בחירות 2021 | סיקור שוטף

דרמה של הרגע האחרון בהגשת הרשימות: הבית היהודי לא תרוץ לכנסת

הבית היהודי תתמוך מבחוץ בימינה של נפתלי בנט, בתמורה למינויה של חגית משה לשרה בממשלה הבאה • שלח וחולדאי החליטו לפרוש לאחר כישלון המגעים עם מפלגת העבודה • הליכוד הציבה לראשונה חבר כנסת מוסלמי ברשימתה • היום נסגרות הרשימות לכנסת

ועדת הבחירות המרכזית / צילום: יוסי זמיר, לע"מ
ועדת הבחירות המרכזית / צילום: יוסי זמיר, לע"מ

22:25

דרמה של הרגע האחרון בתהליך הגשת הרשימות לכנסת, כאשר הבית היהודי, המפלגה מיסודה של המפד"ל ההיסטורית, לא תרוץ לכנסת אלא תתמוך מבחוץ בימינה של נפתלי בנט, בתמורה למינויה של חגית משה לשרה בממשלה הבאה. בהודעה משותפת שמסרו המפלגות נאמר: "במטרה למנוע את מחיקתה של תנועת המפד"ל ההיסטורית - הבית היהודי תחבור לימינה. פרטי ההסכם: הבית היהודי לא תרוץ לכנסת ה-24, המפלגה מביעה את תמיכתה בנפתלי בנט לראשות הממשלה, ימינה תרוץ תחת האות ב׳, חגית משה תמונה לשרה בממשלה הבאה" .

בסביבות השעה 20:00 בערב התקשרה יו״ר הבית היהודי, חגית משה, ליו"ר ימינה, נפתלי בנט. בשיחתם ביקשה משה מבנט להגיע להסכם חבירה שימנע את מחיקתה של תנועת המפד"ל (הבית היהודי) ההיסטורית מהמפה הפוליטית, לאחר שהתפוצצו המגעים מול סמוטריץ'. בנט נעתר לבקשתה, והשניים סיכמו את הדברים הבאים:

מפלגת הבית היהודי לא תרוץ באופן עצמאי בבחירות לכנסת ה-24, אלא תביע תמיכה מלאה ברשימה ימינה בראשות נפתלי בנט; מפלגת ימינה, בכניסתה לממשלה או בהרכיבה את הממשלה הבאה, תדאג למינויה של חגית משה לשרה בממשלה אשר תהיה אמונה על ענייני הציונות הדתית ובכללים נושאי החמ"ד, הגרעיניים התורניים, השירות הלאומי, ישיבות ההסדר והמכינות הקדם צבאיות, והחטיבה להתיישבות. בנוסף, מפלגת ימינה תהיה רשאית להשתמש בהשאלה באות ב׳ לקראת הבחירות לכנסת ה-24 בלבד.

משה האשימה את סמוטריץ' בבריונות ובאיומים עליה "כי ימחק אותה כפי שעשה לרפי פרץ". אבל למרות הדברים, המשוריין שהבטיח הליכוד לסמוטריץ' תמורת הכנסת עוצמה יהודית ובן גביר, התממש. אופיר סופר מהאיחוד הלאומי הוכנס לרשימת הליכוד שהוגשה לפני שעה קלה במקום ה-28.

הליכוד כאן יוצא בשן ועין לאחר שוויתר על מקום ברשימתו לטובת אחד מאנשי סמוטריץ', אבל ספק אם הרשימה המאוחדת הזו תעבור את אחוז החסימה. מנגד, ימינה קיבלה חיזוק נוסף של הציונות הדתית, והיא כזכור לא הבטיחה לנתניהו את קולה במטרה להיות לשון מאזניים רבת השפעה אחרי הבחירות.

הליכוד הגיש את רשימתו ושאר משוריני נתניהו לבד מאופיר סופר, איש האיחוד הלאומי. במקום ה-10 הסופרת גלית דיסטל אטריאן, במקום ה-26 אורלי לוי אבקסיס, שהודיעה כי היא מצטרפת רשמית לליכוד, במקום 36 יאיר גבאי איש הציונות הדתית, במקום 39 נאיל זועבי המועמד הערבי-מוסלמי הראשון בליכוד ובמקום ה-40 בוריס אפיליצוק איש העולים דוברי הרוסית.

