נתונים אישיים תמורת דוגמית מתנה: מיזם ישראלי יציב מכונות "התנסות" בקניונים ובסופרמרקטים

הסטארט-אפ נוקו יתווך בין הצרכן לבין יצרניות המזון והקוסמטיקה במטרה לחזק את לחזק פעילות המכירה הישירה שלהן לצרכן • בין הלקוחות: שטראוס, תנובה, עזריאלי ולוריאל ישראל

עומר כהן, מנכ״ל וממייסדי Nokku / צילום: Nokku
עומר כהן, מנכ״ל וממייסדי Nokku / צילום: Nokku

יצרניות המזון והקוסמטיקה מחפשות פתרונות שיקרבו אותן אל הצרכן ויספקו עליו מידע, ויש מי שרוצה לעשות כסף מהתיווך ביניהם. נוקו (Nokku) הוא סטארט-אפ ישראלי שמבקש להיכנס בדיוק לוואקום הזה ולרצון של יצרניות לחזק את פעילות המכירה הישירה לצרכן שלהן (C2D), ומציע ליצרניות בתחומים כמו מזון וקוסמטיקה לקבל מידע על הלקוחות שלהם בתמורה לדוגמיות של מוצר.

הרעיון של הסטארט-אפ הוא להציב מכונות שדומות למכונות משקאות או חטיפים שיוצבו באזורים מרכזיים כמו קניונים או סופרמרקטים, וניתן יהיה לקבל מהן מוצרים להתנסות במתנה ללא תשלום כספי.

אומנם הצרכנים לא יצטרכו לשלם על המוצר, אבל אין ארוחות חינם: בתמורה לקבלת מוצר "במתנה", הצרכנים יידרשו למסור דאטה לחברה, החל ממספר טלפון אישי ועד למידע על העדפות צרכניות. הרעיון הוא כמובן להגדיל באמצעות הדוגמיות מכירות גם בנקודת המכירה עצמה, וגם לייצר חשיפה ומודעות למוצר חדש, ועל הדרך לקבל עליו חוות-דעת.

Nokku
 Nokku

עד כה גייס נוקו כ-150 אלף דולר מאנג'לים. בימים אלה מבצע הסטארט-אפ סבב השקעה ראשון ונמצא בשלבי פיילוט ובדיקת נאותות עם שחקנית בולטת בתחום הפרסום, ומספר משקיעים פרטיים.

נוקו הוקם באוגוסט 2019 על-ידי עומר כהן המנכ"ל ודניאל נמט ה-CTO, והוא מעסיק כיום רק ארבעה עובדים. בין לקוחות החברה כבר נמנות חברות בולטות כמו שטראוס, תנובה, עזריאלי ולוריאל ישראל. בינתיים מוצבות בשטח שלוש מכונות, מתוך חמש שקיימות.

בנוקו מעוניינים להרחיב את הפעילות הזו על-ידי חיבורים עם שחקניות בתחום המזון, הפארם, הקוסמטיקה והאופנה. לדברי כהן, מנכ"ל החברה, "עד סוף 2021 היעד הוא 30 מכונות בלוקיישנים מרכזיים, עד סוף 2022 - 90 מכונות. המטרה שלנו בשנים הקרובות להיות ממוקמים בכל קניון או סופרמרקט, ולנהל את מערך הדוגמיות לרוב חברות הקמעונאות".

כך או כך, מכונות ראשונות כבר מוצבות בנקודות שונות במסגרת שיתופי-הפעולה הראשונים של נוקו. כך למשל, המותג דנונה של שטראוס כבר השתמש במכונות הללו לקידום המוצרים שלו במהלך דצמבר האחרון בחנות של רשת שופרסל בנס ציונה למשך שבוע.

המכונה מאפשרת לצרכן לבחור איזה טעם ירצה, מבקשת ממנו למסור פרטים כמו טלפון סלולרי, וגם מבקשת ממנו לדרג את החוויה מהדוגמית שקיבל. לפי תוצאות שיתוף-הפעולה, כ-1,300 איש היו באינטראקציה עם המכונה, כאשר מתוכם 1,100 השלימו את התהליך וקיבלו מתנה, מה שלפי נוקו הביא לגידול של 400% במכירות.

פעילות דומה נעשתה עם מכונה של מותג היוגורטים תנובה גו, שהוצבה בקניון דיזנגוף סנטר בתל אביב באוגוסט האחרון, בין הסגרים, ובקניון עזריאלי תל אביב לפני כחצי שנה, כסוג של חנות עצמאית שעזריאלי מקדמת באמצעותה את אתר הסחר המקוון שלה - עזריאלי קום.