תקצור ברינה? ביכורי שדה מנסה שוב להניע הנפקה בת"א

משווקת הפירות והירקות של האחים שבע תנסה כעת לגייס כ-200 מיליון שקל לפי שווי גבוה מהניסיון הקודם אשתקד - כ-700 מיליון שקל "לפני הכסף"

משאית של חברת ביכורי השדה / צילום: איל יצהר
משאית של חברת ביכורי השדה / צילום: איל יצהר

כשנה לאחר שירד מהפרק ניסיון הנפקת המניות הראשוני (IPO) של משווקת הירקות והפירות חברת ביכורי שדה (בכ"ש), היא חוזרת לשוק עם ניסיון הנפקה מחודש, בשווי גבוה יותר מזה שלפיו ביקשה לבצע את ההנפקה במהלך 2020.

על פי ההערכות, האחים אילן וששון שבע, בעליה של ביכורי שדה, מבקשים לגייס בהנפקה כ-200 מיליון שקל לפי שווי של כ-700 מיליון שקל "לפני הכסף", לעומת שווי חברה שנע סביב כ-600 מיליון שקל שלפיו יצאו לשוק בפעם הקודמת.

אז, ברקע להנפקה החלה התפשטות וירוס הקורונה מסין לעולם המערבי, וכן בוצעו מכירות סניפים של יינות ביתן ומגה, שביצע באותה תקופה נחום ביתן, מה שהוביל את המוסדיים לדרוש את הורדת שווייה של ביכורי שדה לכ-500 מיליון שקל - והאחים שבע החליטו לגנוז את המהלך. את ההנפקה מובילים אוריון וברק קפיטל.

עיסוקה העיקרי של בכ"ש (ובשמה המלא, ביכורי שדה אחזקות), הוא רכש, שיווק והפצת תוצרת חקלאית טרייה של ירקות ופירות. נוסף על כך היא מפעילה את רשת הסופרמרקטים שוק העיר, וכן היא מחזיקה בשותפות בפעילות מימון חוץ-בנקאי (גרין ארק).

קיזזה את מרבית השפעות הקורונה 

טיוטת התשקיף המעודכנת של בכ"ש חושפת כי בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020 הכנסותיה (פרופורמה) נשחקו בכ-2% ועמדו על כ-1.2 מיליארד שקל.

בתקופה זו סבלה בכ"ש ממשבר הקורונה בעקבותיו נסגרו בתי מלון, אולמות אירועים ועסקים מענף ההסעדה - שלהם מספקת ביכורי שדה את תוצרתה, וכן היא מדווחת על ירידה במכירות ליינות ביתן ומגה.

מנגד בכ"ש המשיכה בפיתוח רשת "שוק העיר" ופתחה במהלך התקופה שני סניפים חדשים - מה שסייע לה לקזז את מרבית ההשפעה השלילית.

הרווח הנקי שלה בין ינואר לספטמבר 2020 נחלש בכ-6%, לכ-37 מיליון שקל.

עוד חושפת טיוטת התשקיף כי קרוב ל-70 מיליון שקל מסכום הגיוס מייעדת בכ"ש "לפירעון 12 התשלומים האחרונים של הלוואת המוכר שהועמדה לחברה" מחברת נטו אחזקות, אחרי שנטו חתמה בחודשים האחרונים על הסכם למכירת החזקותיה (50%) לבכ"ש בחברת ביכורי השדה דרום, תמורת 215 מיליון שקל.

עד 10 מיליון שקל מכספי ההנפקה מתכננת בכ"ש להשקיע בהקמת חממה טכנולוגית עם שותפים בתחום האגרוטק והפודטק, מתחומי ההשקעה ה"חמים" בבורסה בגל ההנפקות האחרון.

נמשך שטף הנפקות הטכנולוגיה

מלבד בכ"ש, נמשך שטף חברות הטכנולוגיה המבקשות לגייס הון ראשוני בבורסה, והפעם על הפרק ניצבת חברת קומפיולאב, העוסקת בפיתוח, ייצור, שיווק ומכירת מערכות מחשב ללא מאוורר, שפרסמה טיוטת תשקיף ראשונה לקראת המהלך.

קומפיולאב (Compulab) נוסדה על-ידי אריה יהב וגדעון ימפולסקי בשנת 1992, וכיום מי שמחזיק בשליטה בה הוא ימפולסקי, בעוד חברת טכנופלס ונצ'רס הבורסאית מחזיקה בנתח של כ-15% מהונה.

מהלך הנפקתה בבורסה כעת מגיע כשלוש שנים לאחר שהחברה ויתרה על הנפקת מניותיה בנאסד"ק, אז ביקשה לגייס כ-24 מיליון דולר.

הנפקה נוספת העומדת על הפרק היא של חברת המימון החוץ-בנקאי מיכמן בס"ד, שפרסמה גם היא טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה.

מיכמן נמצאת בשליטת המנכ"ל יניב ביטון והיו"ר שלה הוא דורון ספיר, לשעבר מנכ"ל מגדל ביטוח ומנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל.

בסיכום המחצית הראשונה של 2020 קפצו הכנסותיה של מיכמן ב-60% כמעט, ל-10 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה עלה בכ-30% והתקרב ל-2 מיליון שקל.