בניגוד להוראות משרד הבריאות: הקופות החליטו לחסן בני 35 ומעלה

משרד הבריאות קבע רק אתמול כי החיסון יוכל להינתן לבני 40 ומעלה. אולם, הבוקר הודיעו קופות חולים כללית ומאוחדת כי פתחו את האפשרות לקבוע תור לחיסון גם לבני 35 ומעלה • זאת, בניגוד להוראות משרד הבריאות • מנכ"ל משרד הבריאות: "לא נתנו לקופות החולים אישור לבצע את הפחתת מגבלת הגיל, כפי שהחליטו על דעת עצמן"

חיסונים לקורונה קופת חולים כללית / צילום: איל יצהר
חיסונים לקורונה קופת חולים כללית / צילום: איל יצהר

הבוקר, הופתעו מבוטחי כללית לגלות כי קביעת תור לחיסוני הקורונה אפשרית גם בגילאי 35 ומעלה, ולא רק לבני ה-40 ומעלה, כפי שקבע רק אתמול משרד הבריאות. כעת, מודיעה קופת חולים כללית כי מערכות המידע נפתחו לקביעת תורים גם לגילאי 35 ומעלה, "כדי לא לבזבז יכולות חיסון של מעל 100 אלף מנות ביום".

מאוחדת אף היא הודיעה שתצטרף לכללית, ותוריד את רף הגיל לחיסון בשלב זה ל-35 ומעלה, אך בשלב זה טרם אישר משרד הבריאות לקופות לעשות זאת באופן גורף.

ואמנם, ההחלטה מתקבלת על ידי כללית ומאוחדת בזמן שמשרד הבריאות לא הנחה באופן את גורף את קופות החולים האחרות לבצע צעד דומה, והן ממשיכות לחסן - לפי הכללים - את גילאי ה-40 ומעלה בלבד.

אתמול חוסנו יותר מ-200 אלף בני אדם ביום אחד - מספר המחוסנים הגבוה ביותר עד כה. כ-2,272,000 חוסנו בחיסון הראשון מאז תחילת מבצע החיסונים, וכ- 550,000 חוסנו גם במנת החיסון השנייה.

לאור עלייה במספר נשים הרות עם תחלואת קורונה קשה, פנה אתמול מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, למועצה הלאומית למחלות נשים ולפריון ולוועדת התיעדוף בראשות ד"ר בעז לב, במטרה לבחון את האפשרות לאשר לנשים בהריון להתחסן.

לאחר הדיון בקרב המומחים, וועדת התיעדוף גיבשה הצעתה לנשים הרות שמעוניינות להתחסן. כמו כן, הוועדה ממליצה לנשים בהריון הנמצאות בחשיפה גבוהה לציבור או שיש להן מחלות רקע - להתחסן במהלך ההריון כדי למנוע תחלואה עם סבירות יותר גבוהה לסיבוכי הקורונה.

אצל נשים בהריון אשר נדבקות וחולות מנגיף הקורונה, יש שכיחות גבוהה יותר למופע קשה של המחלה, מאשר באוכלוסיית גיל דומה. מכאן הצורך לזהירות יתר בשמירת מרחק ובעטיית מסיכה.

לפי משרד הבריאות, לדעת מומחים אין כל מנגנון ביולוגי המסביר אפשרות של פגיעה באם או בעובר. אצל נשים שחוסנו מבלי שהיו ערות לכך שהן בהיריון לא נצפו במהלך ההיריון תופעות חריגות יותר מאשר אצל אוכלוסיה מקבילה שלא חוסנה.

אחת השאלות הגדולות, האם החיסון מסוגל להביס את המוטציות המתפשטות בעולם לאחרונה ובראשן הווריאנט הבריטי, הולכת ומתכנסת לכדי מענה. לפי בדיקת מעבדה של פייזר, החיסון עשוי להיות יעיל נגד המוטציה הבריטית. במאמר, שעדיין לא עבר ביקורת עמיתתים, טוענת החברה כי אין "שום הבדל מובהק מבחינה ביולוגית בפעילות הנטרול" בין תוצאות בדיקות המעבדה על גרסאות הזן המקורי של נגיף הקורונה, והווריאנט החדש.

מנגד, קבוצת מדענים בדרום אפריקה הזהירה שהחיסונים עשויים להיות יעילים פחות אל מול הווריאנט הדרום אפריקאי, וזאת לאחר שב-44 נבדקים שחלו בעבר בקורונה, 90% לא היו מוגנים לחלוטין מפני הווריאנט החדש.

ממשרד הבריאות נמסר: "תכנון משטר החיסונים וקבוצות המחוסנים הינו תכנון מרכזי על ידי משרד הבריאות יחד עם הקופות, והוא נקבע על פי כמות החיסונים ויכולת החיסון. בשלב זה, ההוראה שניתנה לשטח עוד מאתמול מדברת על חיסון בני 40 ומעלה. על פי קריאת המצב, משרד הבריאות ישנה את הוראות החיסון מעת לעת".

מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר חזי לוי, הבהיר לאחר הפרסום לקופות החולים ש"מדיניות החיסון הינה מרכזית ונקבעת על ידי משרד הבריאות יחד עם הקופות", וכי כעת גיל החיסון המינימלי הינו כאמור ארבעים, כפי שנקבע ופורסם אתמול. על כן, במשרד הבריאות לא נתנו לקופות החולים אישור לבצע את הפחתת מגבלת הגיל, כפי שהחליטו על דעת עצמן. כעת, ייתכן כי יאלצו לחזור בהן.