עסק ביום | פיצ'ר

"אני מרגיש לא מועיל, כאדם. המזל שלי הוא שאין לי משפחה וילדים"

אסף הוכמן, הבעלים של 'טריפ אין שור' (Tripinsur) - חברה לביטוח נסיעות לחו"ל • 
גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אסף הוכמן - הבעלים של Tripinsur ביטוח נסיעות / צילום: תמונה פרטית
אסף הוכמן - הבעלים של Tripinsur ביטוח נסיעות / צילום: תמונה פרטית

אסף הוכמן, הבעלים של 'טריפ אין שור' (Tripinsur), חברה לביטוח נסיעות לחו"ל, מגדיר את הפגיעה של שנת הקורונה בעסק שלו כ"טיל מדויק למנוע". המחזור צנח בכ-95%, ומאז מרץ, הוא כמעט ולא עובד.

"אני לא עוסק בשום תחום אחר", הוא אומר. "התחום הזה מילא את כל החיים שלי בשבע השנים האחרונות. אני לא רק מוכר ביטוח נסיעות, אני גם החוליה המקשרת בין המבוטח לבין המציאות. כשפונים אלינו, אנחנו יודעים להפנות לבתי חולים או לקבוע תורים אצל הרופאים הכי טובים. בתוך כמה שנים, הפכנו להיות מובילים בתחום, בעיקר לטסים למדינות עולם שלישי".

הוכמן נפרד משני עובדיו, ונותר לבד. "הדבר הכי נוראי הוא שאיך שמתחילים קצת להרים את הראש, מקבלים פטיש על הראש הזה. הסיפור עם המלוניות, ביומיים שלושה של החלטה אומללה, הרס עבודה של חודש.
"גם כשהמלוניות ירדו מהפרק, כל מי שביטל לא החזיר את הטיסה שלו", הוא אומר. "התחום שלנו הכי נפגע - התיירות, התרבות והאירועים. אין עבודה בכלל. נמחקנו לגמרי, וכולנו נשארנו עם בורות של ביטולים להתמודד איתם, עוד ממרץ. ובזמן הזה אנחנו צריכים לתת שירות ולהחזיר כספים".

איך אתה מתמודד עם הבור הכלכלי?
"המדינה מסייעת עם המענקים. זה לא מספיק, זה בקושי מספיק כדי לשלם את החשבונות. אנחנו בחוסר ודאות הורגת. כן נפתחים השמים, לא נפתחים השמים. האם המדינות הירוקות יישארו ירוקות, האם יהיו עוד מענקים או לא. המזל שלי הוא שאין לי משפחה וילדים. אם היו לי, לא הייתי שורד בוודאות.

"אני מצמצם את כל ההוצאות בצורה דרסטית. מותרות נשארות כמותרות. אני מנסה בתחום הביטוח בתחומים אחרים, אבל הסכין לא חדה כמו של בנאדם שעושה את זה ביום יום. מקבלים קצת עזרה מההורים, מפרקים חסכונות".

העסק של הוכמן סיים את 2019 "בשיא של כל הזמנים". אחרי הקורונה, יתחיל הענף שבו הוא פועל ללקק את הפצעים, והוכמן לא צופה התאוששות מהירה. לדבריו, "ייקח לנו לפחות שנתיים לתקן ולפצות על ההפסדים הכבדים של 2020 ולחזור למה שהיינו ב-2019, אם בכלל.

"זה לא שברגע שייפתח יהיה סגר, דברים ייפתחו לאט ועם מגבלות. אולי יהיה עוד סגר. אחרי חצי שנה אתה מתחיל לשאול את עצמך מה יהיה ומתחילה לאבד תקווה, צריך להתקיים ולהביא כסף הביתה. אם המצב לא ישתפר עד יוני וייפסקו המענקים, מה נעשה אז? זה עסק שלקח שנים לבנות, עם מוניטין וקשרים רבים".

איך אתה מתמודד עם הימים האלו ברמה האישית?
"זו פגיעה בסדר היום. התרגלתי לתת מענה בשעות הזויות, ופתאום יש שקט. אני מרגיש לא מועיל, כאדם. את העסק הזה אני לא אפרק, יותר מדי הושקע בו. יש לו צורך ויש לו דרישה. אלפי מבוטחים יכולים להעיד על זה במהלך השנים. יש לנו קבלות בשטח.

"אנחנו מנסים לשמור על אופטימיות. הדרכון הירוק נתן משב רוח אופטימי. החיסונים הם תקווה, אבל זו כבר פעם שלישית שיש לנו תקווה כלשהי ואנחנו זהירים בהתלהבות. כבר השקענו המון בפרסום מחדש, לריב על פירורים עם הקולגות, ואז פתאום מגדל הקלפים מתמוטט עלינו. הכול מתבצע במהירות לא אחראית".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il