"חכו לתורכם!": כך הפכה פארסת החיסונים של אירופה לקרב האשמות בין גרמניה ובריטניה

עימות סביב אספקת החיסונים של אסטרהזנקה לאיחוד האירופי הפך לסכסוך חריף מול בריטניה • בעוד בריסל מאיימת לעצור היצוא ואף שלחה פקחים לבדוק את טענות החברה לעיכובים, התקשורת והפוליטיקאים הבריטים יצאו בקריאות קרב: "האיחוד רוצה את החיסונים שלנו!"

בוריס ג'ונסון מחזיק בקופסה עם חיסוני אסטרהזנקה במרכז חיסונים בלונדון / צילום: Reuters, Stefan Rousseau
בוריס ג'ונסון מחזיק בקופסה עם חיסוני אסטרהזנקה במרכז חיסונים בלונדון / צילום: Reuters, Stefan Rousseau

"האיחוד האירופי רוצה את החיסונים שלנו!", הייתה הכותרת הראשית של ה"דיילי מייל" הבריטי ביום חמישי; "חכו לתורכם! האיחוד האגואיסטי מעוניין בחיסונים שלנו", הייתה הכותרת הראשית של ה"אקספרס". שני הצהובונים הבריטיים ליבו את הלהבות בסכסוך בינלאומי שהתפתח בימים האחרונים, ושהפך במהרה ממחלוקת עסקית בין בריסל לבין חברת התרופות אסטרהזנקה לעימות אירופי סביב המוצר המבוקש ביותר בעולם כרגע - חיסון לקורונה.

כיצד הפך עימות סביב חוזי אספקה ל"מלחמת החיסונים" הראשונה, כפי שהחלו לקרוא למתרחש כלי התקשורת והפוליטיקאים בגרמניה? מדוע הוא מאיים כעת "להרעיל" את יחסי האיחוד עם בריטניה שפרשה ממנו מעשית רק לפני פחות מחודש? התשובה טמונה בלחץ הציבורי העצום שבו נמצאות הממשלות לספק חיסונים לתושביהן ולהגן עליהם מפני מגפת הקורונה.

מצד אחד, מנגנון האיחוד האירופי כולו הפגין עד כה כישלון פנומנלי בהליכי הרכש של החיסונים. לא מדובר רק בחוזה מול אסטרהזנקה אלא גם בזה שנעשה באיחור ובצמצום מול שותפות ביונטק־פייזר, עד ששניהם מאיימים לפגוע באמון תושבי האיחוד בארגון כולו. מהצד השני, הממשלה הבריטית, שביצעה אינספור פניות פרסה במדיניות המאבק נגד הקורונה בשנה האחרונה, שתרמו לכך שהמדינה ציינה יותר מ־100 אלף קורבנות מהמגפה השבוע.

"פשיטה" על מפעל אסטרהזנקה

בימים האחרונים שני הצדדים התנגשו. חברת אסטרהזנקה הבריטית־שבדית, שלה מפעלי ייצור בגרמניה, בבלגיה, בבריטניה ובמדינות אחרות באירופה, הודיעה באופן חד־צדדי לאיחוד האירופי בשבוע שעבר כי במקום לספק 100 מיליון מנות חיסון ברבעון הראשון של 2021, היא תספק רק 31 מיליון. כמה ימים לפני כן, שותפות ביונטק־פייזר הודיעה גם היא באופן חד־צדדי כי תפחית את כמות מנות החיסון (הנמוכה ממילא) שהיא מעבירה למדינות אירופה. שתי ההודעות יחד הגדישו את הסאה. האיחוד האירופי מצא את עצמו בפינה, תקשורתית וציבורית.

את הזעם הוא הוציא על אסטרהזנקה. נשיאת הנציבות אורסולה פון דר־לאיין, שלפני חודש הודיעה חגיגית על "שעתו הגדולה" של האיחוד עם פתיחת מבצע חיסוני הקורונה שלו, ושנאלצה לראות כיצד בגרמניה מולדתה מבטלים תורים לקשישים ודוחים אותם לאמצע מרץ בגלל מחסור בחיסונים, איימה לעצור את אישורי הייצוא של החברה ממפעליה במדינות אירופיות לבריטניה. נשיא המועצה האירופית שארל מישל הודיע על הקמת מנגנון שידרוש "הצהרה מראש" על כל יצוא חיסונים למדינות אחרות.

בריסל דרשה "שקיפות מלאה", האשימה את החברה הבריטית בכך שהיא העבירה חיסונים שנועדו לאירופה לבריטניה, ודרשה כעת שחיסונים חדשים יועברו מהמפעלים בבריטניה ליבשת. בנוסף, בצעד חריג מאוד, משרד הבריאות הבלגי שלח לבקשת הנציבות האירופית היום פקחים למפעל של אסטרהזנקה, כדי לבדוק את הטענות ל"שיבושים" במפעל שגורמים לבעיות אספקה. בפועל, העריכו כלי התקשורת האירופיים, הפקחים בודקים אם החברה למעשה מסיטה חומרי גלם או חיסונים מוכנים מבלגיה לבריטניה. כלי התקשורת הבריטיים קראו לכך "פשיטה על מפעל החברה".

בינתיים, אסטרהזנקה עלתה להתקפה. במקום להתקפל, מנכ"ל החברה פסקל סוריו התראיין לתקשורת הגרמנית והאשים את האיחוד האירופי בכך שחתם רק "שלושה חודשים אחרי בריטניה" על הסכם הרכש. "משום מה הם מצפים לקבל את החיסונים באותו הזמן כמו בריטניה", אמר בנוגע לציפיות האיחוד. הוא טען כי החוזים החשאיים בין הגופים קובעים רק שהחברה תעשה "כמיטב יכולתה" (Best Efforts) לספק את הכמות, אך כי אינה מחויבת לכך.

