משרד ליומיים בשבוע: בהייטק לא מחכים לחיסון ומשנים את שוק המשרדים

חברות שכבר הבינו שמודל העבודה ההיברידי טוב גם להן וגם לעובדים מתחילות לנקוט אסטרטגיות שונות לחיסכון בשטח המשרד • האם הצעדים של החברות בנוגע למודל העבודה העתידי ישפיעו גם על גורלו של הנדל"ן המשרדי

משרדי לוגז  בתל אביב. "העובדים הצביעו ברגליים" / צילום: Fabiana Kocubey
משרדי לוגז בתל אביב. "העובדים הצביעו ברגליים" / צילום: Fabiana Kocubey

בחצי השנה האחרונה עסוקים ארגונים בשאלה מרכזית: האם אחרי שהקורונה תעזוב נחזור לעבוד כל יום במשרד, או שהמגפה הביאה אותנו לנקודה שאי אפשר לחזור ממנה.
סקר שערכה חברת היי-בוב בקרב 1,000 עובדים ומעסיקים בלונדון מלמד כי מודל העבודה ההיברידי יישאר בתוקף גם אחרי החיסונים (שבאירופה מתקדמים הרבה יותר לאט מאשר אצלנו), בשל יתרונותיו הרבים. בהיי-בוב בדקו את פילוח המודלים שאימצו החברות השונות, ומצאו כי 21% מהעובדים עבדו רק מהבית, 37% עובדים מהמשרדים ו42% עובדים במודל היברידי, אשר כולל בתוכו ארבעה תתי-מודלים: הגעה על פי בחירה, חצי שבוע בבית וחצי מהמשרדים, עבודה במשמרות ועבודה בקפסולות במתכונת של שבוע-שבוע.

יש חברות בארץ שכבר עושות את השינוי הזה, בדקנו כמה מהן.

השכרת משנה: "המשרד נראה כמו עיר רפאים"

לחברת היי-בוב עצמה יש פלטפורמה לניהול עבודה ל-150 אלף עובדים. משרדי החברה בתל אביב נחנכו לפני שנה בדיוק, ובאחרונה החליטו להשכיר 720 מ"ר מתוך 1,500 מ"ר לחברה אחרת. לדברי נירית פלד מינץ, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה, "יש לנו משרדים מהממים ומרווחים ברחוב בן אביגדור, אבל בגלל התו הסגול אנחנו יכולים לאפשר לעד 25 עובדים להגיע כל יום. הייתה לנו הזדמנות להשכיר חלק מהמשרד. זה גם התאים לצרכים וגם ברגע שירדנו לקומה אחת יש תחושה של ביחד. עוד פעם מרגישים כמו סטארט-אפ קטן. זה פתרון זמני עד שנראה לאן זה הולך".

נירית פלד מינץ סמנכ"לית הי־בוב / צילום: רותם להב
 נירית פלד מינץ סמנכ"לית הי־בוב / צילום: רותם להב

למה זמני?
"אנחנו גדלים במהירות. לפני שבוע היינו 170 עובדים, עכשיו 180 ועד סוף השנה נהיה 280. אחרי החיסונים נראה יותר אנשים. אנחנו לא חושבים שנחזור למודל הישן אבל גם אם העובדים יגיעו פעמיים בשבוע למשרד, נצטרך מקום".

משרדי היי־בוב / צילום: היי־בוב
 משרדי היי־בוב / צילום: היי־בוב

חברת Logz.io שוכרת שתי קומות של משרדים במגדלי הארבעה בתל אביב ולאחרונה החליטו בחברה להשכיר אחת מהן בשכירות משנה. "המשרדים שלנו יכולים להכיל 230 עובדים, ובמהלך השנה האחרונה הגיעו למשרד בכל יום 20-25 עובדים. אנשים הצביעו ברגליים ולא באו, בעיקר העובדים עם המשפחות שבאים מהשרון ומהדרום ונמצאים שלוש שעות על הכביש", אומרת דנה הרדוף, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה.

"הרצנו סקר בקרב העובדים לקראת היום שאחרי, והם סימנו לנו את הדרך כשהם אמרו שלהגיע למשרד פעמיים בשבוע זה מעל ומעבר. היה שיקול נוסף: להגיע למשרד היה מבאס כי הכול היה ריק ונתן תחושה של עיר רפאים.

