בנק ישראל: עלות החמרת הסגר - 3.5-3 מיליארד שקל בשבוע

על פי בנק ישראל, היקף אובדן התוצר תלוי במידת הציות של הציבור למגבלות שיוטלו, ולפעילות האונליין של עסקים • אגף הכלכלנית הראשית מעריך כי העלות תעמוד על כ-3.5-4 מיליארד שקל לשבוע

חנויות סגורות בעקבות הסגר השני / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנויות סגורות בעקבות הסגר השני / צילום: כדיה לוי, גלובס

לאחר החמרת המגבלות, צפוי הסגר השלישי לעלות למשק באובדן תוצר של 3-3.5 מיליארד שקל בשבוע, כך מעריכה חטיבת המחקר בבנק ישראל. הטווח בתחזית שפורסמה נובע מחוסר ודאות של כלכלני הבנק לגבי מידת הציות שתהיה בציבור למגבלות שיוטלו, וכן לגבי המדיה שבה יצליחו עסקים להתאים את פעילותם למגבלות, למשל באמצעות פיתוח אפיקי מכירות באונליין.

התחזית המעודכנת הוכנה בעקבות החלטת הממשלה על מעבר לסגר מלא החל בחצות של יום חמישי השבוע, ולמשך שבועיים לפחות. כהשוואה לסגר הנוכחי השתמשו בבנק ישראל באומדנים לגבי הפגיעה שגרמו הסגרים הקודמים. על רקע זה מעריכים שם כי שיעור הפעילות הממוצע שהיה בחודש אפריל , שבו חל הסגר הראשון, עמד על 80%, אם כי חלק מהסגר חל בתקופת חול המועד פסח שבו הפעילות ממילא נמוכה.

דמיון לפעילות באוקטובר

בבנק מציינים כי הסגר השני, שהחל בסוף ספטמבר, גרר פחות פגיעה בפעילות - על אף שההוראות בו היו מחמירות ביחס לסגר הראשון. להערכת אנשי חטיבת המחקר, הפגיעה הפחותה בפעילות במהלך הסגר השני נבעה, ככל הנראה, "מהיערכות של העסקים לעבודה מרחוק, וקיום חלקי של ההנחיות".

להערכתם, שיעור הפעילות בחודש אוקטובר עמד לכל הפחות על 88%. "משמעותו של כל שבוע שבו הפעילות ברמה זו, להבדיל מפעילות מלאה, הוא הפסד תוצר של 3.2 מיליארד שקל", הם קובעים, כלומר בדומה לצפוי במהלך הסגר השלישי.

באוצר פסימיים יותר

במסגרת הסגר המעודכן תצומצם הנוכחות במקומות עבודה, ייסגרו מקומות עבודה שמקבלים קהל, ובראשם המסחר, השירותים האישיים מקרוב והמלונות באיים הירוקים. בנוסף, הפעילות הפרונטאלית בכלל מערכת החינוך, למעט החינוך המיוחד, תיסגר (מעבר ללמידה מרחוק).

היציאה מהבית לצרכים שאינם חיוניים תישאר קילומטר אחד, והסף המותר להתקהלות הופחת ל-5 אנשים בחלל סגור ול-10 אנשים בחלל פתוח. עוד נקבע כי המסעדות, הסגורות לישיבה עוד מהסגר השני, יוכלו לפעול רק באמצעות מערך משלוחים. נציין כי מרבית החינוך הלא-פורמאלי (חוגים), פעילות התרבות ואולמות האירועים סגורים עוד מהסגר השני, וצפויים להישאר כך.

במקביל להערכות בנק ישראל, אגף הכלכלנית הראשית באוצר מעריך כי העלות המשקית של מתכונת הסגר, שעליה הוחלט בישיבת הממשלה, תעמוד על סכום גבוה יותר - 3.5-4 מיליארד שקל בשבוע. עלות זאת תלויה בנוסח התקנות הסופי שיאושר, ואופן יישומן.

גורמים באוצר אמרו לגלובס השבוע כי שיעורי ציות נמוכים מהצפוי במהלך הסגר השני גרמו לכך שהתחזיות המוקדמות לגבי העלות הכלכלית של הסגר התגלו בדיעבד כפסימיות מדי. לעומת זאת, במהלך הסגר הראשון שיעור הציות להנחיות היה כמעט מלא - מה שהוביל לכך שהתחזיות היו מדויקות. העלות הסופית של סגר מרץ-אפריל מוערכת בכ-15 מיליארד שקל, השווים לאובדן של 1.1% מהתוצר בשנה.