אדריכלות | פיצ'ר

הגרסה ההולנדית לבית על העץ: המגדל ברוטרדם שמציע אקוסיסטם

מגדל דיור בר-השגה על התחנה המרכזית של רוטרדם מציע עירוב שימושים • מדור אדריכלות חדש

Tree house / הדמיה: PLP
Tree house / הדמיה: PLP

בימים אלה נבנה בתחנה המרכזית של רוטרדם, הולנד, מגדל מעורב שימושים הכולל תעסוקה, אזורי בילוי ומגורים, בגובה 114 מטר (37 קומות). יזמי הפרויקט מכנים אותו "tree house" וטוענים שמקור ההשראה שלהם הוא בית על עץ - גם גבוה ומנותק וגם חמים ומכיל. ובעיקר, ברוח הימים האלה, מציע "אקוסיסטם", כלומר, קיום אוטונומי. גם סביבתי, וגם מרוחק מהמגפה, מההמונים, מהרחובות.

התכנון

לפי אתר האינטרנט של הפרויקט, המבנה הזה, בשונה ממגדלים אחרים שאנחנו מכירים, יהיה עשוי ברובו מעץ וישלב גם חומרים ממוחזרים.

מערכות מתוחכמות יאפשרו איסוף ואיגום של מי גשם ויבטיחו אוויר נקי במיוחד. החללים הציבוריים, המרפסות והגג של הבניין יהיו מגוננים כך שתיווצר תחושה של מיקרו-אקלים, ירוק, מתון ונעים.

בקומות העליונות של הבניין יהיו 275 יחידות דיור, מהן 185 להשכרה והשאר למכירה במחירים מפוקחים במתכונת של דיור בר-השגה. מתחת יש 15 אלף מ"ר של משרדים, כולל חללי עבודה משותפים.

בקומת הקרקע מתוכנן מסחר וגם חלל ציבורי גדול, שהפרוגרמה שלו נעשית בשיתוף עם ארגון שתכליתו חיזוק המגוון החברתי ומכונה "במת העיר" (Stadstribune), שבו יוכלו "הדיירים, עוברי אורח, סטודנטים, תיירים, עובדי המשרדים ונהגי המוניות להיפגש ולשבת יחד, לאכול סנדוויץ' בריא, לשתות קפה, ולצפות בעולם הזורם ולהאזין לרחש הטראמים והרכבות החולפים".

האדריכלים

משרד האדריכלים האחראי לבית על העץ הוא PLP, קבוצת אדריכלים שפועלת מלונדון. באתר האינטרנט שלהם הם טוענים כי בבסיס הפעילות שלהם מונחת "מחויבות לאיכות החיים בעיר, העונג של לאחוז בחומר, בחלל ובאור, ואופטימיזם לגבי הפוטנציאל של אדריכלות להעשיר את החיים של החברה". הם עיצבו, בין היתר, את מלון ארבע העונות באבו דאבי, את מגדלי המרינה בביירות, את BurJuman Centre החדש בדובאי ואת מגדל HERON בלונדון.

המיקום

העניין המרתק בפרויקט הזה הוא המיקום שלו, ברחוב Delftseplein, עם נוף ישיר לפסים ולרציפים של התחנה המרכזית של רוטרדם. אין להקל ראש בעניין. מדובר בתחנת ענק, עם 13 רציפי רכבות כבדות שנוסעות, בין היתר, לערים אחרות באירופה, מרכז למטרו התת הקרקעי, מסוף לטראם, תחנת אוטובוסים, מוניות, וחניון ל-5,200 זוגות אופניים. בתחנה עוברים מדי יום יותר מ-100 אלף איש.

האדריכלית הגר צור מסטודיו "צורא", שחייתה ועבדה במשך שנים רבות ברוטרדם, מסבירה שפעם התחנה הייתה מקום מפוקפק, ואולם, מאז שנפתח מבנה התחנה החדשה, בשנת 2014, המקום עובר שינוי רדיקלי והעיר מתקרבת אליו: "התכנון של מבנה התחנה המרכזית החדשה, כולל התכנון הנופי שלו, שעליו אחראי משרד האדריכלים WEST8, דואג לכך שאתה לא תרגיש שאתה מתקרב למגה סטרוקטורה עצומה כזאת. השדרה המרכזית של העיר ממש נכנסת לתחנה. צריך לזכור שהרכבות חשמליות, ככה שאין זיהום, ושההולנדים חיים במשך רוב ימי השנה עם חלונות סגורים".
המחירים

לפי אתר חיפוש הנדל"ן המקוון Expat Properties מוצעת למכירה בפרויקט מגדל Weena הסמוך, דירת שני חדרים בגודל של 110 מ"ר במחיר של 450 אלף אירו.
בבית מגורים צנוע יותר, אך נאה מאוד ומתוחזק, ברחוב Stationingel, ניתן לרכוש דירת שני חדרים בשטח 94 מ"ר, במחיר של 385 אלף אירו. באתר הנדל"ן המקוון funda מוצעת להשכרה דירת פנטהאוז, בשטח 116 מ"ר, בקומה ה-33 של מגדל ברחוב 441 B Weena, במחיר של 2,500 אירו לחודש.

מיקום: מעל התחנה המרכזית ברוטרדם

גובה: 114 מטר, 37 קומות

דיור בר השגה: 275 יח"ד

אדריכלות: משרד PLP הפועל מלונדון