אדלשטיין: נבחן חקיקה שתאפשר למעסיק למנוע מעובדים שלא התחסנו להגיע לעבודה

הדברים נאמרו ברקע המגמה בממשלה וגם בקרב ענפי המסחר, החינוך, התיירות ועוד, לאפשר חזרה לפעילות רק לעובדים שהתחסנו או שהחלימו מקורונה • אלא שלמהלך החקיקתי צפויים קשיים רבים

שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: תומר אפלבאום - הארץ
שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: תומר אפלבאום - הארץ

שר הבריאות יולי אדלשטיין אומר כי הממשלה בוחנת קידום חקיקה שתאפשר למעסיק למנוע מעובדים שלא התחסנו להגיע לעבודה. לדבריו האפשרות שתעמוד בפני העובדים שיסרבו להתחסן תהיה להיבדק בכל 48 שעות בדיקת קורונה.

לדבריו, "החיסונים הם משאב לאומי, הם של כולנו, כל מה שצריך זה לבוא פעמיים לקופת החולים, להפשיל שרוול ולהתחסן. אין יותר פשוט מזה".

הדברים נאמרו ברקע המגמה בממשלה וגם בקרב ענפי המסחר, החינוך, התיירות ועוד, לאפשר חזרה לפעילות רק לעובדים שהתחסנו או מחלימים ואף להעניק שירותים רק ללקוחות כאלה. גם מספר ראשי עיריות הודיעו כי לא יאפשרו למורים שלא התחסנו להגיע לבתי הספר.

אדלשטיין הוסיף כי ברור לגמרי שיש תחומים חיוניים שאי אפשר למנוע את הכניסה אליהם בלי קשר לחיסון. אבל יש לא מעט דברים שיפתחו בקרוב למחוסנים ומחלימים. המהלך הראשון יהיה התו הירוק שייכנס לפעולה בקרוב ובחלק מהמקומות יחול רק על מתחסנים ומחלימים.

לגבי הבדיקות אמר כי מי שמסרב להתחסן עשוי למצוא את עצמו משלם על הבדיקות שיאלץ לעשות כדי להיכנס לעבודה או ללכת לחדר הכושר. לדבריו, "לא נוכל 'להקריס' את המעבדות כיוון שירצו להיבדק אנשים שלא מצאו זמן להתחסן. למה פועל ניקיון צריך לממן מישהו שמצא עצמו בצד של מתנגדי החיסונים? לכן אני ממליץ מאוד לאנשים שרוצים ליהנות ממלונות, מתרבות, מחדרי כושר - להתחסן כדי לגשת בחופשיות למקומות הללו".

אלא שלמהלך החקיקתי צפויים קשיים. אתמול בישיבת ועדת השרים לקורונה אמר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי יהיה קושי רב להגן על דרישה להכניס לחנויות רק אנשים מחוסנים. "להגיד אני מתנה את הכניסה לבית עסק רק למי שחוסן זה משהו שאני לא רואה איך אפשר להגן עליו".

אדלשטיין התייחס גם לחג הפורים הקרב ואמר: "מחר בערב יחול ראש חודש אדר. משנכנס אדר מרבים בשמחה. אבל כדי שפורים לא יהפוך לתשעה באב של הידבקויות, השנה השמחה צריכה להיות מאוד מצומצמת. בלי התקהלויות, בלי ריקודים, בלי מסיבות".

עו"ד קליה קליין, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד פרל כהן, אומרת כי "אין בעיה עקרונית לקדם הצעת חוק מסוג זה, אך כמובן שצריך להתייחס גם לאנשים שיש להם סיבה רפואית מוצדקת שאינה מאפשרת להם להתחסן, ולוודא כי במסגרת הצעת החוק לא פוגעים בהם.

"הצעות חוק דומות אושרו במדינות כמו ארה"ב, אנגליה ואחרות, ואני לא רואה סיבה שהצעה דומה לא תאושר גם בישראל. קל וחומר שמדובר בבתי אבות או בבתי ספר, בהם מן הראוי לחייב את העובדים להתחסן.

"באנגליה למשל, מעסיק שלא דאג לבטיחות של העובדים וכתוצאה מכך אנשים חלו בנגיף הקורונה - צפוי לשלם קנסות גבוהים מאוד. בישראל אושרו בעבר הצעות חוק דומות. בשנות ה-50 חייבו אנשים להתחסן נגד מחלת הטיפוס ואזרח שלא התחסן נחשב למפיץ מחלות והיה חשוף לעבירה פלילית. נכון שאי אפשר לחייב אדם להתחסן אבל אפשר למנוע ממנו זכויות מסוימות ולהטיל עליו סנקציות במידת הצורך".