לראשונה בכהונתו: הסנאט עקף וטו שהטיל טראמפ ואישר את תקציב הביטחון

הרוב הרפובליקני בסנאט אישר את התקציב על אף התנגדותו הנחרצת של הנשיא היוצא, שדרש לבטל חוק המגן על רשתות חברתיות, עם 81 מצביעים בעד ורק 13 נגד • טראמפ, שיעזוב את הבית הלבן בעוד כשבועיים, זעם על ההחלטה: "פספסו הזדמנות, פתטי!"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP

הסנאט האמריקני אישר הלילה (ש') את חוק תקציב הביטחון ועקף את הווטו שהטיל הנשיא דונלד טראמפ. זו הפעם הראשונה בכהונתו שבה וטו של טראמפ מבוטל, ובכך החוק זכה לאישור גם ללא הסכמת הנשיא, שיעזוב את הבית הלבן ב-20 בינואר.

התוצאה בהצבעה בסנאט, שנמצא בשליטת הרפובליקנים, הייתה חד-צדדית. 81 מחברי הסנאט בחרו להצביע בעד ורק 13 התנגדו, יותר מהרוב של שני שלישים שהיה נדרש על מנת להפוך את הווטו. רק שבעה רפובליקנים הצביעו להותיר את הווטו על כנו.

ההצבעה על התקציב, שיעמוד על סכום של 740 מיליארד דולר, התרחשה כיומיים לפני השבעת הקונגרס החדש. התקציב החדש זכה לתמיכה הן מצד הרפובליקנים והן מצד הדמוקרטים, וצפוי בין היתר להעלות את משכורות החיילים המשרתים בשירות סדיר.

אם התקציב לא היה מאושר, מדובר היה בפעם הראשונה שבה הדבר מתרחש זה 60 שנה. בית הנבחרים כבר אישר את התקציב ביום שני האחרון, גם כן בתוצאה חד צדדית כש-322 הצביעו בעדו ורק 87 התנגדו לו. גם בבית הנבחרים נדרש היה רוב של שני שלישים על מנת לבטל את הווטו של הנשיא.

הנשיא היוצא לא היה מרוצה מהחלטת הסנאט והגיב בזעם. "הסנאט הרפובליקני שלנו פספס את ההזדמנות להיפטר מסעיף 230, המעניק כוח בלתי מוגבל לחברות הטכנולוגיה", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "פתטי!", הוסיף.

טראמפ הטיל את הווטו על התקציב ב-23 בדצמבר, על אף שהיה צפוי כי המחוקקים יתגברו עליו. טראמפ הביע התנגדות לכמה מסעיפי התקציב, ביניהם כאלו המגבילים את נסיגת הכוחות האמריקנים מאפגניסטן ומאירופה ומסירים את שמותיהם של מנהיגי הקונפדרציה מבסיסי הצבא. כמו כן, הוא דרש שהתקציב יכלול את ביטולו של חוק המגן על רשתות חברתיות מפני תביעות דיבה.

בעת שהטיל את הוטו, טראמפ אמר כי סעיפי החוק, הכוללים 4,500 עמודים שנוסחו במשך כשנה, הם "מתנה לסין ולרוסיה". לדבריו, "למרבה הצער, החוק הזה לא כולל צעדים קריטיים לביטחון הלאומי, וכולל סעיפים שלא מכבדים את הווטרנים ואת ההיסטוריה הצבאית שלנו, וסותר את המאמצים של הממשל שלי לשים את אמריקה במרכז מדיניות החוץ והביטחון".