מאופנה למזון דווקא בקורונה: המהפך של בעלי רשת רמי לי

במשפחת מזרחי הצליחו להמציא את עצמם מחדש, ונהנו מהשלכות המשבר: "בשנת 2020 צמחנו ב-20%"

רשת אותנטי / צילום: אותנטי
רשת אותנטי / צילום: אותנטי

עד לפני קצת יותר משלוש שנים, משפחת מזרחי הייתה הבעלים של רשת האופנה להריון רמי לי. הקשיים האובייקטיביים שהכבידו על הענף עוד הרבה לפני הקורונה דחפו אותה לקבל החלטה כואבת ולסגור את פעילותה, שכללה אז 28 חנויות ו-115 עובדים. הסגירה הותירה את בני משפחת מזרחי - רמי, 73, ושלושת ילדיו שניהלו אותה, רועי, 49, עידית, 47 ועילאי, 45 - ללא העסק שהפעילו במשך שלושה עשורים.

אחרי שנה בבית, וחודשים ספורים לפני התפרצות הקורונה בישראל, המשפחה החליפה את תחום האופנה בתחום המזון, ורכשה את רשת אותנטי מידי קבוצה של שותפים מבאר שבע - איציק שלמה, שלומי מימון ועודד אברהם - תמורת 3-4 מיליון שקל, כך לפי הערכות בשוק. למעשה, הם לא רק נמלטו בזמן מהאתגרים שאפיינו את ענף האופנה, אלא שינו כיוון בחדות היישר לתוך הצמיחה המואצת שממנה נהנות רשתות קמעונאות המזון.

"אנחנו שלושה אחים, וכל החיים העסקיים שלנו משותפים מאז ומתמיד", מספר עילאי מזרחי, שכיום משמש כמנהל משותף ואחראי על הקניינות של הרשת. "כשסגרנו לא ידענו מה אנחנו הולכים לעשות, אבל ידענו שאנחנו ממשיכים ביחד, וחיפשנו דרך לנסות להשתמש בכישורים שצברנו".

כשמשפחת מזרחי רכשה את אותנטי, שהוקמה ב-2016, היו לה 18 סניפים פעילים. כיום כבר יש לרשת 23 סניפים, שבהם נמכרים בעיקר פירות יבשים ואגוזים, פיצוחים, קטניות ותבלינים. גודל חנות ממוצעת עומד על כ-100 מ"ר, והחנויות פועלות בעיקר במרכזים מסחריים שכונתיים או בקניונים קטנים ושכונתיים. בזכות ההתרחבות והצמיחה במכירות, אותנטי מסכמת את השנה החולפת עם מכירות של כ-50 מיליון שקל.

בעוד שלפי נתוני סטורנקסט שוק המזון צמח ב-2020, שנת הקורונה, בכ-9%, עילאי מזרחי מדבר על צמיחה גבוהה עוד יותר: "צמחנו ב-20% בחנויות זהות ב-2020".

איך התקבלה ההחלטה לעזוב את תחום האופנה ולעבור למזון?
"לא חיפשנו עסק בתחום המזון, אבל העסקה הזו הגיעה אלינו. הסיבה שקנינו היא המבנה הייחודי של הרשת: הסניפים בבעלות, ומנוהלים על-ידי זכיינים. החברה עובדת בלי מרכז לוגיסטי או צי משאיות. זה מאפשר לאפשר לייצר לסניפים רווח גולמי מאוד גבוה לענף - אם שיעור הרווח הגולמי בענף עומד על 34%-35%, אצלנו הוא עומד על 42% הודות למבנה הרזה של הרשת".

איך בנוי המודל שלכם?
"הרשת מתבססת על שירותי ההפצה של הספקים, והסחורה מגיעה ישירות מהספקים לסניפים. יש לנו ספקים מורשים, כלומר כאלה שיש לנו הסכמי סחר איתם, הזכיינים עובדים עם הספקים מתוך הרשימה הזו, ואנחנו נהנים מעמלה מול הספק. אחד התנאים שלנו לגיוס זכיין הוא התחייבות להיות שנה ראשונה בניהול העסק".

על אף שאת הרשת מפעילים בסך-הכול 95 עובדים, רק ארבעה מהם שייכים לחברה שבבעלות משפחת מזרחי, והיתר מועסקים על-ידי זכיינים. "הרשת מונה ארבעה עובדים - אני עושה קניינות וניהול שותף, רועי אחראי על פיתוח עסקי וגיוס זכיינים, עידית עושה שיווק ובק אופיס, ויש לנו עוד מנהל תפעול".

אבא שלכם פעיל בעסק?
"אבא הוא הנשיא של החברה, והיה שותף מלא לעסקה. הוא מעורב בהחלטות - למשל, החלטנו להוסיף גם קטגוריות כמו מעדניה. הוא הרוח החיה מאחורי הכול".

ברחתם מענף האופנה רגע לפני שהוא ספג את המכה הקשה ביותר שלו, בשל משבר הקורונה, ועברתם לאחד הענפים שהכי נהנה מהשלכות המשבר. מה ההבדלים?
"היה לנו הרבה מזל. אנחנו באים מעסק עם 28 חנויות בבעלותנו, אז כל התפעול היה עלינו, והיום זה לא על הגב שלנו. ברמי לי לא קנינו מוצר מוגמר, היינו יצרנים של כל מוצר, ייצרנו בארבע מדינות. באופנה יש אלמנט של עונתיות - קיץ וחורף. היום הפיק הכי חזק אצלנו זה ט"ו בשבט. באופנה זה חג שלא סופרים אותו אפילו. במזון יש גם אלמנט של כשרות. אבל יש גם הרבה דמיון - נדל"ן מסחרי, קניינות, ומועדוני לקוחות. אלה המקומות שהצלחנו להביא בהם ערך בזמן יחסית קצר".

איך התקבלה ההחלטה לסגור את רמי לי?
"זה היה קשה. כשישבנו עם רואי החשבון ואמרנו להם שצריך לסגור, לפחות שניים המליצו לנו 'תעשו פשיטת רגל. ככה תוכלו להשאיר בבית כ-2 מיליון שקל, ותחסכו'. זה אפילו לא עבר לנו בראש. חשבנו קדימה, על היום שנהיה בעסקים אחרים, ולא נרצה לשבת ולהתחיל לגמגם ולהאשים את היבוא מסין, ואת האינטרנט שפגע בענף האופנה. אנחנו נהנו מהענף עד שהפסקנו ליהנות ממנו, וידענו שצריך לסגור בכבוד ובלי לפגוע באף אחד. כל הקרדיט על הדרך הזו מגיע לאבא, זה בית הספר שגדלנו בו".

רשת אותנטי

נמצאת בבעלות משפחת מזרחי מאז נובמבר 2019 ● הרשת כוללת 23 סניפים,
ומעסיקה 95 עובדים ● מוכרת פירות יבשים ואגוזים, פיצוחים, קטניות ותבלינים ● היקף המכירות ב-2020 מוערך ב-50 מיליון שקל

צרו איתנו קשר *5988