עוד רשימה שהוגשה בשעה האחרונה היא העבודה בראשותה של מרב מיכאלי, ללא צירופים ואיחודים. המפלגה ביקשה את האותיות "אמת" והגישה רשימה של 73 מועמדים ומועמדות, לציון שנת ה-73 לעצמאותה של מדינת ישראל. את הרשימה סוגרים השרים לשעבר ממפלגת העבודה רענן כהן, משה שחל ואהרון ידלין.

כן הוגשו הרשימות של המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה. ש"ס כמעט ללא חברי כנסת ותיקים למעט אריה דרעי עצמו ויעקב מרגי, ויהדות התורה שבה חלו מעט שינויים ובעיקר החלפת מיקום בראש בין יעקב ליצמן מאגודת ישראל למשה גפני מדגל התורה שהפעם הוצב ראשון.

וגם תקריות היו, האחת אלימה בין איתמר בן גביר, המועמד של רשימת הבלוק הטכני עם בצלאל סמוטריץ', לבין כמה מאנשי הרשימה המשותפת. משמר הכנסת הפריד ובן גביר הגיש תלונה ובה צילומי וידיאו המעידים לדבריו על התקיפה.

גם בעת דבריו של יו"ר בל"ד סמי אבו שחאדה בוועדת הכנסת הייתה תקרית כאשר שחאדה כינה את צה"ל צבא הכיבוש, וחבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד זעם ודרש שיחזור בו. לאחר חילופי דברים קשים, השופט עוזי פוגלמן ראש ועדת הבחירות הרגיע את הרוחות.

רשימת הבלוק הטכני של האיחוד הלאומי, עוצמה יהודית ומפלגת נועם, תכלול לבד מסמוטריץ' בראש את מיכל וולדיגר, יו"ר עמותת בת עמי המפעילה אלפי מתנדבות ומתנדבים בשירות הלאומי-אזרחי. אחריה איתמר בן גביר מעוצה יהודית ואחר כך משוריין שני של סמוטריץ' עורך הדין שמחה רוטמן. חמישית חבר הכנסת לשעבר אורית סטרוק. לאיחוד הלאומי' גם אם לא תעבור את אחוז החסימה' יהיה כאמור נציג בכנסת, חבר הכנסת אופיר סופר שהוכנס ברשימת הליכוד בהתאם להבטחת נתניהו כדי לקדם את האיחוד הזה של סמוטריץ' ובן גביר. 

19:15

במסגרת הקמפיין לקראת הציבור הערבי, הליכוד הציבה לראשונה חבר כנסת מוסלמי ברשימתה. נאיל זועבי (49), איש חינוך ותיק אשר שימש כמנהל בית ספר בטמרה ובכפר נין, ותומך ותיק של הליכוד ונתניהו, ישוריין ברשימת הליכוד במקום ה-39. נתניהו הבטיח לזועבי כי במסגרת החוק הנורבגי והתפטרות שרים וסגני שרים הוא ייכנס לכנסת.

נאיל זועבי / צילום: מפלגת הליכוד
 נאיל זועבי / צילום: מפלגת הליכוד
 

נתניהו אמר: "לפני כמה שבועות קראתי בנצרת לעידן חדש עבור אזרחי ישראל הערבים, שהם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. נאיל זועבי יוביל את המאמצים שלנו לטובת אזרחי ישראל הערבים מתוך הליכוד".

זועבי: "השילוב שלי בתנועת הליכוד מהווה הבעת אמון בערביי ישראל. ערביי ישראל רוצים להיות חלק מההצלחה ולכן גם באים לשורות ליכוד ולמפלגת השלטון. אני מתחייב בכל כוחי לשרת את אזרחי ישראל הערבים והיהודים כאחד".

18:06

לאחר כישלון המגעים עם מפלגת העבודה והעומדת בראשה מרב מיכאלי החליט גם רון חולדאי לפרוש מהמירוץ ולא להריץ את מפלגתו "הישראלים" לכנסת הבאה. במגעים בימים האחרונים הציעה מיכאלי בתחילה מקום אחד לחולדאי עצמו ברשימה, הוא סירב, אך ביממה האחרונה מיכאלי שינתה גישה והחליטה בין השאר על סמך סקרים מחמיאים, חיצוניים ופנימיים, לרוץ לבד. חולדאי, כמו שלח לפניו, קיבל את ההחלטה הזו של מיכאלי והחליט לפרוש, כדי לא לבזבז קולות למחנה השמאל.

