ייפוי-כוח מתמשך – דרוש שינוי תפיסה

עד שזה יקרה, המלצתי היא להקפיד ביתר שאת על ניסוח ייפוי-הכוח המתמשך בטרם הפקדתו. תשומת-לב לפרטים ודקדקנות בשלב הכנת ייפויי-הכוח המתמשך תעניק חופש פעולה רב יותר עבור מיופי-הכוח ותסיר מכשולים רבים שאחרת סביר שייקרו בדרכם

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

התפשטות מגפת הקורונה במרוצת השנה האחרונה הכניסה לחיינו לא מעט דאגות וחרדות, לצד רצון להתכונן טוב יותר ללא נודע שטומן בחובו העתיד. אלה כבר נותנים אותותיהם גם בתחום ייפויי-הכוח המתמשכים, אותו מסמך משפטי שנועד למצבים של אי-יכולת לקבל החלטות בעתיד, ושבמסגרתו יכול כל אדם מעל גיל 18 לקבוע מראש כיצד מיופה הכוח מטעמו ינהג במצבים של חוסר יכולת לקבל החלטות בעניינים רפואיים, רכושיים, רווחה וכיו"ב.

כך, בין חודש מרץ לחודש אוגוסט בשנת 2020 הופקדו אצל האפוטרופוס הכללי, שאצלו יש להפקיד ייפויי-כוח מתמשך על-מנת שייכנס לתוקפו, למעלה מ-13,500 ייפוי-כוח מתמשכים - עלייה של כ-92% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019, אז הופקדו רק כ-7,000 ייפוי-כוח.

וכך, בשבוע שעבר נערך דיון בנושא בוועדת החוקה בכנסת, במהלכו נחשף כי במהלך שנת 2020 הופקדו כ-20,000 ייפויי-כוח מתמשכים, לעומת 14,000 בלבד בשנת 2019.

מטבע הדברים, ייפוי-כוח מתמשך רלוונטי בעיקר לאנשים חולים או מבוגרים שהם וילדיהם מבקשים להסדיר את אופן קבלת ההחלטות לגבי מצבם, עוד בטרם יגיעו למצב קוגניטיבי שאינו מאפשר זאת. בלא מעט מקרים מדובר במסמך קריטי, שחוסך הרבה כאב ראש, זמן וביורוקרטיה, וחשוב מכך - מסייע ליקיריהם של מי שכבר לא מסוגלים לקבל החלטות עצמאיות, לקחת בשמם את ההחלטה הנכונה ביותר עבורם.

ואולם לצד הזינוק המרשים במספר ייפויי-הכוח המתמשכים שהופקדו במרוצת השנה האחרונה בצל משבר הקורונה, במהלך הדיון בוועדה שהתמקד בקשיים ביישום הרפורמה, הוצגו נתונים בעייתיים בנוגע למידת שיתוף-הפעולה של המוסדות הפיננסיים דוגמת הבנקים עם מיופי-הכוח.

האפוטרופוסה הכללית עדכנה כי בחודשים הקרובים תוצג תפיסת פיקוח חדשה לגמרי בנושא, כאשר כלפי בני משפחה הפיקוח יהיה תלוי ברמת הקרבה והיקף הנכסים, מתוך כוונה להקל על הטיפול באדם מייפה הכוח.

מניסיוני כעורכת דין לענייני משפחה, אני יכולה להעיד שהקשיים שמערימים הבנקים על פעולות שמתאפשרות הודות לייפויי-כוח מתמשכים ניכרים היטב בשטח. כמו במקרים רבים אחרים, גם בהקשר זה הבנקים מהווים לעתים מכשול בלתי עביר, ונדמה כי הם לא ששים למצוא פתרונות שיקלו על ביצוע פעולות.

דוגמה בולטת לכך ניתן למצוא בייפוי-כוח מתמשכים בהם יש מספר מיופי-כוח, ושנקבע לגביהם כי עליהם לפעול יחד. במקרים כאלה, בנקים רבים מסרבים לבקשות לקבל כרטיסי אשראי או ביצוע פעולות באינטרנט, באמתלה כי אם לאחד ממיופי-הכוח יהיה כרטיס אשראי - הוא יוכל לבצע פעולות לבדו, זאת גם בשעה שכלל מיופיי-הכוח מסכימים להנפקת הכרטיס.

מטבע הדברים, לא כל הבנקים והסניפים פועלים באותה קשיחות. לאחרונה הגיעה למשרדי לקוחה ותיקה שנתקלה בקושי לבצע פעולות בחשבון בנק בו יש מספר מיופי-כוח. במקום להיכנס לריב ומדון עם הבנק, ייעצתי לה לפתוח חשבון בבנק אחר, שבו היא מנהלת את חשבונה הפרטי וחשבון העסק. כך היא עשתה, ואכן נתקלנו בפחות התנגדויות.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר, דרש מהבנקים בדיון כי יציגו בהקדם תוכנית עבודה ונהלים סדורים לעבודה עם ייפויי-כוח מתמשכים, מתוך תקווה כי בכך ניתן יהיה להקל על ביצוע פעולות רכושיות בחשבונם של מי שייפו את כוחם של אחרים לכך.

עד שזה יקרה, ובשים לב לכך שלבנקים קצב עבודה משלהם ומעט מאוד רצון לקחת סיכונים, המלצתי היא להקפיד ביתר שאת על ניסוח ייפוי-הכוח המתמשך בטרם הפקדתו. תשומת-לב לפרטים ודקדקנות בשלב הכנת ייפויי-הכוח המתמשך תעניק חופש פעולה רב יותר עבור מיופי-הכוח ותסיר מכשולים רבים שאחרת סביר שייקרו בדרכם.

בשנה האחרונה נוספו עורכי דין רבים שהוסכמו לערוך ייפוי-כוח מתמשך, אך המציאות מלמדת כי לא די בהסמכה הרשמית, ובמקרים רבים נדרשים זהירות וניסיון רב בניסוחו.

עורך דין שידע לנסח ייפוי-כוח מתמשך היטב, יוכל למשל להתייחס מראש למצב שבו לצד הדרישה ממיופי-הכוח לעבוד ביחד ובשיתוף-פעולה, לתת הוראות פרטיות לניהול החשבון, כך שכל מיופה-כוח יוכל לפעול לבדו בפעולות של עד סכום מסוים, הרשאה להנפיק כרטיס אשראי כו'. 

הכותבת היא עורך דין ומגשרת, מנהלת מחלקת דיני ירושה ומשפחה במשרד גדעון פישר ושות', מוסמכת לעריכת ייפוי-כוח מתמשך