אקזיט חלקי לארליסנס: מוכרת את פעילותה בתחום בתי החולים להילרום תמורת 30 מיליון דולר ותמלוגים

ארליסנס תתמקד בשיווק מערכות ניטור חולים לשוק האשפוז הביתי • גיא מגר, סמנכ"ל הטכנולוגיה: "שנים תהינו מתי השוק הזה יבשיל, ובעקבות הקורונה הוא קיבל דחיפה מאוד משמעותית, והוא גם משווע לפתרונות"

חברת ארליסנס המפתחת מערכות לניטור חולים במיטות הודיעה אתמול (ב') כי חתמה על הסכם עם חברת הילרום, בעלת מניות גדולה בחברה והמשווקת העיקרית שלה לבתי חולים. על פי ההסכם החדש, ארליסנס תעביר להילרום פעילותה בתחום ניטור מיטות בבתי חולים, תמורת 30 מיליון דולר מקדמה, ותשלומי אבני דרך ותמלוגים, וכן תמורת השבת מניות ארליסנס שבידי הילרום לידי בעלי המניות של ארליסנס. עבור המניות הללו השקיעה הילרום בארלי סנס בעבר כ-25 מיליון דולר.

לאחר העברת הפעילות תהיה ארליסנס אחראית במשך תקופה מוגבלת על מתן השירות למוצריה שיהפכו למוצרי הילרום, אך לאחר העברה מלאה של הטכנולוגיה והידע, החברות יפרידו כוחות. ארליסנס תמשיך לשווק מוצרי ניטור למיטות חולים בשוק הביתי, בו הילרום אינה פועלת היום.

לדברי גיא מגר, סמנכ"ל הטכנולוגיה של ארליסנס: "הילרום היא מובילת שוק מיטות בתי החולים, ומחזיקה בנתח של כ-50% משוק מיטות בתי החולים בארה"ב. היא הייתה המשקיעה המובילה של ארליסנס ופיתחנו ביחד מוצר לניטור חולים באופן לא פולשני, המותקן בתוך המיטות. ב-2018 יצאנו לדרך, בפיילוט שנערך באמת באחד מבתי החולים הכי נידחים שאפשר לדמיין בארה"ב, אך כשהחברה ראתה כי טוב, היא החלה להטמיע את הטכנולוגיה הזו באופן מובנה בתוך מיטות שלה, ועבור כל מיטה שבה הפעילה את המוצר שלנו, קיבלנו תשלום. הם מכרו את המוצר הזה במספר מיליוני דולרים.

"כעת הילרום רוצה לעלות רמה ביישום הטכנולוגיה הזו. היא רוצה להיות הבעלים שלה, לעשות בה שינויים אם היא רואה בכך צורך. מדוע לא לקנות את ארליסנס במלואה? כי בעליה המניות של ארליסנס ראו בחברה ערך בשווקים נוספים, שהילרום לא פועלת בהם. הילרום היום היא לא חברת שירותי בריאות על בסיס טכנולוגיה, אם כי אני מאמין שהיא עוד תהיה כזו, אבל זה ייקח כמה שנים. היום הילרום היא עדיין בעיקר חברת מיטות, אבל אין ספק שהם החברה שיכולה להפוך את המוצר של ארליסנס לסטנדרט הטיפול במיטות בתי החולים".

הקורונה שינתה את תמונת השווקים

בינתיים קרו גם דרמות בשוק אליו שיווקה ארליסנס את מוצריה באופן עצמאי. "הגיעה הקורונה, ושוק הניטור של החולים בבתי אבות ומוסדות שיקומיים אליהם מגיעים חולים אחרי האשפוז בבתי החולים, השוק הזה קרס", אומר מגר. "זה לא שבתקופת הקורונה לא צריך לנטר באופן רציף ולא פולשני חולים במוסדות האלה - צריך לעשות את זה אולי יותר מאי פעם, אבל אין להם את המשאבים. המוסדות הללו קיבלו בתקופה הזו פחות חולים או דיירים חדשים - הם נתפסו כמקום המסוכן ביותר להיות בו בתקופת הקורונה, וגם לא יכלו לאפשר ביקורים, אז זה לא מפתיע. ההוצאות שלהם עלו, הם הוציאו הון על ציוד מיגון, ניקיון וחיטוי, ועל כוח אדם נוסף על כוח אדם שנשלח לבידודים או שחלה. אנחנו משמרים פעילות בשוק הזה, אבל לא יודעים מתי הוא יחזור להיות אטרקטיבי".

לכן החליטה ארליסנס לפנות שוב לשוק אותו כבר דגמה ודחתה למועד מאוחר יותר משום שלא היה מפותח עדיין - השוק הביתי. "במשך שנים תהינו מתי השוק הזה יבשיל, ובעקבות הקורונה הוא קיבל דחיפה מאוד משמעותית, והוא גם משווע לפתרונות. אנחנו מצדנו השלמנו את הטכנולוגיה המאפשרת ניטור מרחוק דרך הענן. הסכום שקיבלנו מהילרום יממן לנו את השלמת המוצר ואת ההשקעה בתחום הזה".

ארליסנס תוותר על צוות המכירות שלה, שנועד עבור השוק של בתי אבות ובתי החולים השיקומיים, כאשר בשוק הביתי היא תפעל דרך שותפים. "יש לנו כבר שותף ביפן, ועכשיו כשאנחנו פועלים לקבל אישור רגולטורי למוצר הביתי שלנו בארה"ב, אנחנו גם במו"מ עם שותפים בארה"ב".

זו תקופת זוהר לחברות ניטור מרחוק ורפואה מרחוק בנאסד"ק. אתם חושבים על מהלך כזה?

"כרגע החברה אחרי השינוי שעברנו, עדיין לא מבוססת מספיק בשביל זה, אבל נתחיל לחשוב על זה שוב אולי בסוף השנה".

ארליסנס הוקמה על ידי אבנר הלפרין, גיא שנער, ד"ר דני לנגה ויוסי גרוס. החברה פיתחה מכשיר המונח מתחת למזרן המיטה, ויכול לנטר כך שינויים בנשימה ובתזוזה של מטופלים. המקור המוצר נועד לשוק הביתי, לנטר התקפי אסתמה והיפוגליקמיה ליליים. עם הזמן הוא הוסב למניעת נפילות והתראה על התדרדרות של חולים בבתי חולים ומוסדות שיקומיים וסיעודיים.

החברה הוקמה ב-2004, וגייסה עד היום 167 מיליון דולר על פי IVC, אתר המידע של תעשיית ההייטק בישראל. בין המשקיעים נמצאים פיטנגו, טריוונצ'רסף קרן OBV, קרן גלנרוק, קרן Impact first, דוקור, פרו-סיד, קרן ברידג' ועוד. 

את הילרום ייצגו בעסקה עוה"ד מרק כהן, הילי רשקובן, טל רוטמן ומאיה לקשטיין ממשרד פרל כהן.