מי שהייתה שותפה למגעים בשם נציבות האיחוד האירופי, הנציבה לתחום הבריאות סטלה קירקיאדס, אמרה באופן ברור בתגובה כי הטענות של החברה אינן נכונות, וכי בריטניה אינה אמורה לקבל עדיפות. "אנחנו דוחים את ההגיון של 'מי שהגיע ראשון יקבל ראשון'", אמרה, "זה אולי עובד אצל הקצב, אבל לא בחוזים שחתמנו". הדרישה של האיחוד כעת היא כי עשרות מיליוני חיסונים שמיוצרים במפעלי חברת אסטרהזנקה בשני מוקדים בבריטניה יועברו אליו, לפני שהם מועברים לרשויות הבריטיות, כדי לפצות על המחסור בחיסונים ולעמוד בהבטחות המקוריות.

באיחוד מאיימים לעצור אספקה של חיסוני פייזר

בשלב זה נכנסו כלי התקשורת והפוליטיקאים הבריטיים לתמונה. כלי התקשורת, ובעיקר הצהובונים האירו־סקפטיים, התייחסו לדרישה כהצהרת מלחמה, ונתנו מקום רב לעמדת החברה שלפיה רק אחרי שיסופקו 100 מיליון מנות חיסון לתושבי בריטניה, היא תשקול יצוא לאירופה. ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר במסיבת עיתונאים כי הממשלה "בטוחה מאוד בנוגע למלאי החיסונים שלנו, החוזים שחתמנו, ואנחנו מתכוונים להתקדם על בסיס זה". הוא גם עקץ את האיחוד האירופי: "אני מרוצה מאוד שנכון לעכשיו יש לנו את שיעור החיסונים הגבוה ביותר באירופה, במרווח גדול".

כלי התקשורת הבריטיים ציטטו בשמחה את הכותרות הביקורתיות כלפי האיחוד בעיתונים הגרמניים, כולל את זו שהופיעה בשבועון "די צייט", והכריזה כי הליך רכש החיסונים הכושל של האיחוד הוא "הפרסומת הטובה ביותר ל'ברקזיט", מכיוון שהוא מחזק את התדמית האטית והביורוקרטית של האיחוד, על פני הזריזות והעצמאות הבריטית. "זו דרישה פתטית", אמר אחד מבכירי המפלגה השמרנית של ג'ונסון, איאן דנקן סמית, "האיחוד האירופי פישל ועכשיו הוא מנסה להטיל את האשמה על אחרים. זו דוגמה מושלמת ליהירות ולציניות של האיחוד, שמוכיחה למי שלא הבין קודם לכן מדוע צדקנו בכך שעזבנו את הגוש".

השער של ה"דיילי מייל": "לא, האיחוד לא יכול לקבל את החיסונים שלנו"
 השער של ה"דיילי מייל": "לא, האיחוד לא יכול לקבל את החיסונים שלנו"

גם בצד השני של התעלה הרגשות גאו. מעבר לאיומי הנציבות, חבר הפרלמנט האירופי הגרמני פיטר ליזה הוסיף ואיים כי באותה מידה שהבריטים מסרבים לספק חיסונים תוצרת־בריטניה לאיחוד, בריסל יכולה למנוע חיסוני ביונטק־פייזר - המיוצרים בבלגיה - לממלכה המאוחדת. "אם יש מישהו שחושב שנקבל את המצב שבו חיסון יופץ לבריטניה אבל נקבל יחס מדרגה שנייה מהם, הרי התוצאה היחידה תהיה להפסיק מיד את יצוא חיסוני ביונטק־פייזר ולמצוא את עצמנו במרכזה של מלחמת סחר".

מחדל החיסונים הגרמני

זהו לא רק האיחוד שנמצא בלחץ, אלא גם המדינה הגדולה ביותר בו  - גרמניה. במקרה הגרמני, הממשלה צריכה להסביר לאזרחים מדוע חיסון ביונטק־פייזר, שפותח על אדמתה בידע גרמני ובסיוע של כ־200 מיליון אירו עד כה, מגיע קודם לבריטניה, לארה"ב ולישראל. הנושא עומד בראש סדר היום, וכלי התקשורת אינם מרפים מ"מחדל החיסונים". שר הבריאות נעתר לדרישת האופוזיציה והודיע על קיום "פסגת חיסונים", שתבדוק את כל ההתנהלות ותנסה למצוא דרכים לייצר עוד חיסונים או להשיג אותם במהירות.

אתמול התקיימה פגישה בין הצדדים. החברה הדגישה פעם נוספת כי החיסון, שפותח במהירות ביחד עם חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד הבריטית, "אינו למטרות רווח" וכי היא אינה צפויה לרשום רווחים ממנו, אלא רק לשרת את המאבק העולמי בהתפשטות המגפה. מנת חיסון אחת, לפי הדלפות מהאיחוד האירופי, עולה כ־1.8 אירו, לעומת 12-16 אירו לחיסוני הרנ"א־שליח של מודרנה וביונטק־פייזר, שאושרו עד כה. "אנחנו מחויבים להדק את התיאום בינינו ולשרטט יחד דרך לאספקת החיסונים", מסרה החברה באופן לקוני. נכון לעכשיו, היא מסרבת להעביר חיסונים מבריטניה לאיחוד.