"התמזל מזלנו שמצאנו חברה קטנה שרצתה את הקומה למעלה והחלטנו להשכיר אותה. יש לזה משמעות: הולכים עד הסוף עם המודל ההיברידי. תקשרנו את ההחלטה לעובדים. מהחיסכון בשכירות כמחצית מושקעת בעובדים: הם מקבלים סכום משמעותי שמשמש להוצאות לבייביסיטר, חשמל, ציוד עבודה ביתי. יש להם גם תקציב לפגישות צוותים מחוץ למשרד. בינתיים זה עובד מעולה".

דנה הרדוף, סמנכ"לית Logz.io / צילום: Fabiana Kocubey
 דנה הרדוף, סמנכ"לית Logz.io / צילום: Fabiana Kocubey

עוצרים התרחבות: "מכפילים את מספר העובדים"

לפני חודשים מספר פרסמה חברת צ'ק פוינט, המעסיקה 2,400 עובדים בארץ ו-5,400 בעולם, קול קורא לקבלת הודעות לעיצוב המשרד העתידי. זה היה אחרי ההחלטה שקיבלה לעבור לעבוד במודל עבודה היברידי. החברה, שלפני המגפה עבדה מהמשרדים בלבד, משאירה כיום לעובדים את הבחירה מהיכן לעבוד ורק 20% מהם מגיעים למשרד בינתיים החליטה החברה שלא להאריך חוזה לאחת משלוש הקומות שהיא שוכרת במגדלי בסר (1,000 מ"ר לקומה), אבל ממשיכה להחזיק בשבע קומות בנות 30 אלף מ"ר בסך הכול, משרדי המטה בצמוד למגדלים.

החברה קיבלה 89 הצעות למודל העתידי של המשרד, שצומצמו ל-35 הצעות ובפברואר צפויה להודיע על הזוכה המאושר, שיקבל פרס של 5,000 דולר, אך החברה לא מתחייבת ליישם את המודל שלו. המודלים השונים יהיו פתוחים לעיון לאנשים מבחוץ.

בחברת פריוריטי סופטוור עשו סקר על הגעת העובדים, ומצאו כי בתקופת הקורונה רק 10% מהעובדים בישראל מגיעים למשרדים שבוע מלא, 37% אינם מגיעים כלל וכ-53% מהעובדים מגיעים לסירוגין: מיומיים בשבוע ועד ארבעה. לגבי התחזית ליום שאחרי, כ-10% מהם שואפים לעבוד במשרדים חמישה ימים בשבוע, 37% רואים את עצמם מגיעים שלושה עד ארבעה ימים, כ-43% מעדיפים להגיע למשרד רק יום או יומיים וכ-10% רוצים לעבוד רק מהבית.

בפריוריטי, המעסיקה 160 עובדים בישראל, יישמו בעצמם את מסקנות הסקר שלהם. "רגע לפני הקורונה היינו לקראת הרחבת המשרדים גם בירושלים גם בראש העין", אומרת סמנכ"לית משאבי אנוש, הלית פז-לחובר. "כשהגיעה הקורונה הכול השתנה. הבנו שיהיה מודל היברידי וצריכים להפנות תקציב לעבודה מרחוק. בירושלים יש לנו 50 עובדים, ובמהלך התקופה הגיעו למשרד חמישה עד עשרה עובדים ביום, גם משום שרובם מגיעים בתחבורה ציבורית והתחלואה בירושלים גבוהה. בדיוק הסתיים החוזה והחלטנו להאריך אותו רק על מחצית מהשטח.

הלית פז־לחובר, סמכ"לית משאבי אנוש פריוריטי / צילום: עומרי מירון
 הלית פז־לחובר, סמכ"לית משאבי אנוש פריוריטי / צילום: עומרי מירון

"במשרדים בראש העין גייסנו עובדים וחשבנו להרחיב אבל עצרנו את התוכניות. החלטה הזו משפיעה גם על גיוס עובדים והרחבנו את אזורי החיפוש אחרי העובדים. המיקום כבר פחות חשוב".