בסביבת שלח מאשימים את מיכאלי כי לאורך כל הדרך היא לא הציגה שום הצעה ושום רצון לחיבורים, לא מולו ולא מול חולדאי. שלח לא הציג שום תנאי אבל בפועל לא התקיים שום דיון מהותי. הדברים הללו מעידים כי מיכאלי החליטה במהלך המו"מ כי מפלגת העבודה לא תתחבר לשום גורם, ומי שירצה להצטרף, יתחייב להיכנס למפלגה.

"עשיתי כמיטב יכולתי, כתב חולדאי. "הקמתי את מפלגת הישראלים. חברו אליי שותפות ושותפים - אנשי עשייה ערכיים מתחומים שונים - שהתגייסו למשימה החשובה הזו. עבדתי עם אנשים מצוינים שאכפת להם ואני מודה מקרב לב לכל אחת ואחד מהם על כך.
לצערי - לא הצלחנו במשימה. כל חיי אני מקפיד להתמודד עם המציאות כפי שהיא ולומר אמת גם כשהיא אינה נוחה לי. ולכן גם כעת - בנסיבות הפוליטיות שנוצרו - אני יודע שהמעשה האחראי ביותר מצדי הוא לקחת צעד אחורה, לפרוש ולתת לאחרים להוביל את המאמץ של כולנו לשיקום המדינה. אינני בא בטענות לאיש ואני לוקח את מלוא האחריות".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי: "רון חולדאי איש יקר ורב זכויות והוא בשר מבשרה של מפלגת העבודה. למרות פרישתו מהמרוץ, אני קוראת לו לחזור להיות חבר מפלגת העבודה וציינתי בפניו שאשמח לכל עצה בדרך ולכל סיוע שהוא רק יכול לתת. אני מודה לו על הניסיון לעורר את המחנה ולהפיח בו רוח חיים וקוראת לו להמשיך ולעשות כן בכל הכוח".

17:47

עפר שלח הודיע כי לא יתמודד בבחירות אחרי שנכשל המו"מ עם מפלגת העבודה. שלח כתב כי "לפני שלושה שבועות קראתי לחיבור בין העבודה, הישראלים ותנופה: חיבור שיש בו התאמה ערכית ויכולת פוליטית, ולפי כל סקר אחרון שווה מספר דו-ספרתי של מנדטים. זהו בדיוק הסכר אליו התכוונתי. מאז, וביתר שאת בימים האחרונים, עשיתי כל מאמץ שהחיבור יקום ויצלח. זה לא קרה, ולא בגלל שום דרישה שלי. יו"ר העבודה מרב מיכאלי החליטה שטוב לה לרוץ לבד. אני מאחל לה הצלחה.

בנסיבות האלה אני חייב לעמוד במה שהבטחתי לרבים, ולמנוע אובדן קולות למחנה המבקש להחליף את נתניהו. תנופה לא תרוץ בבחירות הקרובות, וכך גם אני אישית.

לכל אורך הדרך נהגתי על פי אמות המידה שהינחו אותי כל ימי בפוליטיקה. לא הוצאתי שקל מכספי ציבור, עמדתי בכל הבטחה שנתתי, לאלה שהלכו איתי ואלה שתמכו. הלכתי בדרך בלב שלם וכך אני גם מסיים אותה".

17:00

המו"מ בין יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, ויו"ר מפלגת תנופה, ח"כ עפר שלח, הסתיים ללא תוצאות. נציגי מפלגת תנופה לא ישוריינו במפלגת העבודה. יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי: "לצערי הרב, המו"מ לא הסתייע. אני מודה לעפר שלח על הדיאלוג. עפר הוא חבר מוערך ופוליטיקאי מצוין, אני מקווה לראות אותו מצטרף בקרוב למפלגת העבודה ובטוחה שעוד נשתף פעולה בעתיד".

שלח אמר כי לא העלה דרישות של ממש וכי מיכאלי סירבה לכל הצעה. כעת לא נותרה לו ברירה אלא לפרוש שכן סיכוייו לעבור את אחוז החסימה אפסיים. מיכאלי ביצעה בכך את משנתה ולפיה העבודה היא הגורם המוביל של החיבורים ומי שרוצה לרוץ איתה צריך להיכנס כחבר בה, ללא בלוק טכני.

בתוך כך ח"כ מנסור עבאס הגיש את רשימתו ובנאומו בוועדה אמר: "בשם החברה הערבית אנחנו בעידן חדש למימוש שותפויות פוליטיות למטרות החברה הערבית והחברה הישראלית ככלל. מניחים שמערכת הבחירות הזו תכריע לגבי הסוגיה הזו ומשמעות השותפות הפוליטית בין יהודים לערבים וסוגיית השפעת המיעוט הערבי על קבלת ההחלטות במדינה. אני מצפה כי הרוב היהודי יסייע לממש את המטרות הללו של קידום האוכלוסיה הערבית וטיפול בבעיותיה".

