סאגת עלות ימי הבידוד: העצמאים דורשים שהמדינה תשלם להם עבור ימי העבודה האבודים

ארגון לה"ב פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים אחרים בממשלה בדרישה לתשלום בגין ימי הבידוד לעובדים העצמאים • זאת, בטרם נקיטה בהליכים משפטיים. לטענת לה"ב, מתן תשלום רק לעובדים השכירים ולא לעובדים העצמאים בגין ימי הבידוד מהווה אפליה פסולה

הפגנת העצמאים, כיכר רבין / צילום: שלומי יוסף
הפגנת העצמאים, כיכר רבין / צילום: שלומי יוסף

השאלה מי יממן את ימי הבידוד לא יורדת מסדר היום, חרף ההסדר שנחקק בחודש שעבר שאמור היה להסדיר את הנושא. ארגון לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים אחרים בממשלה בדרישה לתשלום בגין ימי הבידוד לעובדים העצמאים. זאת, בטרם נקיטה בהליכים משפטיים. לטענת לה"ב, מתן תשלום רק לעובדים השכירים ולא לעובדים העצמאים בגין הימים שהם מחויבים לשהות בבידוד ועקב כך אינם יכולים לעבוד מהווה אפליה פסולה. "בישראל יש כ- 320,000 עובדים עצמאים, שחלקם בעלי עסקים, המפרנסים עובדים רבים. העצמאים והעסקים בישראל מהווים את מנוע הצמיחה של המשק. פגיעה בעצמאים תוביל לפגיעה במשק כולו. חובה לעשות כל שניתן על מנת למנוע או למצער למזער כל פגיעה בהם", נכתב בפניה לראש הממשלה.

בסגר השני: 45,000 איש שהו בבידוד מדי יום

בחודש שעבר, לאחר חודשים ארוכים של מחלוקת בין המגזר העסקי למדינה, חוקק החוק המסדיר את נושא מימון ימי הבידוד - לפיו המדינה תישא ב-75% מעלות ימי הבידוד לעסקים קטנים ו-50% מהימים לשאר העסקים, ולעובדים יקוזזו רק 4 ימי מחלה במהלך הבידוד .

ההסדר הזה הותקף בבג"ץ ימים ספורים לאחר שעבר בחקיקה, על ידי התאחדות התעשיינים שדורשות לבטל את החוק ולחוקק את ההסדר הקודם - לפיו המעסיקים והמדינה יישאו בעלות ימי הבידוד בחלקים שווים, אך מלוא ימי הבידוד יקוזזו מימי המחלה של העובד.

כעת, נפתחת עוד זירה נגד ההסדר שחוקק - זירת העצמאים, אשר טוענים "כי ההחלטה לפיה יינתן תשלום בגין ימי הבידוד רק לעובדים השכירים ולא לעובדים העצמאים, הינה החלטה שהתקבלה בהליך פגום ולא תקין, ולגופה הינה פסולה, מהווה אפליה אסורה, עומדת בניגוד לאינטרס הציבורי במניעת התפשטות המגפה, איננה סבירה, פוגעת פגיעה קשה ולא מידתית בעצמאים, בחופש העיסוק שלהם, ובתוך כך במשק כולו, ועוד".

לטענת לה"ב, באמצעות עו"ד רועי כהן (נשיא לה"ב), עו"ד הילה צור ועו"ד אייל בסרגליק, עו"ד, יש לתקן את החוק או לפעול בדרך אחרת כך שיקבע שכל העובדים, שכירים ועצמאים, ללא כל הבדל, יהיו זכאים לקבל תשלום בגין ימי הבידוד.

במכתב ששוגר לראש הממשלה נתניהו, לראש הממשלה החליפי, בני גנץ, לשר האומר ישראל כ"ץ וליו"ר וועדת העבודה, הרווחה והבריאות חיים כץ, צויו כי בעטיו של צו הבידוד, עובדים רבים, עצמאים ושכירים, נאלצו ועוד יאלצו לשהות בבידוד ולא לצאת ולעבוד למחייתם. כך, למשל, במהלך הסגר השני שהו מידי יום לפחות 45,000 איש בבידוד, וישנם לא מעט עובדים שנאלצו מספר פעמים לשהות בבידוד.

