רגע לפני סגירת נתב"ג: מלכה לייפר הוסגרה לאוסטרליה

לייפר הוסגרה לאוסטרליה לשם העמדתה לדין בגין עשרות עבירות מין בתלמידותיה כשהיו קטינות • ארגון מגן, המלווה נפגעות ונפגעי עבירות מין בחברה החרדית: "מברכים על הסגרתה של מלכה לייפר. נילחם בכל הכוח שישראל תחדל להיות מדינת מקלט עבור עברייני מין"

מלכה לייפר  / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של כאן 11
מלכה לייפר / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של כאן 11

שש שנים אחרי שהחלו הליכי ההסגרה, מלכה לייפר הוסגרה לפנות בוקר (ב') לאוסטרליה. לייפר הוצאה בחשאי מתא המעצר על-ידי שירות בתי הסוהר והועלתה על מטוס בדרכה לאוסטרליה. לארץ הגיעו כוחות מרשויות האכיפה האוסטרליים כדי לטפל בהטסתה.

לייפר הוסגרה לאוסטרליה לשם העמדתה לדין בגין עשרות עבירות מין בתלמידותיה כשאלה היו קטינות, זאת בעת ששימשה כמנהלת בית ספר לבנות.

ההחלטה הסופית ניתנה לפני כחודש על-ידי שופטי בית המשפט העליון - יצחק עמית, ענת ברון ועופר גרוסקופף שדחו את ערעורה תוך שקבעו - "יידע כל מי שמבקש למלט עצמו מן הדין כי לא יימצא בישראל עיר מקלט".

השופטת ברון כתבה בהחלטה כי מאז שהוגשה בקשת ההסגרה - "אין הליך שהמערערת לא נקטה בו וכי אין טענה שפסחה עליה, בניסיון למנוע את הסגרתה".

בעקבות הסגרתה של מלכה לייפר לאוסטרליה, מארגון "מגן", שחשף את כשירותה לעמוד לדין והביא לפתיחת החקירה נגד חוות-הדעת הפוטרת אותה מלעמוד לדין ומלווה את הנפגעות, נמסר: "אנו מברכים על הסגרתה של מלכה לייפר לאוסטרליה. לקח למעלה מ-70 דיונים עד שהוחלט על ההסגרה אך לבסוף גם הרגע הזה הגיע. אנו עומדים לצד הנפגעות ומחזקים את ידיהן לקראת תחילת המסע הבא מול מערכת הצדק האוסטרלית. כארגון וכקהילה נמשיך להלחם עבור נפגעים ונפגעות נוספים, ונילחם בכל הכוח שישראל תחדל להיות מדינת מקלט עבור עברייני מין ושסאגת הסגרה שכזו לא תחזור על עצמה שוב.

שש שנים ולמעלה משבעים דיונים

ההחלטה מסיימת שש שנים של הליכים משפטיים מייגעים, חוות-דעת פסיכיאטריות ולמעלה משבעים דיונים שהתקיימו בסוגיית הכשרות הנפשית של לייפר. לאחר החתימה על צו ההסגרה עומדת ללייפר האפשרות להגיש בג"ץ, אך לאור ההחלטות הרבות שניתנו בהליך ההסגרה, סיכויי עתירה כזו נמוכים מאוד.

הליך ההסגרה החל בשנת 2014 וידע תהפוכות רבות. במסגרת בקשת ההסגרה נטען כי בין השנים 2004-2008 ביצעה לייפר עבירות מין חמורות בשלוש קטינות אחיות שהיו תלמידותיה בתיכון החרדי אותו ניהלה. לייפר חשודה בעבירות אינוס ומעשים מגונים בקטינות בניגוד לרצונן ותחת יחסי מרות, לפי החוק האוסטרלי.

בשנת 2016 הופסקו ההליכים נגד לייפר בשל מצבה הנפשי. בהמשך, בשנת 2017 נפתחה נגדה חקירה משטרתית בחשד להתחזות לחולת נפש במטרה להתחמק מהליך ההסגרה. לייפר נעצרה בשל כך מחדש ב-2018 ומזה שנתיים היא במעצר. חידוש ההליכים הוביל לניהול הליך מורכב, הגשת חוות-דעת רבות ופאנל מומחים שהוקם על-ידי בית המשפט.

*** חזקת החפות: יודגש כי מלכה לייפר היא בגדר חשודה בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, היא לא הואשמה או הורשעה בביצוע עבירה, ועומדת לה חזקת החפות.