הקול הערבי: האם החרמת ההלוויה של פרס הועילה למשותפת בקלפי?

האם ההתנערות הסמלית מפרס השפיעה על התמיכה במשותפת? אם כן, זה לא היה לטובה • המשרוקית של גלובס

עאידה תומא–סלימאן / צילום: יצחק הררי - דוברות הכנסת
עאידה תומא–סלימאן / צילום: יצחק הררי - דוברות הכנסת

האם הציבור הערבי מצפה מנבחריו להיות נחמדים יותר לפוליטיקאים הציונים? בראיון בכאן ב' הזכיר יגאל גואטה לח"כ עאידה תומא-סלימאן תוצאות של סקר שפורסם באתר הערבי-ישראלי "פאנט", וחזה שהבוחרים הערבים יעניקו מנדט וחצי לליכוד. "אביגדור ליברמן אמר שהם החרימו את הלוויה של שמעון פרס", אמר גואטה על נציגי הרשימה המשותפת. "אולי באמת יש ערבים שלא נוח להם הדבר הזה? אדם שהיה שוחר שלום כל חייו...".

תומא-סלימאן התנגדה לניתוח. "אני יכולה להזכיר לך שהתקיימו בחירות אחרי ההלוויה של פרס, ובבחירות האלה שוב הייתה ירידה לייצוג של המפלגות הציוניות בקרב האוכלוסייה הערבית, ועלייה לייצוג הרשימה המשותפת".

יש כמה בעיות בהוכחה ההיסטורית של תומא-סלימאן. ראשית, פער הזמנים. פרס נטמן ב-30 בספטמבר 2016. נציגי המשותפת בחרו לא להגיע למעמד, צעד שלפי סקר של "פאנט" לא היה לרוחם של 60% מהנשאלים הערבים. אבל הבחירות הבאות נערכו באפריל 2019 - יותר משנתיים וחצי מאוחר יותר. לא בדיוק משאל עם על החרמת ההלוויה.

שנית, אם הייתה השפעה, היא הייתה הפוכה: בבחירות 2015, לפני ההלוויה, המשותפת קיבלה 446.6 אלף קולות (13 מנדטים). באפריל 2019 היא התפצלה לשני ראשים, חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד, שקיבלו יחד 337.1 אלף קולות (10 מנדטים). ניתוח של מרכז משה דיין באוניברסיטת ת"א העלה שברקע הצניחה היה שינוי מעניין בחלוקת הקולות: ב-2015, הנתח של המפלגות הציוניות ביישובים ערביים ודרוזיים עמד בשפל היסטורי של 16.8%. באפריל 2019 הוא עלה ל-28.4%, בעיקר בגלל מצביעי המשותפת שנשארו בבית.

שאלנו את תומא-סלימאן איך זה מסתדר. דוברה הסביר שהיא לא התכוונה לסבב אפריל, כשהמשותפת הייתה מפוצלת, אלא לסבב ספטמבר, כשהיא שוב רצה בגוש אחד. אבל ההסבר לא עובד: חלקה של המשותפת ביישובים הערביים והדרוזים היה בספטמבר 81.6% - יותר מאפריל, אבל עדיין פחות מהשיא ב-2015. המצב היה שונה רק בארבע ערים מעורבות, ובהן חיפה.

רק במרץ 2020 עלה כוחה של המשותפת ל-87.6 מהקולות ביישובים ערביים ודרוזיים. ההישג הזה התרחש שלוש וחצי שנים ושלוש מערכות בחירות אחרי תקרית ההלוויה. הקפיצה הלוגית מבית הקברות לקלפי הייתה מאתגרת גם קודם, אבל בגרסה החדשה היא מצריכה לוליינות אולימפית.

 
  

בשורה התחתונה: דברי תומא-סלימאן לא נכונים ברובם. בבחירות אפריל 2019, אחרי מות פרס, ירד שיעור ההצבעה למשותפת ביישובים ערביים ודרוזיים. המגמה התהפכה בחלק מהערים המעורבות בבחירות ספטמבר, ובשאר היישובים בבחירות 2020.

תחקיר: אוריה בר-מאיר