הכירו את החברה מקיבוץ הזורע שאחראית על כיול מקררי החיסונים

מאחורי המבצע המורכב לחיסון האוכלוסייה בישראל עומדים שלל תהליכים • לאחד מהם אחראית חברת מ.ב.א הזורע, שדואגת שהמקפיאים עם החיסונים לא יחרגו אפילו בטעות מטווח הטמפרטורה הרצויה

המקפיאים והחיסונים של פייזר. חיישנים שמחוברים לאינטרנט / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות
המקפיאים והחיסונים של פייזר. חיישנים שמחוברים לאינטרנט / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

השנה האחרונה חשפה אותנו למגוון תחומי עניין ועיסוק שלא הכרנו קודם, ובחודשים האחרונים כולנו הפכנו מומחים בנושא בקרת טמפרטורה של חיסונים. אבל המומחים באמת, שווידאו שכולנו נקבל את החיסון שלנו כשהוא מוגש קר, הם "מ.ב.א הזורע טכנולוגיות כיול". זו החברה שדואגת שהמקפיאים לא יחרגו אפילו בטעות מטווח הטמפרטורות שנקבע להם.

"אנחנו מעבדה שמספקת שירותי ולידציה וכיול לתעשייה במדינת ישראל", אומרת לילך שאוט, סמנכ"ל החברה. "כל התעשיות שצריכות לעמוד בתקינה בינלאומית, חייבות להשתמש במכשירי מדידה שתוקפו על ידי גורם מוסמך. אנחנו מהווים את אותו גורם מוסמך. ישנן עוד חברות כמונו, אבל אנחנו המכייל הקבוע של טבע ישראל, והם פנו אלינו גם הפעם".

 
  

אתם מכיילים רק טמפרטורה?
"לא, אנחנו מכיילים כל דבר. טמפרטורה בהחלט - גם קירור, אבל גם חום - למשל עוגה ארוזה של אסם חייבת להיאפות בטמפרטורה מסוימת כדי לוודא שהיא אפויה. אנחנו מכיילים אורך, מסה, מדידות מאזניים מדוייקות ומדידות לחצים. אנחנו עובדים עם חברות תרופות, מכשור רפואי, מפעלים ביטחוניים, חברות שבבים".

שאוט מספרת כי לכייל מקפיא אחד זו עבודה של 72 שעות. "לטבע ישנם צוותי מכיילים משלהם, אבל כשהם הבינו שהחיסונים בדרך ושצריך להתחיל את המבצע כמה שיותר מהר, המטרה הייתה להשמיש 21 מקפיאים חדשים בן לילה. גייסנו את העובדים שלנו מהצוהריים לאותו לילה ומאותו לילה לעבודה בבוקר".

איך נראה תהליך הכיול?
איל הייבלום, מנהל ההנדסה: "הטמפרטורה של המקפיא חייבת להישאר על מינוס 80 עד מינוס 60 מעלות ולא לחרוג מעלה או מטה. מה קורה כשחורגים - זה כרגע רק פייזר יודעים. אנחנו פועלים לפי ההנחיות שלהם. קודם כל בודקים את המקפיא הריק. בודקים אם הוא מצליח לשמור את הטמפרטורה במשך 24 שעות, ואם היא נשמרת בטווח בכל מקום בתוך המקפיא - כי אלה מקפיאים גדולים.

"אחר כך, במשך 24 שעות נוספות אנחנו מאתגרים אותו - מדמים פתיחת דלתות, הפסקת חשמל, כל מה שיכול לקרות בפועל. בוחנים כמה זמן המקפיא עדיין מצליח לשמור על טווח הטמפרטורה הרצוי. בשלב הבא אנחנו מפזרים 'כאילו חיסונים', מוצר דמה, כדי לראות אם המקפיא מסוגל לשמור על הטמפרטורה שלהם בטווח גם כאשר הוא מלא. אלה בדיקות שעושים היום לכל מקפיא או מקרר לכל תרופה בארץ, לא רק בתקופת הקורונה".

וכולם היו טובים?
שאוט: "כן, אלה מקפיאים חדשים שטבע הזמינה במיוחד עבור הפרוייקט הזה, וכולם עמדו בתקנים".

למה הם משמשים כשאין קורונה?
"רק לתחום הרפואי. רק בו עובדים קבוע עם טמפרטורות כאלה".

ואחרי שמסיימים לכייל, איך מוודאים שלא מתרחשת תקלה בהמשך?
"אנחנו משאירים בתוך המקרר רגשים (חיישנים) שמחוברים כל הזמן לרשת האינטרנט, והם יכולים למדוד את הטמפרטורה ולהתריע על תקלות. פעם בשנה עושים שוב את הבדיקה של המקפיא, ומוודאים שוב שגם הרגש עובד".

אתם אחראים גם להמשך השרשרת הלוגיסטית?
"כן. בדקנו גם את רכבי ההובלה שמתאימים להובלת תרופות בטמפרטורה של 2-8 מעלות. אחרי המעבר לנקודת הקצה, האחריות עוברת אל קופות החולים. מכבי הם לקוח שלנו, ובדקנו להם את המקררים בכל נקודות הקצה".

אתם מרגישים את גודל האחריות?
"אנחנו תמיד מרגישים את האחריות. לא רק בתחום הרפואי, אלא גם נניח בתחום התעופה או החלל - כשאנחנו מוציאים דוח זו אחריות. ההבדל הפעם היה רק העבודה בלחץ זמן".