הנפקת צים תזניק את שווי האופציות שבידי עובדי החברה ל-90-75 מיליון דולר

מנכ"ל חברת הספנות אלי גליקמן יקבל לאחר ההנפקה בונוס הוני של כ-10 מיליון שקל, ובנוסף יחולקו בונוסים בהיקף מצטבר של 8 מיליון דולר לעובדים נוספים • בתשקיף נחשפים גם שכר היו"ר יאיר סרוסי והבונוס לקודמו אהרון פוגל

גליקמן אלי - חברת חשמל / צילום: אוריה תדמור
גליקמן אלי - חברת חשמל / צילום: אוריה תדמור

ארבע שנים לאחר שהשלימה הסדר חוב חסר תקדים בהיקפו הקצתה חברת הספנות צים לעובדיה כמות נדיבה של אופציות - וכעת, בהנפקה הצפויה בבורסת ניו יורק, העובדים צפויים לקטוף את הפירות.

מהתשקיף שהגישה צים לקראת הנפקתה עולה, כי החברה הקצתה בשנת 2018 אופציות לעובדים לרכישת מניות המהוות כ-5% מהון המניות שלה, מחציתן כבר הבשילו מאז והמחצית השנייה תבשיל ב-2021-2022.

האופציות יהיו ניתנות למימוש במחיר של 1 דולר למניה, בעוד שהתוכנית היא להנפיק במחיר של 16-19 דולר למניה. בידי העובדים יש בשלב זה קרוב ל-5 מיליון אופציות, והמשמעות היא שההטבה המגולמת בהן עומדת על 75-90 מיליון דולר, בכפוף למחיר שייקבע בהנפקה.

במקביל מספק התשקיף פרטים על אישור בונוס לחבר הנהלה בכיר. ככל הנראה מדובר במנכ"ל ונשיא החברה, אלי גליקמן. הבונוס כולל אופציות לרכישת מניות בהטבה כלכלית של  9.6 מיליון שקל (להבשלה במשך חמש שנים). במקביל, החברה תחלק בונוסים בהיקף מצטבר של כ-8 מיליון דולר לעובדים מסוימים.

גליקמן (59) מנהל את צים מאז יולי 2017. לפני שהצטרף לצים הוא כיהן בשנים 2011-2015 כמנכ"ל חברת החשמל, שממנה פרש בעקבות כישלון הרפורמה בחברת החשמל - ועוד קודם לכן כיהן כמשנה למנכ"ל בחברת התקשורת פרטנר. גליקמן השתחרר מצה"ל בדרגת אלוף משנה ובין תפקידיו בצבא היה מפקד שייטת 13.

163 אלף שקל בחודש ליו"ר סרוסי

צים אינה מספקת בשלב זה נתונים על היקף התגמולים השנתי של ההנהלה הבכירה בה, אף שכחברה ישראלית ציבורית היא תידרש לעשות זאת. בינתיים, היא מציינת בתשקיף כי היו"ר החדש, יאיר סרוסי - לשעבר יו"ר בנק הפועלים, אשר מונה לתפקיד יו"ר צים באוקטובר האחרון - מקבל שכר חודשי בסך כ-163 אלף שקל פלוס מע"מ, הכולל בתוכו הוצאות רכב.

ההסכם עם סרוסי הוא לתקופה של שלוש שנים. קודם לכן כיהן כיו"ר צים אהרון פוגל, והוא היה זכאי לשכר חודשי של כ-175 אלף שקל פלוס מע"מ. באוקטובר, כשפרש מהתפקיד אחרי כשש שנים, הוא קיבל מענק פרישה מצים בסך 700 אלף שקל, כלומר מענק בגובה ארבעה חודשי שכר.

צים צפויה לגייס בהנפקה בניו יורק 280-332 מיליון דולר, עם אפשרות להגדלת הגיוס ב-42-50 מיליון דולר, בהנחה שהחתמים יממשו אופציה לרכישת מניות נוספות, ואז יגיע היקף הגיוס כולו ל-322-382 מיליון דולר.

בכפוף למחיר שייקבע בהנפקה ולהחלטת החתמים אם לממש את האופציה, שווייה של צים אחרי ההנפקה יעמוד על 1.9-2.3 מיליארד דולר. 

בעלת המניות הגדולה בחברה היא חברת קנון של עידן עופר, עם החזקה של 32% מהון המניות, שתדולל לאחר ההנפקה ל-27.2%. בהנחה שההנפקה תושלם באמצע טווח המחירים המבוקש, שווי ההחזקה של קנון בצים יגיע ל-560 מיליון דולר, ויציף עבורה ערך ניכר.

לפי התשקיף, עלויות ההנפקה, הצפויות להגיע ל-4.1 מיליון דולר, מורכבות בין היתר מכ-1.2 מיליון דולר תשלום לעורכי הדין, כ-340 אלף דולר לרואי החשבון וכ-172 אלף דולר לבורסת ניו יורק. בין משרדי עוה"ד המלווים את ההנפקה נמצאים משרד גרוס ושות', ומשרד גולדפרב זליגמן.

מצפה לרווח של חצי מיליארד שקל ב-2020

ההנפקה מגיעה על רקע גאות בתחום ההובלה הימית, הבאה לידי ביטוי בתוצאותיה העסקיות של צים, ומספר שנים לאחר שני הסדרי חוב גדולים שהחברה ביצעה: ב-2009 היא פרסה מחדש חוב של כ-7 מיליארד דולר, וב-2014 היא ביצעה "תספורת" של כ-50% לחוב בגובה 3.4 מיליארד דולר (מתוכו כ-1.4 מיליארד שקל  למחזיקי האג"ח שלה בת"א).

בסוף הרבעון השלישי של 2020 עמד החוב של צים לטווח הארוך על 1.5 מיליארד דולר, ובקופה היו לה מזומנים בסך 350 מיליון דולר. ההתניות שלהן מחויבת צים בשל החוב כוללות מינימום של 125 מיליון דולר במזומן בקופה וכן הגבלת חלוקת דיבידנד. 

על בסיס נתונים ראשוניים לשנת 2020, צים מצפה לרשום בדוחות 2020 הכנסות של כ-4 מיליארד דולר מהפלגות ושירותים נלווים - עלייה בהשוואה ל-3.3 מיליארד דולר ב-2019. החברה מצפה לעבור לרווח של 500-525 מיליון דולר, לעומת הפסד של 13 מיליון דולר ב-2019, ולהציג EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של מעט מעל למיליארד דולר - עלייה חדה לעומת 386 מיליון דולר ב-2019. 

צים עדכנה בתשקיף שהכסף שיגויס בהנפקה ישמש אותה בעיקר לצורכי הון חוזר ולהשקעה בהזדמנויות צמיחה לטווח הארוך - כולל השקעה בספינות ובמיזמים דיגיטליים.

צים כותבת בתשקיף כי היא חברה גלובלית, המתמקדת בשוקי נישה, שבהם לדעתה יש לה יתרון תחרותי שמבדל אותה ומאפשר לה למקסם את הרווחיות שלה. "אנו אחת מחברות הספנות הוותיקות בעולם, עם למעלה מ-75 שנות ניסיון", נכתב בתשקיף.

לחברה יש 70 ספינות, ועיקר הפעילות שלה היא באוקיינוס השקט - 39% מהתכולה שהיא משנעת, לעומת 22% באוקיינוס האטלנטי ו-21% באסיה. מטה החברה ממוקם בחיפה, והיא מעסיקה 3,782 עובדים.