נמל חיפה | בלעדי

עיריית חיפה לא משתפת פעולה, ופרויקט "חזית הים" נמצא בסכנה

רשות החברות הודיעה כי תוכנית "חזית הים" בנמל חיפה מוטלת בספק • ברקע: כשלון המו"מ בין עיריית חיפה, בראשות עינת קליש רותם, וחברות נמלי ישראל ונמל חיפה להקמת מנהלת משותפת • התוכנית היתה אמורה לאפשר הקמת מבני מסחר תיירות ובילוי וכן אלפי דירות חדשות

ראשת עיריית חיפה, עינת קליש רותם / צילום: איל יצהר
ראשת עיריית חיפה, עינת קליש רותם / צילום: איל יצהר

תוכנית "חזית הים" לפיתוח חלקו המערבי של נמל חיפה מוטלת בספק. כך עולה ממכתב שנשלח היום (ד') על ידי רועי כחלון, סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות, לאשל ארמוני, יו"ר דירקטוריון נמל חיפה, ולעוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל פיתוח ונכסים. כשהתוכנית (תמ"א 13/3/א) אושרה, חזה יונה יהב, ראש העיר הקודם, שחיפה תהפוך לברצלונה. מימוש החלופה שרשות החברות הממשלתיות מבקשת לבחון, של העברת אזור ההאנגרים לחברת נמלי ישראל, משמעו שימור הסטטוס קוו.

כחלון מסביר את ההחלטה החדשה לבחון שוב את הפרויקט בכך שעד היום לא גובשו הסכמים סופיים שיסדירו את אופן מימושו: "רשות החברות הממשלתיות אשר מובילה את הליך המכירה של החברה לרוכש אסטרטגי נדרשת לבחון קודם גיבוש ההסדרים טרם הגשת ההצעות בהליך המכירה. לכן, בישיבה שהתקיימה בראשות השר דוד אמסלם, שר הדיגיטל הלאומי, ביום 13.01.21, הציגה הרשות מספר חלופות בנוגע לפרויקט חזית הים העירונית".

נמל חיפה / צילום: ורהפטיג ונציאן
 נמל חיפה / צילום: ורהפטיג ונציאן

חוסר רצון של עיריית חיפה לשתף פעולה

החלופה שאותה רשות החברות הממשלתיות מבקשת לבחון היא גריעת שטח חזית הים העירונית (כלומר, שטח היבשה), משטח הפעילות של חברת נמל חיפה והשבתו לחברת נמלי ישראל. יש להבהיר כי ביטול שידרוג אזור ההאנגרים והפיכתו לחלק אינטגרלי של העיר משמעו חיסול של התוכנית במתכונת שאושרה ע"י קבינט הדיור של ממשלת ישראל.

גורם בכיר בנמל חיפה מסר לנו שיש חוסר רצון של עיריית חיפה וראשת העיר עינת קליש רותם לשתף פעולה עם פרויקט חזית הים: "הגענו למצב שבו הובע ספק לגבי היכולת של עיריית חיפה להגיע להסכמות על ההפעלה של חזית הים. חיפה זה לא מנהטן. להגיע להבנה שתייצר משהו כלכלי זה לא פשוט. חיפה היא לא עיר שנמצאת בשיאה והפרויקט לא מסתמן כמניב במיוחד. ההחלטה היא דרמטית. אנחנו נמצאים באמצע ההפרטה. רשות החברות אומרת שהיא מבקשת לעצור הכל ולבחון חלק ממכירת הנמל".

"על השטח הזה יש לך את רמ"י (רשות מנהל מקרקעי ישראל), את חנ"י (חברת נמלי ישראל), שחוכרת את השטח מרמ"י, את חברת נמלי ישראל ואת עיריית חיפה. הסכם העקרונות נועד להזיז את רמ"י ואת חנ"י ולייצר מנהלת משותפת של עיריית חיפה ונמל חיפה. ההסכם להקמת המנהלת כבר קיים, אבל עינת קליש רותם מסרבת לממש אותו. מבחינתה, כל מה שהיה לפניה לא שווה כקליפת שום".

התוכנית הייתה אמורה ליצור מהפכה בעיר

תוכנית חזית הים אמורה לפתוח את חלקו המערבי של הנמל באמצעות מה שמכונה "הקמת חזית ים עירונית תוססת ופתיחתה לציבור". היא אושרה בחודש אוגוסט 2017 על ידי קבינט הדיור והיא כוללת כ-1,300 דונם ברצועה החופית שבין בית המכס לחוף השקט בבת גלים. 340 דונם מהשטחים הללו כלולים בשטחי הנמל ו-980 דונם בסביבה שגובלת במושבה הגרמנית ובעיר התחתית. במסגרת התוכנית מתוכנן שיקום של המבנים הקיימים - רובם האנגרים ישנים - שיוסבו למבני מסחר, בילוי, שטחי ציבור ותרבות.

הנמל המנדטורי יהפוך לנמל נוסעים בלבד, בתוספת לשטחי תיירות ובילוי, טיילת חוף, מלונאות ועוד. בנוסף, במתחם המוכר כ"חיפה אל עתיקה" שנמצא בחלק המערבי של התכנית, יתוכננו 500 יחידות דיור. בין היתר, התוכנית מציעה שיקוע של פסי הרכבת, מהלך שהיה אמור לאפשר מעבר חופשי לנמל, וגם, בינוי של עוד 4,500 יח"ד בשטח המסילה שמתפנה.

התוכנית, שנערכה בידי משרד האדריכלים מן שנער, ביוזמת נמל חיפה, נמלי ישראל, משרד התחבורה, משרד האוצר ועיריית חיפה, הייתה אמורה ליצור מהפכה בעיר, שמאז תקופת המנדט מתנכרת לים, ולהוות מנוע צמיחה גם לרחובות ולשכונות יותר מרוחקים.

מעיריית חיפה בחרו שלא להגיב לידיעה זו.

אביהו האן, חבר מועצת העיר חיפה: "חמור מאוד שהגענו למצב שבו רשות החברות הממשלתיות שוקלת לגרוע שטחים איכותיים אלה מהעיר חיפה לטובת חברת נמלי ישראל, תוך סכנה אמיתית שהשטחים יהפכו למחסני סחורות ופתרונות לוגיסטיים לאחסנה , תוך פגיעה קשה בעיר חיפה. תמוה בעיני עד מאוד שראשת העיר קליש במשך שנתיים לא מקדמת את הפתרונות וההבנות הנדרשים מול נמל חיפה לפיתוח חזית הים, מזניחה נושא זה עד כדי סכנת גריעת השטחים מידי העיר חיפה. אני קורא לראשת העיר קליש להתעשת מיידית ולפעול בכל הצינורות האפשריים, הממשלתיים והמשפטיים כדי שבסיום התהליך חזית הים של חיפה תוקם באיזור אסטרטגי זה. תושבי חיפה מצפים להקמת חזית הים כבר יותר מ 15 שנים. תושבי חיפה לא יסלחו לראש העיר, אני לא אסלח לראש העיר באם חזית הים לא תמומש".