160 עובדיה של חברת הפינטק הישראלית Plus500, המפתחת ומפעילה פלטפורמה למסחר בחוזי הפרשים, עובדים כבר שנה מהבית בשמונה משרדים בעולם. המטה ממוקם בחיפה. "העבודה פורייה, אפקטיבית, וזה עובד לנו מעולה", מספר המנכ"ל דוד צרויה. "כחלק מה-well being של העובדים החלטנו לשנות את מודל העבודה למודל גמיש שמאפשר לעובדים ולעבוד מהבית ומהמשרד לפי בחירתם.

"אנחנו מקימים מרכז פיתוח בתל אביב. התוכנית הייתה לקחת משרדים גדולים אבל שינינו כיוון, ואנחנו לוקחים משרדון של 400 מ"ר במגדלי חג'ג' עם עמדות חמות. אנחנו מכפילים את כוח-האדם: מחלקת הפיתוח תגדל ב-50%, והחברה תגדל ב-25%, אבל לא גדלים במשרדים".

היה היצע גדול של משרדים?
"חשבנו שיחכו לנו המון משרדים, אבל ההיצע לא גבוה ביחס לביקוש".

לעומתו, אסף גנות, מנכ"ל ControlUp, המעסיקה 50 עובדים ברחבי ארה"ב ו-150 עובדים בישראל, מרגיש שהמצב בשוק המשרדים לא טוב. "יש מחירים מצוינים למשרדים וההיצע גדול, בלי התחייבות, רק תבוא ותיקח. זה מצב די עצוב. רודפים אחרינו עם הצעות למשרד".

אסף גנות, מנכ"ל ControlUp / צילום: David Garb
 אסף גנות, מנכ"ל ControlUp / צילום: David Garb

גנות מקווה שהעובדים יחזרו למשרד אבל מודע לכך שהמודל ההיברידי - שלושה ימים במשרד ושניים בבית - "טוב לביזנס".

"הצד השני, של לעבוד ביחד עם כולם מאוד חשוב, במיוחד במחלקות פיתוח. אנחנו רוצים שיהיה לנו משרד שיכול להכיל את כל העובדים, שכולם יכירו את כולם ויישבו לאכול יחד. אם המפגש הזה לא קורה פעמיים בשבוע לפחות זה פוגע ביצירתיות ובכיף של העובדים. אנחנו ממשיכים לגייס ואם כולם יחזרו לעבוד לא יהיה מקום לכולם. בטווח הקצר נשתמש בחללים משותפים אבל לטווח הארוך אנחנו מתכננים לקחת משרד גדול יותר".

 
  

חללים משותפים: "זה יקר ולא מתאים לכל חברה"

חברת Aerospike, הפועלת בתחום בסיסי הנתונים (Databases), הקימה בישראל מרכז פיתוח בשלהי 2019. החברה תכננה לשכור משרדים עם תחילת פעילותה בישראל, אך פרוץ המגפה שינה את התוכניות וגרם לה לעבור לחללי עבודה משותפים.

"היינו עשרה עובדים עם כוונה להגיע ל-50 והתעניינו בשכירת משרדים", מספר המנכ"ל עמי אהרונוביץ'. "אבל אז התחילו לדבר על הטיסות לסין והחלטנו לראות לאן כל העניין הולך. כדי להיות כמה שיותר אג'ילים החלטנו להתחיל בחללים משותפים ברחוב השלושה. הפתרון הזה מאפשר לנו לגדול או לקטון בהתאם לצורך, אם נראה שאנשים לא באים למשרד. זה מאפשר גם לא להתעסק במשרד, מי מסדר, מי מפנה את הכלים ומי קונה חלב. יש לנו פה שיעורי יוגה ופילאטיס ופעם בשבוע מגיע שף לבשל אוכל טרי. אם מחר מגיע עובד חדש, הוא צריך רק מחשב. מסדרים לו שולחן מהיום למחר".

עמי אהרונוביץ׳, מנכ"ל אירוספייק / צילום: עזרא לוי
 עמי אהרונוביץ׳, מנכ"ל אירוספייק / צילום: עזרא לוי

זה חוסך לך כסף?
"לא בטוח, כי אם הייתי מתחייב למשרד הייתי משלם פחות. היתרון הוא באג'יליות. החיוב הוא חודשי, ואם אני צריך משרד יותר גדול לפגישה יש לי משרד בכל גודל שאני צריך וגם חדרי ישיבות לפי הצורך.

