רשות המים גנזה טיוטת דוח שהצביע על ליקויים חמורים בפעילות אגודת המים החקלאית עמק הירדן

המדינה הסכימה לממן הקמת מתקן התפלה שיוקם על ידי האגודה, לצורך השקיית שדות של הקיבוצים בעמק הירדן • אלא שבמהלך השנים הלכה עלות ההטבות שהובטחו לאגודה ותפחה, באישור רשות המים, מסכום של 217 מיליון עד ל-553.25 מיליון שקל • רשות המים:"מדובר בטיוטת דוח שנדחתה מכל וכל לאחר שנמצאה רצופה בשגיאות וחצאי אמיתות

יו"ר אגודת המים החקלאית עמק הירדן עודד שמיר / צילום: איל יצהר
יו"ר אגודת המים החקלאית עמק הירדן עודד שמיר / צילום: איל יצהר

רשות המים גנזה טיוטת דוח של חשב הרשות שהצביע על ליקויים חמורים בפעילות אגודת המים החקלאית עמק הירדן. "יו"ר האגודה הוא עודד שמיר שמונה השבוע על ידי שר האוצר ישראל כ"ץ לשמש כמנכ"ל משרד האוצר.

בנובמבר 2019 חשף גלובס כי טיוטת דוח פנימי שהוכן בהזמנת החשב הכללי באוצר קובעת כי פרויקט התפלה שנבנה עבור אגודת המים עמק הירדן במימון המדינה חרג בכ-85% מהתקציב שאושר לו - והמדינה נדרשת להשלים את הסכומים.

בנוסף נטען בדוח כי רשות המים העניקה לאגודת המים עמק הירדן הנחות בהיקף מאות מליוני שקלים שעלותן צפויה להתגלגל על כלל צרכני המים באמצעות העלאת תעריפים.

מדובר בפרויקט שהוקם בעקבות הסכם פשרה בין המדינה לאגודת המים, שבה חברים קיבוצים מאזור עמק הירדן, לאחר שזו תבעה את המדינה בסכום של 450 מיליון שקל.

במסגרת ההסדר, הסכימה המדינה לממן הקמת מתקן התפלה שיוקם על ידי האגודה לצורך השקיית שדות של הקיבוצים בעמק הירדן. לפי טיוטת הדוח, במהלך השנים הלכה עלות ההטבות שהובטחו לאגודה ותפחה, באישור רשות המים, מסכום של 217 מיליון עד ל-553.25 מיליון שקל - כלומר הרבה מעבר לסכום התביעה המקורית נגד המדינה.

עורך הדוח המליץ לבחון את האישור שניתן על ידי רשות המים לתשלומים החורגים מעבר לסיכום המקורי, במסגרת וועדת הערעורים של החשב הכללי באוצר.

את הדוח כתב חשב רשות המים רם לוי אולם כבר בתגובה לפרסום בגלובס טענה רשות המים כי "טיוטת הדוח שהודלפה הינה מוטעית ומציגה באופן שגוי את העובדות".

לאחר שהתברר כי נדרשים עוד 160 מיליון שקל להשלמת הפרויקט הגיעה המדינה למתווה מוסכם עם אגודת המים במסגרתו התחייבה אגודת המים להגיש תוכנית פיתוח מעודכנת לפרויקט, והאוצר מצידו תחייב להזרים לפרויקט עוד 83 מיליון שקל כמענק, על בסיס תוכנית הפיתוח הקובעת כי הסכום הנדרש להשלמת הפרויקט הוא 80 מיליון שקל (חלק המדינה מתוך 160 המיליון החסרים).

בנובמבר השנה פנה עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של תנועת הצלחה, לרשות המים וביקש לקבל את הדוח. בנוסף ביקש עו"ד מן לקבל פרוטוקולים של דיוני מועצת רשות המים בממצאי הדוח ובהסכם הפשרה עם המדינה.

בתשובה שהועברה בחודש שעבר על ידי הממונה על חופש המידע ברשות נאמר כי "הטיוטה לא התגבשה לידי דוח סופי על ידי חשב רשות המים". הרשות דחתה גם את בקשת הצלחה לקבל פרוטוקולים של דיונים פנימיים שנערכו בנושא בנימוק כי "ההליך בוועדת הפשרות העליונה הוא הליך פנימי, המתנהל בנוכחות חברי הוועדה ובנוכחות הגורמים המקצועיים הרלוונטיים במשרד הממשלתי המגיש את הבקשה בלבד. לפיכך הוחלט שאין למסור את פרוטוקול הדיון לגורמים חיצוניים" .

רשות המים מסרה בתגובה כי "מדובר בטיוטת דוח שנדחתה מכל וכל לאחר שנמצאה רצופה בשגיאות וחצאי אמיתות. עמדת רשות המים הוצגה ונתקבלה על ידי ועדת הפשרות בחשב הכללי, ולראיה התוכנית המלאה אושרה ועומדת לצאת לדרך. צר לנו שגורמים בעלי אינטרס מטעים את הציבור על ידי מחזור טענות שקריות שנבדקו והופרכו כבר לפני מספר שנים".