מס' 2 ברשימתו מאזן גנאים אמר: "מי כמוני ידע על מצוקות החברה הערבית, החסמים שבפניה. אני פה כדי להשפיע. המטרה היא לדאוג לשני העמים, בהיותי יו"ר קבוצת כדורגל אני מכיר היטב את החיבורים הללו ומקווה להביא לפתרונות".

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין ייחלה שהבחירות יביאו יציבות פולטית למדינה בעידן הקורונה. "תפקידנו להביא לקידום מימוש זכויות האדם ככלל ושל המיעוט הערבי בכלל".

16:35

ירון זליכה הגיש את הרשימה של המפלגה הכלכלית בראשותו. כפי שהבטיח, הוא לא התאחד עם אף מפלגה אחרת.

16:05

היום השני להגשת הרשימות נמצא בעיצומו, ומספר מפלגות מכריעות החלטות גורליות.

כך, למשל, הושלם הפילוג ברשימה המשותפת: המפלגה האיסלמית, מפלגת רע"ם הגיעה לכנסת להגיש את רשימתה לבחירות הקרבות. ח"כ מנסור עבאס היו"ר שנבחר מחדש עומד בראש, במקום השני הוצב מאזן גנאים שאינו חבר המפלגה, אך נחשב בעל השפעה רבה ברחוב הערבי - הוא היה ראש עיריית סכנין ויו"ר קבוצת הכדורגל של העיר. בעבר השתתף בפריימריז של בל"ד, אך הוא נחשב פרגמטיסט ובעל קשרים רבים בחברה הישראלית הכללית. בשלושת המקומות הבאים הוצבו חברי הכנסת המכהנים שזכו לאמון מחודש בפריימריז לפני שבועיים: וליד טאהא. סעיד אלח׳רומי ואימאן ח׳טיב יאסין. האחרונה, האישה הראשונה בתולדות התנועה האיסלמית שנכנסה לכנסת, נדחקה למקום כנראה לא ריאלי.

בשאר חלקי המשותפת התכוננו לרגע הזה. הבוקר הם סגרו סופית את הרשימה, ובעשיריה הראשונה לאחר שלושת יושבי הראש (חד"ש - איימן עודה, תע"ל - אחמד טיבי ובל"ד - סמי אבו שחאדה), הוצבו עוד שלושה ח"כים מחד"ש, ושניים מבל"ד ומתע"ל. אין שמות חדשים.

בכיר במשותפת אמר לגלובס כי מצער מאוד שהמצב הגיע לפיצול ולו בגלל העובדה שסיכויי רע"מ לעבור את אחוז החסימה אינם גבוהים והיא עשויה לבזבז שלושה מנדטים של החברה הערבית.

ברע"מ מבהירים כי חילוקי הדיעות האידאולוגיים היו הסיבה לפיצול וכי ראשי המפלגות האחרות, ובעיקר בל"ד וחד"ש סירבו לקיים מנגנון סביר לקבלת החלטות על הצבעות ומדיניות. שם צופים כי הציבור המבקש לשנות מדיניות ולשת"פ עם השלטונות בנושאים החשובים לחברה הערבית, יצביע עבורם, ויסייע לעבור את אחוז החסימה.

הכרעות נוספות שיהיו היום הן של רשימת הליכוד על שלושת משורייניה. שתיים כבר סגורות: הסופרת גלית דיסטל-אטבריאן, והשרה אורלי לוי אבקסיס. השלישי מיועד כנראה לטובת החיבור בין סמוטריץ' לבית היהודי שעליו עדיין מתקיים מו"מ. 

גלית דיסטל: "אני נרגשת באופן שקשה לתאר במילים. אני חושבת שהבחירה בי היא בחירה שנותנת תקווה להרבה אנשים כי אני לא פרפראזה על העם, אני העם. אני יודעת מה זה לשלם "מס שילוט" לעסק הקטן שלי, מה זה לנהל חנות רחוב".

עוד המתנה היא לרשימת העבודה, כאשר פגישות של היו"ר מרב מיכאלי עם שני המועמדים להצטרפות רון חולדאי ועופר שלח, עדיין לא הניבו תוצאות. הצפי הוא כי חולדאי יוותר ויפרוש ושלח יוכנס בחמישיה השנייה.