"הקורונה עזרה מאוד לחללים המשותפים. בסגר הראשון היינו ארבעה אנשים על 1,000 מ"ר. עכשיו זה להיפך. אם תרצי משרד יגידו לך שכל המשרדים תפוסים".

עיצוב מחדש: "חילקנו את המשרד לשש שכונות"

אוגורי (Augury) היא חברת סטארט-אפ שהוקמה ב-2011, יושבת בחיפה ובניו יורק, מונה קרוב ל-100 עובדים ומתכננת להגדיל את מספר העובדים בשנה הקרובה. בגלל המצב בניו יורק, הם החליטו לא להאריך שם את החוזה שנגמר בדצמבר האחרון, ובחיפה מצאו פתרון אחר.

משרדי Augury / צילום: Augury
 משרדי Augury / צילום: Augury

לדברי עדי שאול, אחראית חוויית העובד בחברה, "אחרי רבעון אחד הבנו שמחיצות על השולחנות לא יפתרו לנו את המענה למה שרוצים לקדם במשרד. החלטנו על 80% עבודה מהבית ו-20% מהמשרד ואז היינו צריכים לעשות את השינוי הפיזי בתוך המשרד.
"אני מעצבת פנים במקצועי, ועל סמך הרקע המקצועי בחרנו במודל השכונות: חילקנו את המשרד לשישה אזורים שבכל אזור עובד צוות בעמדות עבודה אינדיבידואליות. כרגע יש מקום לחצי מהעובדים, אבל לכל צוות יש יותר שטח.

"הכפלנו את הצוות בשנה האחרונה ונכפיל בשנה הבאה. צוות שמכפיל את עצמו פי ארבעה יכול לעבוד בצורה אופטימלית באותו מרחב. השארנו אזור של ‘הוטל דסק' לאנשים שרוצים לבוא למשרד. 10% מהאנשים יכולים להגיע. לא צריך להירשם, זה עובד קצת אורגני. העובדים גם מייצרים פתרונות לעצמם: אפשר לקיים את הפגישה הצוותית בבית של אחד העובדים".

לעבור משרד: "בלי התפאורה של מגדלי פאר"

לא רק בהייטק משנים כיוון. אשת יחסי הציבור אורנה פרי גילתה שהמעבר ל"עבודה מהכיסא" כדבריה, העלה מאוד את התפוקה שלה, של שותפתה גלית סער קמיאל, ושל עובדי המשרד.

נוסף לכך, היא התאכזבה מהיחס של חברת הניהול במשרדי החברה (300 מ"ר ברחוב יגאל אלון), שלמרות סגירת המשרדים, המשיכו לגבות את הכסף על הניקיון, החניה והשמירה. "במשרד שלי אפשר לבנות סטודיו לבלט. אף אחד לא מגיע לשם, ויש לי חוזה עד יולי. יש לנו שם אגף למחלקת שוק ההון שצריכה לשבת בחדר סגור בגלל המידע הרגיש. יש לי חדר ישיבות ענק. ארונות לקלסרים בכמויות מטורפות. יש עמדה ענקית לשתי מזכירות.

"אבל בעקבות השנה האחרונה הבנתי שתרבות העבודה היום לא מצריכה את החלל הפיזי. עברנו להיות משרד ללא נייר. אנחנו מודדים את עצמנו לפי תפוקה, ועמידה ביעדים".

עכשיו היא מחפשת משרד חדש. "לא חייב להיות עם התפאורה של מגדלי הפאר בתל אביב. צריך חדר אוכל וחלל עבודה משותף. רובנו לא רוצים להמשיך לעבוד כל השבוע מהבית וחסרה לנו החברותא. נהגנו לאכול יחד, זה היה זמן איכות. במקום לשלם 100 אלף שקל שכירות לחודש, אני מעדיפה לשלם 20 אלף ולהשקיע את הכסף בעובדים".

את רואה ירידה במחירים?
"שמעתי שיש משרדים זולים יותר אבל אני לא מוצאת אותם, ודמי הניהול לא נורמליים".