בריטניה תגביר הפיקוח על חברות שנהנות בעקיפין מעבודות כפייה בסין

שר החוץ הבריטי עשוי להציע קנסות על חברות שלא יציגו את מקור המוצרים שהן עושות בהם שימוש • זאת על רקע הביקורת הגוברת על ניצול של מאות אלפי עצירים ומחנות "לחינוך מחדש" של המיעוט האויגרי

שר החוץ הבריטי דומיניק ראב / צילום: Associated Press, Nicholas Kamm
שר החוץ הבריטי דומיניק ראב / צילום: Associated Press, Nicholas Kamm

ממשלת בריטניה מתכוונת להגביר את הפיקוח על חברות שעושות עסקים במחוז שיאנג'ינג בסין, ולוודא כי הן אינן נהנות בעקיפין מעבודת כפייה של עצורים אויגורים ואחרים.

שר החוץ הבריטי דומיניק ראב, לפי דיווח ב"גרדיאן", עשוי להציג קנסות על חברות שלא יציגו בצורה הולמת את מקורם של המוצרים או חומרי הגלם שהן עושות בהם שימוש. הצעדים יוכרזו ככל הנראה ביום רביעי הקרוב על רקע ביקורת הולכת וגוברת על הממשל הסיני בנוגע ל"עבודת כפייה" של מאות אלפי עצירים, ועשויים להגביר את המתיחות בין לונדון לבייג'ינג.

בין שתי המדינות כבר קיימת רמת מתיחות גבוהה, בעיקר בגלל סוגיית הונג קונג והשאיפה הסינית להגביל את הדמוקרטיה בטריטוריה הבריטית לשעבר, שהועברה לסין בשנת 1997. בריטניה ביקרה בחריפות את הגבלות הדמוקרטיה בטריטוריה בשנה האחרונה, ושר החוץ ראב, אף הציע תושבות בריטית לשלושה מיליון מתושבי האי אם יחליטו להימלט ממנו.

חינוך מחדש

במקביל, תחקיר של ה־BBC בשיתוף ארגונים לא־‏ממשלתיים מצא כי סין ככל הנראה משתמשת במאות אלפי עצורים, חלק גדול מהם מהמיעוט המוסלמי האויגורי שסובל דיכוי אלים מצד הממשל הסיני בעשור האחרון, כ"עובדי כפייה". זאת, במיוחד בתעשיית הכותנה במחוז שינג'יאנג, המספק רבע מהיצע הכותנה העולמי.

דיווחים על מחנות "חינוך מחדש", על מעצרים לא מנומקים, הלשנות ואף הוצאות להורג התפרסמו בשנים האחרונות בתקשורת המערבית, על רקע שאיפות העצמאות של המיעוט האויגורי ומעשי טרור שכוונו נגד הממשלה בבייג'ינג.

על רקע זה יציגו שר החוץ הבריטי ראב ושרת המסחר ליז טרוס דרישה מחברות בריטיות לוודא כי שרשראות האספקה שלהן אינן כוללות הפקת כותנה, למשל, על ידי עובדים בכפייה. משרד החוץ הבריטי טרח עם זאת להבהיר כי "לא מדובר בשינוי עמדה עקרוני כלפי סין", אלא רק באכיפת החוקים הקיימים בבריטניה נגד עבדות.

אינטרסים וערכים 

"העמדה שלנו כלפי סין מעוגנת בערכים שלנו ובאינטרסים שלנו", אמר בכיר במשרד החוץ ל"גרדיאן", שדיווח על היוזמה, "יש לנו דאגות מסוימות ואנחנו מציינים אותן ורואים בסין את האחראית להן. עשינו זאת באופן עקבי בנוגע ליחס למוסלמים אויגורים בשיאנג'נג".

התחקיר של ה־BBC מצא כי במחנות מעצר של אויגורים נראים באופן קבוע מפעלים להפקת כותנה. שתי ועדות בפרלמנט הבריטי בוחנות את הנושא בימים אלה.