אמזון ובוקינג על הכוונת של הרשות לתחרות, והן לא היחידות

הרשות, בראשות מיכל הלפרין, הולכת בעקבות האיחוד האירופי ומבקשת לייצר מנגנון שיפקח על ההתנהלות של פלטפורמות מקוונות

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות / צילום: יונתן בלום
עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות / צילום: יונתן בלום

הולכת בעקבות האיחוד האירופי: רשות התחרות רוצה להסדיר את היחסים בין פלטפורמות מקוונות לבין משתמשים עסקיים בדין הישראלי. הרשות, בראשות מיכל הלפרין, מבקשת לייצר מנגנון שיפקח על ההתנהלות של פלטפורמות מקוונות, החל מקמעונאות דוגמת מוכרים באמזון, המשך בתחבורה כמו נהגים בגט או כמו בוקינג בתחום התיירות.

מטרת המנגנון היא למנוע מהפלטפורמות הללו להשתמש בכוחן בצורה בלתי הוגנת או לקדם מוצרים של עצמן ללא שקיפות או גילוי נאות. למעשה, הרשות קוראת עתה להחיל בישראל רגולציה שדומה לזו שנכנסה לאחרונה לתוקף באיחוד האירופי.

יתרון לצד איום

לצד היתרון שרואה הרשות בפלטפורמות מקוונות בכך שהן מספקות לעסקים אפשרות להגיע באופן יעיל ומהיר לקהל צרכנים רחב יותר, היא גם מזהה בהן, ולא בלי צדק, איום. "ככל שפלטפורמה מקוונת נעשית מרכזית יותר עבור תחום עיסוק מסוים, כך גדלה התלות של המשתמשים העסקיים (והפרטיים) בה", כותבים ברשות.

עוד נכתב כי "היכולות של הפלטפורמות המקוונות והתלות בהן מעניקות להן יתרון עסקי מובהק אל מול המשתמשים העסקיים", מה ש"עלול להתבטא בפרקטיקות בלתי הוגנות בתנאי הסחר ביניהן, ובפגיעה בפוטנציאל הצמיחה הכלכלית והרווחה החברתית הטמון בתחומי הסחר המקוון".

מעוניינים בהערות הציבור

על אילו פלטפורמות מקוונות הרשות בוחנת להחיל את הרגולציה בישראל? בניגוד לאיחוד האירופי, שם הרגולציה הזו נוגעת לכלל השוק, ברשות לתחרות שוקלים לקבוע תנאי סף המבוססים על מחזור המכירות של הפלטפורמות, מאזן הנכסים או מספר העובדים שלהן, מספר המשתמשים הפרטיים או המשתמשים העסקיים של הפלטפורמות. ברשות בוחנים גם האם האכיפה צריכה להתבצע דרך תביעות פרטיות בבתי המשפט או דרך הרגולטור.

ברשות מבקשים את הערות הציבור ליוזמה הזו עד לסוף החודש הקרוב. הצעד הזה מתרחש כאמור לאחר שלפני שנה וחצי פרסמו הפרלמנט האירופי ומועצת האיחוד האירופי רגולציה שמטרתה לקדם שקיפות והוגנות בקרב משתמשים עסקיים בפלטפורמות מקוונות. הרגולציה באיחוד נכנסה לתוקף ביולי האחרון, כשיוזמות קשורות נוספות נידונות בימים אלה.

מטרת המהלך באיחוד האירופי הייתה לייצר תנאים מסחריים הוגנים למשתמשים העסקיים, במטרה לשפר את כוח המיקוח שלהם, למזער את פערי המידע בינם לבין פלטפורמות מקוונות, ולהגדיל את הוודאות העסקית בהתנהלות מול המתווכים המקוונים, בנוסף למנגנון יישוב מחלוקות.