זהירות, 2021 לפניך: כשהשווקים יתהפכו זה יקרה מהר ובאלימות

בסקירות שאני קורא חוזרת על עצמה האמירה ששוק המניות הוא המקום הטוב ביותר להשקעה כי אפשר עוד לקבל בו תשואה גבוהה, אבל כשהשווקים יתהפכו – זה יקרה מהר ובאלימות, כיון שה"תחמושת" של הבנקים המרכזיים כמעט ואזלה והממשלות הגיעו לגירעונות גבוהים שיקשו עליהן לסייע

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

בתחילת חודש מרץ שוקי המניות והאג"ח הקונצרניות היו בצניחה חופשית. הפחד מווירוס הקורונה המסתורי שלט בשווקים, ומדדי המניות נחתכו למחירים ששיקפו פסימיות יתר. במילים של שוק ההון - "אובר שוטינג" מטורף, שהתבטא בתמחור לא הגיוני כלפי מטה של נכסי סיכון (מניות ואג"ח קונצרני בעיקר). בטור שהתפרסם אז בגלובס כתבתי כי מדובר כנראה ב"הזדמנות השנה", ולא ידעתי עד כמה זה היה נכון.

מאז השווקים עלו בשיעורים חדים: מדד S&P500, שמבחינתי מוביל ומייצג את "השווקים", עלה בכ-67% מהתחתית שרשם בשלהי מרץ, ומדד הנסד"ק עלה ב-88%. וכל זה כשהכלכלה האמריקאית מתכווצת, האבטלה שם ברמה הגבוהה זה שנים, והתחלואה עדיין בשיאה.

להערכתי אנחנו נמצאים היום שוב ברמת אובר שוטינג, רק שהפעם זה בצד היקר של הסקאלה. זה מתבטא בעיקר בתמחור נכסי סיכון: שוקי המניות מתומחרים ברמת מכפיל שלא נצפתה הרבה שנים, כאשר בסקטורים מסוימים - בעיקר ב חברות הטכנולוגיה, האנרגיה הירוקה ועוד - תמחור החברות משקף צמיחה גבוהה מאוד, ולאורך שנים רבות.

דוגמה נוספת - שוק ההנפקות הרותח, שבו "כל מטאטא יורה" בתמחור גבוה, שהופך בדרך כלל להרבה יותר גבוה מיד אחרי שהחברה מתחילה להי סח ר. והזהב החדש/ישן - הביטקוין, שמחירו הגיע לכ-27 אלף דולר (עלייה של 100% בפחות מחודשיים), אבל כמו במניות - העדר שועט וקונה, והבועה מתנפחת.

חבילות חילוץ ו"כסף טיפש"

הגורם העיקרי לדעתי לעליות החדות הוא הדפסת הכסף האינסופית של הבנקים המרכזיים בעולם, שיוצרת אצל המשקיעים תחושה שהם מוגנים מירידות; כל תיקון קל בשווקים גורר עוד "חבילת חילוץ", "תוכנית רכישות" חדשה ומוגדלת, או הצהרה רצינית מפיו של שר האוצר/נגיד הבנק/ הנשיא על כי בכוונתו לקדם מהלך לסיוע נוסף, כזה שעדיין לא חשבו עליו קודם. 

גורמי משנה נוספים לאופוריה הם כמובן החיסון המיוחל לקורונה, שהגיע ובעזרת השם יסיר מאיתנו את האיום הבריאותי; חולשת הדולר האמריקאי - שמובלת על ידי הדפסת כסף והצהרות של הבנק המרכזי (הפד) כי הריבית תישאר נמוכה לאורך זמן רב; ותמריצים פיסקאליים בהיקפים בלתי נתפסים מצד הממשל האמריקאי - אשר תומכים בשוק המניות שם (על חשבון השווקים האחרים כמו אירופה, יפן ובריטניה, שבהם המטבע החזק מול הדולר דווקא פוגע בהתאוששות בשווקים).

ואחרון - "הכסף הטיפש" שנכנס לבורסה והתעצם בתקופת הקורונה, דרך אתרי מסחר (שלדעתי מתנהלים יותר כאתרי הימורים), אשר בהם מנופחים מחירי מניות על ידי המלצות שחלקן אינטרסנטיות, והמשקיעים נוהרים, ובינתיים גם מרוויחים.

אספקת הכסף הזול לא צפויה להיפסק בקרוב

בסקירות שאני קורא לקראת 2021, חוזרת על עצמה האמירה ששוק המניות הוא המקום הטוב ביותר להשקיע בו, כי אפשר עוד לקבל תשואה גבוהה, לעומת אג"ח ממשלתיות וקונצרניות - שנסחרות היום בתשואות ובמרווח ים נמוכים. זה נכון מתמטית (התשואה בשוקי האג"ח מוגבלת, כאשר המניות יכולות לעלות עוד ועוד), אבל צריך לזכור שבשוק המניות ההפסד עלול להיות כואב הרבה יותר.

עד מתי זה יימשך? לשאלת מיליון הדולר הזו אין תשובה, שהרי אספקת הכסף הזול לא צפויה להיפסק בקרוב, ולכן התהליך עוד עשוי להימשך תקופה (להערכתי, אחד הטריגרים לשינוי עשוי להיות ניצני עלייה באינפלציה בארה"ב). אבל כשהשווקים יתהפכו - זה יקרה מהר ובאלימות (זוכרים את דצמבר 2018 ואת מרץ 2020?), ועלול להיות עוד יותר אגרסיבי כיוון שה"תחמושת" של הבנקים המרכזיים כמעט ואזלה, והממשלות גם הן כבר הגיעו לגירעונות גבוהים שיקשו עליהן לסייע.

אבל הכלכלה - היא תתאושש בקצב איטי יותר לעומת השווקים הפיננסיים, ובסופו של דבר הכלכלה מנצחת. שווי החברות בבורסה צריך לשקף את תזרימי המזומנים שהן תייצרנה מעתה והלאה, ובחלק (גדול מדי לטעמי) מהחברות השווי הנוכחי כבר משקף עודף אופטימיות לגבי העתיד.

האם התאמת השווקים למציאות הכלכלית תתרחש ב-2021? כמו שאומרים במקומותינו - "ימים יגידו".

הכותב הינו חבר בוועדת השקעות בחברת ביטוח