו בין השאר למצוא פתרונות דיור חלופיים, או לגור אצל המשפחה, תוך לקיחת התחייבויות כספיות נוספות. הליך רכישת הדירה היה מרגש, האיחור, השאיר טעם רע בפה.

אם בעבר במעמד רכישת דירה על הנייר, הובטח לרוכש שיקבל את דירתו בתוך 24 חודשים, כיום אין קבלן שמבטיח מסירת דירה מתחת ל-36 חודשים. הארכת מועדים שנובעת מהמחסור החמור בכוח-האדם בענף המייקר את העלויות של הקבלנים ומשפיע ישירות גם על מחירי הדירות עבור הרוכשים.

למרות העובדה שהענף הוכרז כחיוני למשק המדינה ואתרי הבנייה נותרו פעילים גם במהלך הסגרים, בפועל הקורונה רק החריפה את הבעיות עימן מתמודד הענף, בראשן המחסור בידיים עובדות.

כיום חסרים כ-33 אלף עובדים זרים ופלסטינים, ובנוסף, ישנו חסך משמעותי בכוח עבודה ישראלי במקצועות ה"רטובים"- מתוך 206 אלף ישראלים, רק כ-18 אלף ישראלים עובדים במקצועות אלה. הישראלים אינם ששים לעבוד בתחום בעיקר בשל הדימוי הנמוך ש"נדבק" בו, חוסר בהירות לגבי אופק העבודה, שחיקה וחוסר מודעות לתגמול ולאפשרויות הקידום.

בכל הקשור להעסקת עובדים זרים, הפער בין המכסה הקיימת של 16.5 אלף עובדים, עומד על כ-3,000 עובדים זרים שטרם גויסו, בין היתר בשל מגבלות הקורונה. חלק מהעובדים הפלסטינים מגיעים חסרי הכשרה בטיחותית ואף מקצועית. הדבר פוגע באיכות העבודה ובתפוקה ומייצר פער בין העובדים, בנוסף למתיחות הפוליטית המערערת את יציבותם בעבודה.

המחסור ההולך ומעמיק בכוח-האדם בענף הבנייה והתשתיות יביא ללא ספק לכך שמאות אלפי זוגות צעירים, משפרי דיור ועולים חדשים ייוותרו ללא פתרון דיור בעתיד הנראה לעין.

נדרשים פתרונות יצירתיים

בכדי להגדיל את כמות כוח-האדם בענף נדרשים צעדים משמעותיים, ויפה שעה אחת קודם. באשר לגיוס ישראלים, נדרש שיתוף פעולה מלא מצד הממשלה ונקיטת צעדים לעידודם באמצעות מענקים, הכשרות מקצועיות ואופק תעסוקתי ברור שאנחנו הקבלנים נספק להם.

למרות הדעות הלא מבוססות בקרב הפקידות הממשלתית בעיקר ממשרד האוצר, ככל שמשקל העובדים הזרים והפלסטינים בענף הבנייה גדל בשנים האחרונות, כך עלה מספר העובדים הישראליים ביחס של 1:2. כלומר, על כל עובד זר/פלסטיני מועסקים לפחות שני עובדים ישראליים במקצועות המשלימים. גם רמת השכר עלתה ביחס לשכר העובדים הישראלים בתעשייה, נתון שאם היה ידוע לעובדים פוטנציאליים, היה מביא להגדלת המכסה בענף.

לטובת העלאת מספר העובדים הישראלים בענף, אנו פועלים לגיוס מגזרים נוספים שאינם פעילים בו. למשל, פיילוט להכשרת מנופאים המתקיים בעיר שדרות שם עלה אחוז האבטלה מאז הקורונה. הכשרת המנופאים, כ-25 במספר, נעשית תוך שיתוף פעולה עם הרשות המקומית וצוות של לשכת התעסוקה בעיר. זאת, במטרה לייצר מודל חדש של הכשרה על בסיס אזורי שתתמקד במקצועות המאופיינים בהכנסה גבוהה כגון מנופאים וטכנאי מיזוג אוויר. המטרה - להכשיר כ-500 עובדים בשנה.

פיילוט נוסף מתקיים בקרב האוכלוסייה החרדית בעיר בני ברק והיישוב החרדי אלעד, אוכלוסייה שאיננה משולבת כיום בשוק העבודה. הפיילוט מתקיים בשיתוף פעולה עם משרד העבודה והרווחה, עמותת דעת וציונות 2000 וחברות מהענף ומטרתו להכשיר אוכלוסייה זו לעבודות בשטח- מנופאים, טכנאים, חשמלאים ועוד. במידה והפיילוט יצלח, יתאפשר להגדיל את כוח-האדם הישראלי בכ-400 איש בתוך כשנה.

לכך מתווסף שיתוף הפעולה שמקדמת ישראל עם סודן. יזמנו פניה לראש הממשלה והצענו פרויקט שמטרתו לרכך את האווירה העוינת השוררת כלפי אזרחים סודנים, לייצר מחווה הומנית ולהביא להגדלת כוח-האדם בענף. זאת, באמצעות תכנית שתכשיר מאות סודנים לעבודות הרטובות בענף הצמא לידיים עובדות, ההכשרות ימשכו כארבעה חודשים ולאחריהן הענף ייהנה מכוח עבודה למשך מספר שנים, בסיומן הם יעזבו למדינת המוצא מצוידים במקצוע ובכלים מקצועיים רבי ערך, עם יכולת כלכלית ומענק הסתגלות.

הענף והעוסקים בו מבינים מזה זמן שעליהם להתגייס לטובת יוזמות שיכניסו לעבודה קהלים נוספים שהכשרתם מיטבית, רק כך נוכל להבטיח שהמחסור בדירות יצטמצם, שמסירתן תעמוד בלוחות הזמנים ושמחירי הדירות לא ימשיכו להאמיר. 

הכותב הוא יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