מאות אלפי מנות בשבוע תמורת מידע נרחב על המתחסנים הישראלים: מה מסתתר בהסכם של נתניהו עם פייזר?

ישראל תעביר לפייזר מידע על המתחסנים ותופעות הלוואי, ללא פרטים מזהים מלאים, ותקבל בתמורה כ-10 מיליון מנות חיסון • גם ארגון הבריאות העולמי יקבל את הנתונים, ומשלחת מטעמו תגיע לארץ בקרוב • מה עוד מסתתר בהסכם עם פייזר?

בנימין נתניהו במתחם חיסוני קורונה קופת חולים כללית טירה / צילום: תומר אפלבאום - הארץ
בנימין נתניהו במתחם חיסוני קורונה קופת חולים כללית טירה / צילום: תומר אפלבאום - הארץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף אמש את הסיבה המרכזית לקבלת החיסונים המהירה בישראל, מצד חברות פייזר בעיקר וגם מודרנה, הסיבה שבגללה, ישראל תוביל את העולם ביציאה מהמגפה כבר בעוד חודשיים וחצי.

ישראל תשמש למעשה כמעבדת ניסוי עולמית גדולה, שמסקנות המחקר העצום הזה ישמשו לקביעת אסטרטגיות חיסון בשאר המדינות וגם ישמשו את החברות להמשך המחקר והפיתוח של חיסונים לקורונה ולתרופות אחרות.

לפי ההסכם שפרטיו הסופיים סוכמו בשיחה אתמול אחר הצהריים בין נתניהו ובכירי משרד הבריאות למנכ"ל פייזר אלברט בורלא ואנשיו, ישראל תקבל משלוח שבועי של מאות אלפי מנות, בין 100 אלף לחצי מיליון, וכך עד אמצע מרץ תושלם האספקה ליותר מ-10 מיליון מנות. במדינה יותר מתשעה מיליון תושבים, כמעט שני מיליון מהם מתחת לגיל 16. בנוסף, יש מאות אלפי חולי קורונה שהבריאו ופיתחו נוגדנים.

בד בבד יתקבלו עוד כחצי מיליון מנות חיסון מחברת מודרנה במהלך החודש הקרוב, והמשלוח הראשון ובו 120 אלף מנות הגיע כבר היום. בהסכם, ישראל התחייבה להעביר לפייזר נתונים ופרטים שיאספו במיוחד לשם כך, ובהם, השלכות חיסונים, תופעות לוואי, יעילות, משך הזמן עד פיתוח הנוגדנים לפי פילוחים שונים, גיל, מגדר, מחלות רקע ועוד. בהסכם פירוט נרחב של הפרמטרים השונים שיועברו. סוכם כי כדי לשמור על פרטיות לא יהיו פרטים מזהים מדוייקים של המתחסנים, למעט גיל מגדר ופרטים רפואיים החיוניים למחקר הענק.

מערכת הבריאות הישראלית היא המתאימה ביותר להפיץ את החיסונים בצורה יעילה

הרעיון של ישראל כמדינת ניסוי מעבדה לחיסוני הקורונה הגיע מכמה מקורות. מהמכון הביולוגי בנס ציונה שמפתח חיסון משלו, ואחד מחוקריו הציע כי לאחר שלב 3 של הניסוי במקרה ויעבור בהצלחה, הוא יינתן לקבוצות אוכלוסיה גדולות בארץ כמעין ניסוי אוכלוסיה גדול. מקור אחר היה מרופאה בתפקיד בכיר במשרד הבריאות שהציעה את זה כבר כשהחלו המגעים בסתיו עם חברות התרופות לרכישה מוקדמת של החיסונים. גורם שלישי היה ארגון הבריאות העולמי שבמהלך דיון עם מומחים ישראלים, אחד מאנשיו אמר כי מערכת הבריאות הישראלית היא המתאימה ביותר להפיץ את החיסונים בצורה יעילה, ותוכל להנחות את העולם בכך.

בדיון שהתקיים בנובמבר במטה לביטחון לאומי בהשתתפות ראש הממשלה נתניהו עלתה השאלה כיצד לשכנע את מנהלי חברות התרופות למכור לנו ראשונים. יהדותו של בורלא עלתה שם, "לדבר למצפון היהודי שלו" כך נאמר. לאחר סקירה של נציג משרד הבריאות על מערך החיסונים הנבנה על בסיס קופות החולים, והיכולת של המשרד לשלוט על המהלך ההפצה ועל הנתונים והמידע. או אז זה השתלב ברעיון הניסוי הישראלי.

לפי מקור מדיני בכיר הייתה התלבטות בסוגיה מי יעלה את העניין מול מנכ"לי החברות, וההצעה שהתקבלה הייתה כי נתניהו מלווה באיש מקצוע מגובה נתונים שמדבר בשפה מקצועית יקיימו את הפניה. נתניהו עמו קיים שיחות ראשונות במהלך הסתיו אך סוגיית הניסוי הגדול עלתה רק בנובמבר. בפייזר התייעצו עם ארגון הבריאות העולמי וגם עם ראשי מדינות אחרים בסוגיה. נציגים שלהם בחנו מקרוב את מערכת הבריאות הישראלית, שאלו שאלות וקיבלו חשיפה פנימית למערכות נתונים של מטה הקורונה ושל משרד הבריאות. בין השאר התרשמו משיתוף הפעולה הבין משרדי ומעבודת פיקוד העורף בנושא הבדיקות והעברת הנתונים. הם ניתחו לעומק את מבנה מערכת הבריאות ותפקיד קופות החולים ופריסתן. בנוסף הם ביקשו בין השאר להכיר מקרוב את המערכת הממוחשבת שבנו בפיקוד העורף לאיסוף הנתונים מנדבקי הקורונה ולמעקב אחר תנועותיהם.

בתחילת דצמבר הגיעה הבשורה כי משלוח ענק ראשון יגיע עוד לפני סוף החודש בהתניה של אישור ה-FDA ואישור ישראלי מקביל. וכך היה. המשלוחים הבאים אמורים היו להגיע רק החל מפברואר ולמשך שלושה חודשים. אלא שבפייזר התרשמו מאוד מהצלחת מבצע החיסונים כאן. בכיר בארגון הבריאות העולמי אמר לבכיר ממשרד הבריאות כאן כי קצב ההפצה, הפחת המועט מאוד והיכולת לנתב את החיסונים לאוכלוסיות הנכונות בישראל הדהימו אותם. הבכיר הזר, גרמני, אמר כי בארצו העיכובים כה גדולים, השלטון המרכזי לא מוכן לבזר סמכויות וכל משלוח של מגש ממתין לאישורים אינספור והשינוע לא יעיל.

הצלחת הגל הראשון של החיסונים, הביאה להסכמה להאיץ ולהקדים את המשלוחים הבאים. נתניהו ועימו בכירים ממשרד הבריאות ובהם המנכל חזי לוי, ואחרים, ניהל שיחות עם מנכל פייזר בורלא ואנשי צוותו, הראה את הנתונים והבטיח כי מקרה הבוחן הישראלי יספק את כל הנתונים הנדרשים למאבק העולמי במגיפה, לרבות במוטציות.

לצד המידע שיועבר לפייזר הוסכם כי ארגון הבריאות העולמי יקבל גם הוא את הנתונים, אמנם באופן שונה מעט, וככל הנראה צוות מטעם הארגון ידיע לכאן במהלך חודש פברואר לבחון מקרוב הן את מערך ההפצה והחיסונים והן את השפעות החיסונים, תופעות הלוואי ובעיקר משך הזמן לפיתוח הנוגדנים. כן תיבדק יעילות החיסונים השונים אלה מול אלה.