סטארט-אפ ישראלי מנסה להפוך את האינטרנט לנגיש באמת לעיוורים

הסטארט-אפ אווינסד, שנחשף היום אחרי גיוס של 19.5 מיליון דולר, מפתח כלים שמסייעים לצוותי פיתוח של אתרים ואפליקציות להפוך אותם לנגישים לבעלי לקויות עוד משלב כתיבת הקוד • המייסד גל מואב: "גם עם קורא מסך הרבה דברים לא עובדים לאדם עיוור ומאוד קשה לו להסתדר באינטרנט"

מנכ״ל אווינסד נאבין ת׳דאני / צילום: Nancy Mueller
מנכ״ל אווינסד נאבין ת׳דאני / צילום: Nancy Mueller

גל מואב הישראלי ונבין ת'דאני, אמריקאי ממוצא הודי, עבדו שניהם כאנשי מוצר ושיווק בחברת ראבלו של היזמים הסדרתיים רמי תמיר ובני שניידר, שפיתחה מערכת שסייעה לארגונים לנדוד לענן הציבורי. אחרי שראבלו הישראלית נמכרה ב-2016 לאורקל ב-450 מיליון דולר, שניהם המשיכו לעבוד אצל הרוכשת, וכשעזבו חיפשו משהו לעשות ביחד.

"יש לנו מערכת יחסים זוגית כזו כבר שמונה שנים עם תקשורת טובה, אפילו שנבין גר בקליפורניה ואני בארץ. אני איש של לילה והוא קם מוקדם בבוקר, ככה שזה מסתדר", אומר מואב. "חוץ מזה שבין ישראלים להודים יש הבנה תרבותית יותר קלה מאשר עם אמריקאים. כשאתה כישראלי מתפרץ לדברי אמריקאי או אומר לו שלא הבנת אותו, הוא יכול להילחץ. הודי לא נלחץ מזה. להודים בעמק הסיליקון שאני עבדתי איתם הייתה גישה שדומה לישראלים, של למצוא פתרונות ולגרום לדברים לקרות".

סמנכ״ל טכנולוגיות ומוצר באווינסד גל מואב / צילום: רמי זרנגר
 סמנכ״ל טכנולוגיות ומוצר באווינסד גל מואב / צילום: רמי זרנגר

כשחשבו על סטארט-אפ שיקימו יחד, מואב ות'דאני רצו לצאת מהעולם של וירטואליזציה ותשתיות וענן שעסקו בו. "הרגשנו שנמאס לנו מהדברים האלה. מה שעשינו בראבלו היה מעניין וכיף אבל עסק בקצה של נושא התשתית וגם לחברים מהתעשייה לא יכולנו להסביר מה אנחנו עושים. רציתי להתעסק במשהו שגם הילדים שלי יבינו ושיעסוק בבעיה שהיא אמיתית ונוגעת באנשים".

השניים, שילדיהם בדיוק קיבלו סמארטפון ראשון, חשבו בתחילה לחפש פתרונות הנוגעים להשגחה הורית, אך מכיוון שמערכות ההפעלה למובייל הן מערכות סגורות, הבינו שזה יהיה קשה מדי. אחר כך השניים נזכרו איך אחרי הרכישה על ידי אורקל הם התבקשו להפוך את המערכת של ראבלו לנגישה דיגיטלית לבעלי מוגבליות, וכמה העניין מסובך ומסורבל. אז הם החליטו ללכת על זה.

אווינסד  Evinced), הסטארט אפ שהקימו ת'דאני ומואב ב-2018, נחשף היום (ד') לאחר שגייס כבר 19.5 מיליון דולר בשני סבבי גיוס (סיד ו-A) ממשקיעים כמו זרוע ההשקעות של מיקרוספט M12, קרן BGV הישראלית, קפיטל וואן ונצ'רס ו- Engineering Capital. הסטארט-אפ מפתח כלים שמסייעים לצוותי פיתוח של אתרים ואפליקציות להפוך אותם לנגישים לבעלי לקויות עוד משלב כתיבת הקוד הראשוני.

