שוק החלב | בלעדי

נחתם הסכם בענף החלב: יוגדלו מכסות היבוא לגבינה צהובה ופטור ממכס לגבינות ויוגרטים דלי שומן

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעו נציגי הרפתנים ומשרדי האוצר והחקלאות, הוגדר כי יינתן פטור ממכס ליבוא של מעדנים, גבינות ויוגורטים שמכילים עד 5% שומן, ונקבע כי יוגדלו המכסות הפטורות ממכס ליבוא גבינה צהובה ב-65% על פני חמש שנים

מוצרי חלב / צילום: שני מוזס
מוצרי חלב / צילום: שני מוזס

הסכם היסטורי בענף החלב: הושגו הסכמות של נציגי הרפתנים מול משרדי האוצר והחקלאות שמשמעותן הסכם שמגדיר מחדש את פעילות משק החלב, ויספק וודאות לענף, וירחיב את יבוא מוצרי החלב לישראל. להסכם דרוש אישור של היועץ המשפטי לממשלה.

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעו נציגי הרפתנים ומשרדי האוצר והחקלאות, הוגדר כי יינתן פטור ממכס ליבוא של מעדנים, גבינות ויוגורטים שמכילים עד 5% שומן, ונקבע כי יוגדלו המכסות הפטורות ממכס ליבוא גבינה צהובה ב-65% על פני חמש שנים.

עוד הוסכם, כי מחיר החלב הגולמי שמשלמות המחלבות (מחיר המטרה) יישאר ללא שינוי בשלוש השנים הקרובות, ובשנתיים לאחר מכן יתאפשר להאריכו פעם בכפוף להסכמה של שרי האוצר והחקלאות.

עוד על-פי ההסכמות, הסקר של מחיר המטרה שמתקיים אחת לשנתיים יכלול מעת רפתות שמייצרות חלב בהיקף של 700 ליטר ומעלה (בניגוד לסקר שהופעל עד היום שהתבסס על כל הרפתות הפועלות בישראל).

מבחינת הצרכן, המהלך אמור להביא להגדלת המגוון ולהוזלה של מוצרי חלב מיובאים שמכילים מעט אחוזי שומן ושל גבינות צהובות. מבחינת ענף החלב, מדובר בשמירה על התכנון בשוק החלב ואיתו מנגנון קביעת מחיר המטרה.

מנכ"ל יצרני החלב בישראל, ליאור שמחה, מסר: "אנו חותמים היום בלב כבד על הסכם לא פשוט שבו נאלצנו להתפשר על חלק גדול מדרישותינו, ולהסכים לגידול משמעותי בהיקפי היבוא. עם זאת, מתוך תחושת האחריות כלפי הציבור הישראלי והחקלאות הישראלית, ועל-מנת לשמר את ביטחון המזון בישראל, ומוצרי חלב מזינים במחירים ברי השגה לאוכלוסייה כולה, החליט ציבור הרפתנים לחתום על ההסכם, גם אם לא הושגו כל מטרותיו. אני מודה לשר האוצר ישראל כץ על התנהלות הוגנת מול ציבור הרפתנים, והדאגה לענף ולציבור הצרכנים, וכמובן ולשר החקלאות אלון שוסטר שסייע רבות להגעה להסכם.

"למרות האתגרים הרבים שמציב בפנינו ההסכם, כעת נוכל לחזור ולהתמקד בדבר שאותו אנו עושים על הצד הטוב ביותר מלפני קום המדינה: הפקת חלב ברמת איכות מהגבוהות בעולם ובמחירים הוגנים לטובת הציבור הישראלי כולו".

מנכ"ל מועצת החלב איציק שניידר התייחס גם הוא לדברים ומסר כי "ההסכם הוא בשורה משמעותית לכל העוסקים בענף החלב ולציבור בישראל. לאחר שנים ארוכות בהן סבלו יצרני החלב משחיקה ברווחיות, הצלחנו לספק להם וודאות שתסייע להם בקידום הענף בשנים הקרובות. ההסכם שנחתם מאזן בין הצורך לשמור על המשך הייצור המקומי והמשך פיתוח ענף החלב, שהינו הטוב בעולם, לצד הגדלת המגוון ברשתות השיווק והוזלת המחיר לצרכן".