האם מעסיקים רשאים לנקוט בצעדים נגד עובדים שלא התחסנו?

המשנה ליועמ"ש מבהיר כי הטלת מגבלות על עובדי הוראה שלא התחסנו טעונה חקיקה ראשית והעניין נמצא בדיונים • המצב הנוכחי מעורר שאלות רבות לא רק לגבי עובדי ההוראה אלא גם כלל האזרחים • מומחים לשוק העבודה עושים סדר

מבצע החיסונים באיכילוב / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS
מבצע החיסונים באיכילוב / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מבהיר היום (ה') כי הטלת מגבלות על עובדי הוראה שלא התחסנו טעונה חקיקה ראשית והעניין נמצא בדיונים. במקביל היועץ המשפטי מגבש את עמדתו בנוגע למדיניות "התו הירוק" למחוסנים ומחלימים שיאפשר לפתוח את המשק למסחר, מקומות עבודה פרטיים, אירועי פנאי, ספורט ותרבות ותיירות. אתמול (ד') ביקש שר המשפטים בני גנץ מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לגבש בדחיפות את עמדתו המשפטית.

במצב הקיים בו המדינה מאפשרת לכל האזרחים להתחסן, לצד תחלואה גבוהה, חברות רבות הודיעו כי מי שלא התחסן לא יוכל להגיע למקום עבודה. כך מנכ"ל רשת חנויות ביג חי גאליס הודיע כי בכוונתו לחייב את עובדי הרשת להתחסן וגם ראש עיריית יבנה צבי גוב ארי הודיע לצוותי החינוך כי מי שלא התחסן לא יוכל ללמד בציבור.

המצב מעורר שאלות משפטיות הנוגעות לזכויות הפרט ויחסי העבודה, לא רק בנוגע לעובדי ההוראה אלא לכלל מקומות העבודה במשק. כיום אין חוק המאפשר להגביל את נוכחותם של העובדים שלא התחסנו מלשהות במקומות עבודה מסוימים וגם אין חוק המחייב את האזרחים להתחסן. מומחים לדיני עבודה מסבירים את המצב המשפטי הקיים.

האם ניתן להורות לעובד לעבוד מהבית אם הוא לא מתחסן?
עו"ד מיכל מרקוביץ-בלשר, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד טולצ'ינסקי מרציאנו כהן לויצקי, "יש לבחון, בין היתר, את ההכרח של הנוכחות הפיזית במקום העבודה אל מול האפשרות למלא את התפקיד מהבית. העיקרון המנחה יהיה שעל המעסיק לקבל את ההחלטה בתום לב ובהגינות. הנושא לא הוסדר בחקיקה ועוד לא נדון בפסיקה". לדברי מרקוביץ בלשר, "מכוח החובה של המעסיק לשמור על סביבת עבודה בטוחה, אני חושבת שניתן להורות לעובד שלא להתחסן לעבוד מהבית ובלבד שהעובד יכול למלא את תפקידו מהבית ואין כל פגיעה בתנאי ההעסקה שלו".

עו"ד קליה קליין, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד פרל כהן אומרת כי "כיום אין חוק שמאפשר למעביד למנוע מעובד שלא מתחסן להגיע לעבודה. יש תו סגול שעל פיו המעסיק אמור לפעול על מנת לשמור על מקום העבודה ועל העובדים. המעסיק יכול לעודד עובדים להתחסן או לתת מענקים" . יחד עם זאת, לדברי קליין המצב שונה בבתי חולים או בבתי אבות, שם ישנו חשש גבוה שאנשים ידביקו קשישים וחולים, ולכן הם נקטו בצעדים משמעותיים. בבי"ח הדסה למשל הודיעו שעובד שאינו מתחסן יצא לחל"ת".

עו"ד סיגל פעיל מומחית בדיני עבודה אומרת כי כיום אין מקור חוקי לכך וניתן להגביל את מקום העבודה של העובד רק בהתאם לתקנה שתקבע המדינה לפיה אסור לעובדים להתייצב במקום העבודה אם הם אינם מחוסנים.

האם מעסיק יכול לדרוש מעובד למסור לו האם התחסן?
"נכון להיום לא ניתן לשאול אזרחים בכלל זה גם עובדים האם הם מחוסנים או לא זה מידע רפואי רגיש ויש לא מעט אנשים שלא יכולים להתחסן מסיבות רפואיות שונות" אומרת קליין. לעמדתה, עצם השאלה והדרישה לקבלת תשובה תחייב את העובד לחשוף מידע רגיש לדוגמא עובדת בטרימסטר הראשון להריון או כזו שמנסה להכנס להריון ונאסר עליה לקבל חיסון".

גם מרקוביץ-בלשר אומרת כי "המצב הרפואי של עובד הוא בגדר מידע פרטי ועל כן שאלה בעניין עשויה להיחשב לכאורה לפגיעה בפרטיות. יחד עם זאת, ככל שעובד מסכים למסור את המידע, הרי שכבר אין מדובר בפגיעה. בהתאם, ככל שמעסיק מבקש לשאול עובד אם הוא התחסן, אנו ממליצים להבהיר לעובד באותה נשימה כי הוא אינו מחויב לענות, וככל שיבחר שלא לענות- לא יפגע".

האם ניתן לפטר עובד שלא מסכים להתחסן?
לדברי פעיל, "ככלל, אני לא מאמינה שבתי הדין לעבודה יאשרו פיטורים של עובדים שמסרבים להתחסן. המעסיק חייב למקסם את האפשרויות האחרות, לפני שהוא חושב לפטר רק במקרים חריגים מאוד ורק אם אין חלופות לחיסון כמו הוצאה לחל"ת, חיוב העובד בביצוע בדיקות קורונה תקופתיות, עבודה בתפקיד אחר שמתאים למעסיק, עבודה מהבית וכו'". גם מרקוביץ-בלשר אומרת כי "באופן אישי, קשה לי לראות סיטואציה בה בית הדין לעבודה מכשיר פיטורים על הבסיס הזה, אבל ימים יגידו".

האם עסק פרטי יכול למנוע כניסה של לקוח לא מחוסן לבית העסק?
מדיניות ה"תו הירוק" טרם נקבעה והיא מצויה כאמור בדיונים במשרד המשפטים יחד עם גורמי מקצוע רלוונטיים.