אנרגיה ירוקה עולמית: נופר אנרג'י באיטליה, אנלייט ונאוויטס בארה"ב

נופר וקרן נוי ישקיעו כ-40 מיליון אירו במחצית ממניות סאנפריים האיטלקית • אנלייט ושותפות נאוויטס יפעלו יחד בפרויקטים של אנרגיית רוח על פני הים

נדב טנא, מנכ"ל חברת נופר אנרגיה / צילום: זאב סונא
נדב טנא, מנכ"ל חברת נופר אנרגיה / צילום: זאב סונא

ההייפ בתחום האנרגיה הירוקה אינו פוסק לרגע, עם שלל גיוסי הון ומיזמים חדשים של החברות הציבוריות, בארץ ובחו"ל. במסגרת זו דיווחה חברת נופר אנרג'י על כניסה (יחד עם קרן התשתיות נוי, המחזיקה בכ-20% ממניותיה) לשוק האיטלקי.

נופר, בשליטת היו"ר עופר ינאי, דיווחה על הסכם לביצוע השקעה בחברה האיטלקית סאנפריים ג'נריישן, באמצעות חברת אנדרומדה סולושנס, המוחזקת על-ידי החברה (40%) וקרן נוי (60%). סאנפריים עוסקת בפיתוח, ברישוי ובהקמה של מערכות פוטו-וולטאיות על גבי גגות באיטליה. מערכות אלו צפויות למכור חשמל בתעריף קבוע וידוע ל-20 שנה, מכוח מכרזים שעורך מנהל שירותי החשמל האיטלקי.

נופר ונוי צפויות להשקיע כ-40 מיליון אירו עבור כמחצית ממניות החברה האיטלקית, בכפוף לעמידה במספר אבני דרך. מהדיווח עולה, כי ההשקעה תתבצע באמצעות רכישת מניות והקצאת מניות, לרבות באמצעות העמדת הלוואות המירות למניות, ובמספר שלבים, המותנים בזכייה במכרזי מנהל המערכת האיטלקי ומוכנות לחיבור של המערכות הפוטו-וולטאיות. בנוסף, יעמידו השותפות עוד כ-20 מיליון אירו בדרך של הלוואות בעלים לפיתוח וצמיחת החברה.


"איטליה מאופיינת בשוק חשמל מפותח"

בנופר מציינים, כי נכון להיום זכתה סאנפריים במכרז להקמת מערכות פוטו-וולטאיות על גבי גגות בהספק כולל של 27.9 מגוואט חשמל ותעריף מובטח וודאי של 90-102 אירו למגוואט-שעה לתקופה של 20 שנה. בכוונת סאנפריים להגיש הצעות לפרויקטים נוספים במכרזים שיפורסמו במהלך השנים 2021-2022, ובהמשך להקים מערכות אלו ולמכור את החשמל המיוצר בהן בתעריפים שייקבעו במכרזים השונים (גם הם צפויים להיות מובטחים לתקופה של 20 שנה).

נופר הנפיקה את מניותיה לפני פחות מחודשיים, והיא נסחרת לפי שווי חברה של כ-2.6 מיליארד שקל. החברה פועלת בתחום פיתוח, רישוי, הקמה ותפעול של מערכות פוטו-וולטאיות, בעיקר בתחום מאגרי מים וגגות.

נדב טנא, מנכ"ל נופר, ציין כי "השוק האיטלקי מאופיין בשוק חשמל מפותח ובריבוי מקורות ייצור אנרגיה, ובהתחייבות של ממשלת איטליה להעלות את שיעור החשמל המיוצר מאנרגיות מתחדשות ל-55% מסך צריכת החשמל עד לשנת 2030. העסקה עם סאנפריים, כפלטפורמה מקומית שנמצאת בצמיחה משמעותית, צפויה להניב אפשרות משמעותית לתשואה עודפת".

נאוויטס ואנלייט יעשו רוח על המים

שותפות ישראלית נוספת שיוצאת לפועל בתחום האנרגיות המתחדשות היא זו של חברת אנלייט והשותפות נאוויטס, שחתמו על הסכם עקרונות לשיתוף פעולה בלעדי לייזום, הקמה ותפעול של פרויקטי אנרגיית רוח בים (Off Shore Wind) בשוק הבינלאומי. במסגרת ההסכם הצדדים ישתפו פעולה בתחום באופן בלעדי למשך שנתיים. בהתאם להסכם העקרונות, אנלייט צפויה להחזיק ב-60% מהפעילות המשותפת ונאוויטס ב-40%.

באנלייט מציינים כי אנרגיית רוח בים היא מהתחומים הצומחים ביותר בסקטור האנרגיות המתחדשות, עם עלייה של כ-20% בשנה. עד היום הוקמו כ-34 ג'יגוואט של פרויקטי Offshore Wind בעולם, והיקף ההתקנות העולמיות צפוי להמשיך ולצמוח לרמה של מעל 80 ג'יגוואט עד שנת 2025. 

אנלייט, שאותה מוביל המנכ"ל גלעד יעבץ, פועלת בתחומי אנרגיית הרוח והסולאר בישראל ובאירופה, ומחזיקה בפורטפוליו מגוון של פרויקטים מניבים, בהקמה ולקראת הקמה, בהספק ייצור של כ-1,800 מגוואט. החברה נסחרת כיום בבורסה בת"א בשווי של כ-5 מיליארד שקל, לאחר עלייה של כ-20% במניה בשנה האחרונה.

שותפות נאוויטס פטרוליום פועלת בעיקר בצפון אמריקה (באזור מפרץ מקסיקו) בפיתוח והפקה של פרויקטי נפט ימיים (בקסקין ושננדואה). נאוויטס הוקמה על-ידי היו"ר גדעון תדמור ב-2017, ובאוקטובר באותה שנה הצטרפה לבורסה. כיום נסחרת השותפות בשווי של כ-840 מיליון שקל, לאחר שהכפילה את ערכה מאז ההנפקה.