לטענת לה"ב, נוכח הפגיעה הכלכלית שנגרמת לעובדים העצמאים והשכירים עקב השהות הכפויה בבידוד, אך טבעי ומתחייב שמדינת ישראל תשלם לעובדים אלה בגין ימי הבידוד, כפי הפסד השתכרותם. "ואכן", נכתב במכתב, "מדינת ישראל השכילה להבין את ההכרח שבמתן תשלום כאמור, ואולם, באופן תמוה ופסול, המדינה החליטה כי רק העובדים השכירים זכאים לתשלום בגין ימי הבידוד שנכפו עליהם".

לטענת העצמאים, "אין כל שוני רלוונטי בין העובד השכיר לבין העובד העצמאי. החובה לשהות בבידוד הוטלה ומוטלת באופן זהה הן על העובד העצמאי והן על העובד השכיר. הן העובד העצמאי והן העובד השכיר נפגעים כלכלית נוכח החובה לשהות בבידוד כאשר הם אינם יכולים לעבוד ממקום שהותם. הדרך בה העובד מקבל שכר על עבודתו כלל איננה רלוונטית- ואולם, נראה כי זהו השוני שהמדינה ראתה בו כרלוונטי לצורך מתן תשלום בגין הפסד ההשתכרות עקב השהות בבידוד".

אבסורד הזועק לשמיים

כדוגמא "לקיומה של האפליה הפסולה", מתוארת במכתב השוואה בין נהג המונית לנהג האוטובוס. "טול נהג מונית שהסיע במסגרת עבודתו אדם שנמצא לאחר מכן כחולה מאומת, אותו נהג מונית יחויב לשהות בבידוד משך 14 ימים, במהלכם לא יוכל להשתכר למחייתו, קרי יחווה אובדן הכנסה של כחצי חודש. בד בבד נהג המונית יאלץ להמשיך ולשלם דמי שכירות לתחנת המוניות אליה הוא שייך, לשלם עבור ביטוח הרכב, טסט וכיוצ"ב. אך אף על פי כן נהג המונית לא יהיה זכאי לכל תשלום מהמדינה. לעומת זאת, אם מדובר בנהג אוטובוס שהסיע אדם שנמצא כחולה מאומת, הרי שהלה יקבל תשלום בגין ימי הבידוד (כשזה אף כלל לא נדרש לשאת בתשלומים בקשר לעבודתו).

"אין כל שוני בין נהג המונית לנהג האוטובוס. שניהם נחשפו לחולה במהלך עבודתם, שניהם מחויבים מכוח צו הבידוד לשהות בבידוד, שניהם אינם יכולים לעבוד ולכן הכנסתם נפגעת, שניהם משלמים מיסים (ביטוח לאומי, מס הכנסה ועוד). מדוע נהג האוטובוס יקבל תשלום בגין ימי הבידוד שנכפו עליו ונהג המונית לא יקבל דבר- ועוד יצטרך להמשיך ולשלם תשלומים שונים הקשורים לעבודתו במשך תקופת הבידוד?!"

על שאלה זו עונים הכותבים: "אין זאת אלא שהמדינה החליטה כי ישנם אזרחים סוג א' וישנם אזרחים סוג ב'. אבסורד הזועק לשמיים".

לטענת לה"ב, מעבר לאפליה הפסולה, ההחלטה שלא לפצות עצמאים גם איננה סבירה, איננה מידתית, פוגעת בעצמאים, ובחופש העיסוק שלהם, יתר על המידה וללא כל הצדקה, פגיעה שעשויה לפגוע גם במועסקים על ידם ובמשק כולו. "המדינה, אשר החליטה לחייב עובדים לשהות בבידוד ובשל כך אלה אינם יכולים לעבוד למחייתם, חייבת לקחת מלוא האחריות ולשלם לכלל העובדים בגין הפסד השתכרותם. מי שמונע יכולת השתכרות חייב לפצות בגין המניעה", כותבים בלה"ב לראש הממשלה.