בריטניה פרשה מעשית מהאיחוד האירופי ויצאה לדרך עצמאית

תקופת המעבר של ה" ברקזיט" הסתיימה אמש, ובריטניה כבר אינה כפופה לחוקי האיחוד או להסדרים זמניים; "האיחוד, השאירו אור דולק בשבילנו" ביקשה מנהיגת סקוטלנד הדורשת עצמאות

אנשים חוגגים בלונדון את כניסת הברקזיט לתוקף, ב-31 בינואר 2020 / צילום: Reuters, Henry Nicholls
אנשים חוגגים בלונדון את כניסת הברקזיט לתוקף, ב-31 בינואר 2020 / צילום: Reuters, Henry Nicholls

ברלין. בריטניה החלה היום באופן רשמי את דרכה מחדש כמדינה עצמאית, שאינה חלק מהאיחוד האירופי ואינה כפופה לחוקיו, אחרי תום תקופת ההסתגלות שנכנסה לתוקף לאחר הפרישה הפורמלית בתחילת השנה ("ברקזיט"). היא עושה זאת על רקע משבר בריאותי חסר-תקדים, כאשר יותר מ-75 אלף בני אדם במדינה מתו עד כה ממגיפת הקורונה, צעדי סגר חדשים המגבילים את החיים הציבוריים מוטלים וגם משבר כלכלי הולך ומתגלגל כתוצאה מההתמודדות עם המגיפה. עם זאת, קמפיין החיסונים, שבו היתה המדינה הראשונה לפעול במערב, מעורר תקווה להשתלטות על המגיפה.

תסריטי האימים בדבר תוהו ובוהו בתחום המסחר לא יתממשו, לאחר שבריטניה והאיחוד הגיעו ביניהם בשבוע שעבר להסכמה על סחר חופשי כמעט לחלוטין. לא יהיו מכסים, מכסות או תעריפים על רוב הסחורה הבריטית היוצאת לאיחוד, ולהיפך. בריטניה תמשיך להיות מחויבת לתקינה אירופית קיימת בתחום העבודה, איכות הסביבה והחברה, אך לא תיאלץ להתאים את החקיקה שלה מעתה והלאה לזו שמתקבלת בפרלמנט האירופי.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שייכנס לספרי ההיסטוריה כפוליטיקאי שהוציא את הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי אחרי שלושה עשורים של חברות, אמר בהודעה כי "החופש הוא בידינו, ומוטלת עלינו המשימה להפיק מכך את המיטב". הוא אמר כי כעת בריטניה יכולה לשים את הליך הפרישה הארוך והמפלג מאחוריה, ולהתקדם לעבר עתיד כלכלי טוב יותר. מוקדם יותר אישר הפרלמנט הבריטי את ההסכם שרקח ג'ונסון מול האיחוד האירופי בדקה ה-90. האיחוד האירופי אימץ אותו באופן זמני, עד לאישור מלא בחודשים הקרובים על ידי 27 המדינות החברות בו.

ההסכם נתמך בבריטניה על ידי מפלגת ה"לייבור" באופוזיציה אולם לא כל הקולות בממלכה תומכים במהלך. השרה הראשונה של סקוטלנד, ניקולה סטרג'ן, שמנסה לקדם משאל עם נוסף שיכריע על עצמאותה של סקוטלנד מהממלכה המאוחדת, צייצה ב"טוויטר" - "סקוטלנד תשוב בקרוב. אירופה, שמרי על אור דולק בשבילנו". הסמכות להורות על משאל עם היא בידי ראש הממשלה, וג'ונסון שב והבהיר כי אין לו כוונה לאפשר מהלך שכזה. ב-2014, לפני ההכרעה הבריטית על ה"ברקזיט" במשאל עם ביוני 2016, דחו תושבי סקוטלנד במשאל עם את האפשרות לעצמאות.

אחרי הטקסים הרשמיים שהתקיימו בשנה שעברה, עם פרישתה הרשמית של בריטניה, שכללו הורדת דגלי הממלכה מהמוסדות הרשמיים בבריסל, תום "תקופת המעבר" שהתרחש אמש ב-23:00 שעון בריטניה עבר ללא חגיגות מיוחדות. האווירה בבריטניה בעקבות התפשטות מגיפת הקורונה היא קשה. שלשום הורחבו הסגרים החלקיים לרוב שטחי המדינה, ומומחים קוראים לממשלה להטיל סגר הדוק - כולל איסור יציאה מהבית והשעיית עבודות - כדי להתמודד עם ההתפרצות.

בריטניה נקטה שלשום צעד נואש, כשרשות התרופות שלה (MHRA) אישרה להשתמש באופן זמני במנה אחת בלבד של החיסון הקיים לקורונה של "פייזר-קורונה", ולאפשר להעניק את המנה השנייה בטווח של 12 שבועות, במקום 3 שבועות כפי שהוכח מביא ליעילות רבה בניסויים הקליניים של החברה. הנימוק הוא הצורך הדחוף להעניק חסינות כלשהי לחלקים גדולים מהחברה הבריטית, מיעוט החיסונים ואפשרויות האספקה המוגבלות שלהם. ה-MHRA העריך כי החסינות לאחר עשרה ימים אחרי קבלת המנה הראשונה היא כ-90%, לעומת 95% כשבוע אחרי קבלת המנה השנייה. בשבוע הבא צפויות הרשויות להתחיל להשתמש בחיסון של החברה הבריטית-שבדית "אסטרהזנקה", שלו יעילות פחותה בניסויים הקליניים. בריטניה היא המדינה הראשונה שאישרה את השימוש בחיסון, שפותח יחד עם חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד.