פשרה בליכוד: פריימריז לא יתקיימו לבחירות הקרובות

בתום התדיינות ארוכה בבית הדין של הליכוד הוסכם כי שתיים מהעתירות נגד ההחלטה לביטול הפריימריז ימשכו את עתירתם בתמורה להתחייבות נציגי יו"ר התנועה בנימין נתניהו והמזכירות לקיים בחירות פנימיות בבחירות שאחר כך

 שלטים של נתניהו במטה הליכוד/ צילום: שלומי יוסף, גלובס
שלטים של נתניהו במטה הליכוד/ צילום: שלומי יוסף, גלובס

פשרה בליכוד בסוגיית קיום הבחירות הפנימיות על הרכב הרשימה לכנסת הבאה. בתום התדיינות ארוכה בבית הדין של התנועה הוסכם כי שתיים מהעתירות נגד ההחלטה לביטול הפריימריז ימשכו את עתירתם בתמורה להתחייבות נציגי יושב ראש התנועה בנימין נתניהו והמזכירות לקיים בחירות פנימיות בבחירות שאחר כך.

ההתחייבות אמורה להתממש גם אם יהיו בחירות כאלה בתוך זמן קצר לאחר הבחירות הבאות. כן נקבע כי הליכוד יעביר חוק נורבגי שיאפשר פרישה מהכנסת של חמישה שרים וסגני שרים מכל סיעה. ההתניה שנקבעה היא כי הדבר יעשה אם הליכוד יקבל פחות מ-35 מנדטים בבחירות הקרבות. הפשרה קיבלה תוקף פסיקתי על ידי בית הדין והיא מחייבת משפטית. בית הדין בראשותו של ח"כ לשעבר מיכאל קליינר ובהרכב של חמישה דיינים, דחה את שתי העתירות האחרות בנושא.

נתניהו משמר בכך את הרשימה שהשתנתה מעט בשל פרישת גדעון סער ואנשיו. בידיו יכולת לשריין שניים-שלושה מועמדים במקומות ריאליים. בין האפשרויות לשריון, השרה אורלי לוי-אבקסיס, שלאחר הבחירות האחרונות עזבה את השותפות עם מפלגת העבודה בשל סירובה לתמוך בגוש עם הרשימה המשותפת. נתניהו שוקל גם מינוי של מועמד ערבי למקום ריאלי כדי להרוויח קולות בחברה הערבית.

העבודה: הבחירות לראשות המפלגה יתקיימו ב-24.1

ועוד ענייני פריימריז: במפלגת העבודה קבעו אמש (ה') כי אם בית המשפט העליון לא יקבל את ערעור הנהלת המפלגה על פסיקת המחוזי המחייבת קיום פריימריז, הבחירות לראשות המפלגה יתקיימו ב-24.1, ואם לא תהיה הכרעה - סיבוב שני יתקיים ארבעה ימים אחר כך.

הבחירות לרשימה יתקיימו ב-1.2. שיטת הבחירות כפופה להחלטת בית המשפט העליון, אם בפריימריז מתפקדים או בגוף הקטן הרבה יותר, בוועידת המפלגה. בראש ועדת בחירות יכהן השופט (בדימוס) יעקב שמעוני. הדיון בבית המשפט העליון נקבע ליום חמישי הבא.

מכיוון שהיו"ר הוא זה שאמור לקבוע התחברות למפלגה אחרת, משימה חיונית לנוכח מצב העבודה בסקרים מתחת לאחוז החסימה, למי שיבחר ישארו ימים בודדים לסכם על חיבור כזה. חברת הכנסת מירב מיכאלי, שיזמה את העתירה לקיום הפריימריז, כבר הודיעה כי תתמודד על הבכורה. מיכאלי סירבה לקבל את הצטרפות פרץ ושמולי לקואליציה, והצטרפה בפועל לאופוזיציה.