למה המדינה שילמה פי 3 מהמחיר הנקוב עבור בדיקות קורונה בנתב"ג

וגם: יניב פרידמן, המשנה למנכ"ל דלק קידוחים ומי ששימש כסמנכ"ל אסטרטגיה ופיתוח, פורש מתפקידו

נתב"ג - בדיקות קורונה לנכנסים ויוצאים מהארץ / צילום: שלומי יוסף
נתב"ג - בדיקות קורונה לנכנסים ויוצאים מהארץ / צילום: שלומי יוסף

כמה שילמה המדינה עבור בדיקות קורונה שהוצעו בחינם לנוחתים בנתב"ג? למה התשלום היה כמעט פי שלושה מהמחיר הנקוב לנוסעים וכמה נוסעים קיבלו שחרור מבידוד במלוניות אחרי שנחתו בארץ? עוד לפני שהשמיים נסגרו, ביטל משרד הבריאות את ההפרדה בין מדינות ירוקות ואדומות והחליט להפוך את כל המדינות לאדומות.

המשמעות: כל הנוחתים בנתב"ג יופנו לבידוד. ברירת המחדל היא בידוד במלונית במימון המדינה, כאשר לנוסעים מוצעת אפשרות מפתה: לבצע בדיקת קורונה בחינם מיד לאחר הנחיתה ולהתחייב לבדיקה נוספת - ובכך לעבור לבידוד ביתי (בהתאם למדינה ממנה הגיעו) ולקצר את משך הבידוד מ-14 ל-10 ימים. מצב של win-win: המדינה תשלם רק על בדיקה ותחסוך עלות של אלפי שקלים לכל מבודד במלונית, שממילא רק רוצה לברוח ממנה. היות שמשפטית המדינה לא יכולה לחייב את הנוחתים לבצע בדיקה, הוחלט על הבדיקה החינמית כדי לעודד כמה שיותר לעבור אותה. הבדיקה מתבצעת במעבדות Check2fly שהקימה בנתב"ג חברת אומגה ביחד עם רמב"ם (ושלאחרונה פסל ביהמ"ש העליון את זכייתה במכרז של רש"ת אולם התיר את המשך הפעלתה בשלב זה).

כמה זה עלה למשלם המסים? "ההתקשרות מול זכיינית מערך הבדיקות בנתב"ג בנושא הבדיקות המוצעות בחינם לנוחתים בנתב"ג מבוצעת על ידי משרד הביטחון, על חשבון משרד הבריאות", כך משרד הבריאות שסיפק את המספרים: עבור 10 ימים בחודש דצמבר המדינה שילמה לזכיין 1.58 מיליון שקל ל-1,000 בדיקות יומיות. הסיכום עם מפעילת המעבדות היה כי עד ה-1.3.2021, לפרק זמן של 90 ימים נוספים, המדינה תשלם עוד כ-42.76 מיליון שקל (לפי תחשיב של 3,000 בדיקות ביום). אלא שבינתיים השמיים נסגרו, היקף הבדיקות צנח ובמשרד הביטחון הדגישו כי "התשלום לחברה הינו על פי מספר הבדיקות שבוצעו בפועל". לפחות פה חסכנו.

ועדיין, המחיר ששילמה המדינה עבור כל נוסע היה גבוה כמעט פי שלושה מתעריפי Check2fly, בדיקה שתוצאותיה מתקבלות עד 14 שעות עולה 45 שקל ובדיקה מהירה שמספקת תוצאות עד 4 שעות עולה 135 שקל. בדיקה זו עדיין לא פועלת, ולמרות זאת זהו התעריף ששילמה המדינה, 135 שקל לבדיקה הרגילה (לפני מע"מ). למה זה קרה? הנימוק שסיפק משרד הביטחון לכך הוא ש"מחיר הדגימה והבדיקה כולל עמידה ברמת שירות ייעודית (כפי שהוגדרה): זמן מרבי לסיום דיגום, מתן אמצעי בקרה ייעודיים לכל נבדק (ברקוד וצמיד מזהה אישי), בקרה על הנבדקים לאורך שרוול הכניסה עד ליציאה מהשדה, העברת מידע ייעודי לפי טיסות נכנסות ועוד".

לפי דובר צה"ל לטובת השבים מחו"ל קיימים שלושה מלונות - דן פנורמה בירושלים, דן פנורמה בתל אביב ומלון מטרופולין בתל אביב. כמה מהנוחתים מהמדינות שמחייבות בידוד במלונית (בהן איחוד האמירויות, ברזיל וקרום אמריקה) אכן נדרשו לגשת למלונית? משרד הבריאות פירט לבקשת גלובס: "בתקופה שבין הטלת החיוב לבידוד במלונית ועד סגירת נתב"ג לכלי טיס, נחתו בישראל 1220 איש ממדינות עליהן הוטלה חובת הבידוד במלונית. מתוכם, 504 שוחררו בשדה לבידוד ביתי, לאחר שהציגו את המסמכים הנדרשים לאישור בידוד מסוג זה. כמו כן, מתוך כלל הנוחתים ממדינות אלו, 59 הופנו להמשך טיפול משטרתי". גם פה, כך מתברר שלפחות חסכנו.

מצנח הזהב

היועצת המשפטית של קבוצת מגדל, עו"ד אילנה בר, הודיעה על כוונתה לפרוש מהקבוצה. בר מכהנת כמשנה למנכ"ל וחברת הנהלה. היא תמשיך בתפקידיה עד להיערכות הקבוצה באיתור מחליף וכניסתו לתפקיד.

------ 

שותפה חדשה בקרן ההון סיכון ורטקס: תמי ברונר, שהצטרפה בשנת 2019 לצוות ההשקעות בקרן, תמונה לשותפה בה. לברונר ניסיון של למעלה מ-15 שנה בפיתוח תוכנה וניהול מוצר. לפני שהצטרפה לורטקס, היא שימשה כסמנכ"לית מוצר בחברת ורוניס, ובעברה אף הקימה חברת סטארט-אפ בתחום המובייל.

-----

יניב פרידמן, המשנה למנכ"ל דלק קידוחים ומי ששימש כסמנכ"ל אסטרטגיה ופיתוח, פורש מתפקידו בתום 10 שנים בשותפות הגז. הוא יחליף את רון מאור כמנכ"ל מודיעין אנרגיה, שבשליטת צחי סולטן. מאור ימונה למנכ"ל שותפות ישראמקו נגב 2.

אזור התעשייה

תוכנית TOV של ארגון הג'וינט העולמי, העוסקת בהנגשת טכנולוגיה ישראלית לחקלאים הקטנים במדינות מתפתחות, יצאה בקול קורא ליזמים ומפתחים בתחום החקלאות הדיגיטלית המעוניינים ליצור שותפויות עם בעלי עניין מקומיים באתיופיה, לשיפור חייהם של חקלאים קטנים ברחבי העולם.

חדשות טובות

עיריית תל אביב-יפו גייסה את השף אייל שני לקמפיין המסייע לעסקים בצל משבר הקורונה וימי הסגר. במסגרת הקמפיין מצולמים בעלי העסקים בעיר ומספרים את סיפורם.