מבצע איטי: קשישי ברלין זורמים במוניות חינמיות לקבל חיסונים

מאז שנפתח מבצע החיסון לקורונה ב-27 בדצמבר, רק 35 אלף בני אדם חוסנו בבירת גרמניה, מתוך אוכלוסייה של 3.7 מיליון. המצב לא טוב יותר בחלקים אחרים של המדינה • בניגוד לקשישים, דווקא הצוותים הרפואיים והאחיות, מי שזכאים כבר עכשיו לחיסון, אינם ששים להתחסן

קשישה ממתינה בקור לחיסון נגד הקורונה, ברלין, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Christophe Gateau
קשישה ממתינה בקור לחיסון נגד הקורונה, ברלין, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Christophe Gateau

אחת אחרי השנייה מוניות מורידות את קשישי ברלין במרכז החיסונים היחיד הפועל בבירת גרמניה. הן נתקעות בתור, עוצרות בצד הרחוב הצר, מסתובבות בקושי, בעוד זקנים מעל גיל 80 עם הליכונים ומקלות יוצאים מהן אל הקור, להמתין לתורם ברוח מקפיאה.

הזקנים מציגים אישורים שקיבלו בדואר מראים שהם זכאים להתחסן. חלק זוכים לכיסאות גלגלים, חלק נתמכים על ידי מתנדבים. כמה מאות מטרים משם, ביציאה מהמרכז, אוספות המוניות את הזקנים ומחזירות אותם לביתם.

כך מתנהל מבצע החיסון לקורונה בבירת גרמניה, באיטיות ובקפדנות. מאז שנפתח המבצע ב-27 בדצמבר, רק 35 אלף בני אדם חוסנו בבירת גרמניה, מתוך אוכלוסייה של 3.7 מיליון. המצב לא טוב יותר בחלקים אחרים של המדינה.

עד כה חוסנו בגרמניה 750 אלף בני אדם, מתוך אוכלוסייה של 84 מיליון. הממשלה עומדת בפני ביקורת עצומה על כך שלא השיגה מספר רב יותר של חיסונים, אבל למעשה המבצע עצמו מדשדש - רק רבע ממעט החיסונים שהושגו כבר חולקו.

בעוד הקשישים זורמים במוניות החינמיות שסופקו להם על ידי הרשויות, וצוותים ניידים מחסנים ביעילות, לפי הדיווחים, את תושבי בתי האבות והדיור המוגן ברחבי המדינה, דווקא הצוותים הרפואיים והאחיות, מי שזכאים כבר עכשיו לחיסון, אינם ששים להתחסן.

לפי דיווחים אנקדוטליים בעיתונות הגרמנית, בחלק מבתי האבות רק שליש מהאחיות מוכנות להתחסן. הגרמנים, כמו רבים מהאירופאים, חוששים מהחיסון החדשני. שיעור נמוך זה הביא לדרישה מצד ראש ממשלת מדינת המחוז בוואריה, מרקוס זדר, לחייב את הצוותים הרפואיים לעשות זאת.

פרשנות מסוימת של החוק שאימצה גרמניה להיאבק במגפות מאפשרת זאת. אבל שר הבריאות שפאן מתנגד. "במגפה הנוכחית לא תהיה חובת חיסון", הוא הבהיר, ונימק: "זה מה שהבטחתי לציבור".

כלי התקשורת והציבור מתרכזים כרגע בחיסונים מכיוון שנראה שהם אחת האפשרויות היחידות להיחלץ מהמצב הקשה אליו נקלעה גרמניה. כבר כעת ברור כי הסגר שהוטל לפני חודש אינו יעיל באותה המידה כמו הסגר שהוטל במרץ-אפריל.

סיבות שונות עשויות למלא תפקיד: העונתיות, חגיגות חג המולד או הקשבה פחותה להוראות. כך או כך התוצאה היא שמספר החולים הכולל בגרמניה ירד רק במעט, וכבר שבועות שהמגפה גובה את חייהם של כ-1,000 גרמנים ביום, בממוצע.

גם התגובה הגרמנית המהירה למצוקה הכלכלית בגל הראשון התחלפה בגל השני בעיקר בהבטחות, ועסקים רבים מדווחים כי הם ממתינים לכסף. הלחץ הגרמני הביא את חברת "ביונטק", יצרנית החיסון יחד עם "פייזר", להודיע כי תארגן במהירות שיא ייצור במפעל שרכשה בעיירה מארבורג.

כעת מדווחים כלי התקשורת ברמה יומית על מצב האישורים המוניציפליים של המפעל. הקאנצלרית אנגלה מרקל אמרה בימים האחרונים כי 8-10 השבועות הקרובים יהיו "הקשים ביותר", והפצירה בציבור הגרמני לצמצם את הפגישות והמגעים. היא העריכה כי בקיץ יהיו די חיסונים לכולם, מספיק כדי לבלום את המגיפה. בינתיים, חורף קשה עובר על גרמניה ומספר המקרים הכולל במדינה מתקרב במהירות לשני מיליון.