התגית הלא נכונה בקוד

החוקים במדינות רבות, כולל ישראל, מחייבים אתרי אינטרנט בעלי מחזור כספי מסוים לספק נגישות לבעלי מוגבלויות המשתמשים בכלים מסייעים כמו קורא מסך לעיוורים או מקלדות מותאמות לבעלי מגבלות בגפיים העליונות. אלא שבפועל העניין מורכב יותר והבעיה מתחילה מהקוד.

"צריך להבין שהקוד של האתרים והאפליקציות נכתב עבור משתמש רואה שעובד על מסך דו-ממדי. הקוד הזה לא נכתב לקריאה על ידי תוכנה", מסביר מואב. "אם למשל יש כפתור על המסך, לא תמיד בקוד השתמשו בתגית הנכונה של כפתור ולכן קורא מסך לא ידע מהו האלמנט הזה. לפעמים למפתחים אפילו יותר קל לעשות את זה ככה. אותו דבר קורה עם תפריט נפתח על המסך. כך שבפועל כשאדם עיוור עובד עם קורא מסך הרבה דברים לא עובדים לו ומאוד קשה לו להסתדר ככה".

הטכנולוגיה של אווינסד סורקת את ממשק המשתמש של האתר ומזהה את כל האלמנטים האינטראקטיביים שבו, כמו תפריטים נפתחים או שדות להזנה. לאחר מכן הכלים משווים את האלמנטים על המסך עם הקוד כדי לזהות האם הקוד מעביר נכון את הפונקציונליות. הכלים גם נותנים הצעות איך לתקן את הקוד. הכלים של אווינסד התמקדו עד היום באתרי אינטרנט, אך היום משיקה החברה כלי ייעודי לבדיקת הנגישות באפליקציות. חלק מהמוצרים של החברה עובדים במודל של תשלום קבוע SaaS ואחרים לפי קניית רישיון.

מה האינטרס בעצם של החברות להשקיע בתחום?
"זאת בדיוק השאלה שהקרנות שאלו אותי. פעם הנושא של נגישות היה באמת משהו שעשית כדי לצאת לידי חובה, ככה קרה באורקל. אבל היום רואים שזה משתנה, גם באמצעות חקיקה יותר פרוגרסיבית. הנגישות הדיגיטלית היא גם נושא שממשל ביידן נותן לו קדימות. חברות משתמשות לרוב ביועצים ונותני שירותים שעוזרים להפוך את האתר לנגיש, אבל אז כשמוסיפים לממשק כפתור הכל נשבר, וצריך שוב לקרוא למומחה, מה שיוצר עיכובים ועולה הרבה כסף. אנחנו מציעים כלים אוטומטים שחוסכים כסף".

אין 100% נגישות

אווינסד מעסיקה כיום 10 עובדים בישראל, כאשר מואב הוא סמנכ״ל מוצר וטכנולוגיות ות'דאני, שעובד מארה"ב, הוא המנכ"ל. הבוסים לשעבר, תמיר ושניידר, היו בין המשקיעים הראשונים באווינסד, כאשר תמיר משמש כחבר בדירקטוריון. לפי הודעת החברה, בעקבות הגיוס היא מתכננת להכפיל את צוות הפיתוח בארץ במהלך 2021.

לדברי מואב, יש לחברה מספר לקוחות משלמים והיא מייצרת הכנסות משמעותיות, אך הוא אינו נוקב בסכום. אחד הלקוחות הגדולים שלה הוא בנק קפיטל וואן. "רוב הלקוחות שלנו בארה"ב מעדיפים לא להיחשף מחשש שיתבעו אותם על כך שהאתרים שלהם לא נגישים באופן מלא. קשה להגיע ל-100% נגישות, זה כמעט בלתי אפשרי".

״עבור M12 מדובר בהשקעה מרגשת", מסר נגראג׳ קאשייאפ, סגן נשיא במיקרוסופט וראש זרוע ההשקעות הגלובלית של הארגון. "אנחנו במיקרוסופט מתייחסים לנושא הנגישות הדיגיטלית ברצינות רבה ומבינים מקרוב את האתגרים שהתחום כולל. הטכנולוגיה הייחודית שפיתחה אווינסד מאפשרת למפתחים בארגונים להטמיע בקלות ובטבעיות את הנגישות כבר בשלב תהליך הפיתוח״.