לימונדה בת"א? איך זה שווישור מצפה לשווי גבוה של כחצי מיליארד שקל

חברת הביטוח הדיגיטלית מחזיקה ב-0.6% משוק ביטוחי הרכב בישראל, ורוצה להתרחב לארה"ב • השווי המבוקש גבוה מזה של חברת איילון הוותיקה שגדולה בהרבה • השאיפה: למונייד, שמוכרת מעט ביטוחים בארה"ב, אבל כבר שווה יותר מכל חברות הביטוח הציבוריות הישראליות יחדיו

אמיל וינשל / צילום: ערן ירדני
אמיל וינשל / צילום: ערן ירדני

עוד חברה "טכנולוגית" מצטרפת לגל הגיוסים בבורסת תל אביב ורוצה להנפיק את מניותיה לציבור, לראשונה: חברת הביטוח הדיגיטלית הצעירה ווישור גלובלטק. מהתשקיף שפרסמה ווישור (weSure) עולה כי ברצונה לגייס לפחות 100 מיליון שקל תמורת לפחות 20% ממניותיה, לפי שווי חברה של לפחות 400 מיליון שקל "לפני הכסף". את ההנפקה מובילה חברת החיתום פועלים אי.בי.אי.

את ווישור מובילים בעלי השליטה והמייסדים, אמיל וינשל, המכהן כדירקטור בווישור גלובלטק (החברה האם) וכיו"ר ווישור ביטוח, וניצן צעיר הרים, המנכ"ל. עוד בכיר בחברה הוא יוחנן דנינו, המכהן כיו"ר ווישור גלובלטק. וינשל וצעיר הרים הולכים יחד דרך ארוכה ומוצלחת בענף הביטוח הישראלי, שבו מילאו שלל תפקידים בכירים, והם מחזיקים כיום ב-71.5% ו-17.9% ממניות החברה, בהתאמה. דנינו, לשעבר מפכ"ל המשטרה ויו"ר מגדל ביטוח, מחזיק באופציות וזכאות לכ-3% ממניות החברה בדילול מלא.

יוחנן דנינו
 יוחנן דנינו

השווי המבוקש על ידי ווישור גבוה מאוד עבור חברת ביטוח עם היקף פעילות קטן כשלה. החברה פועלת בממשק דיגיטלי, אבל גם מול ציי רכב גדולים ועם סוכני ביטוח. בחינת שוק הביטוח הישראלי בתשעת החודשים הראשונים של 2020 מלמדת כי נתח השוק של ווישור בשוק ביטוחי הרכב (חובה ורכוש) הוא 0.6%, לאחר ניכוי חלקם של מבטחי המשנה. ווישור פועלת בעיקר בתחום ביטוח החובה לרכב, שבו היא פועלת גם מול ציי רכב, ומחזיקה ב-1.4% מהתחום.

שוק הביטוח הישראלי כבר משתנה למכירות מוטות דיגיטציה גם אצל חברות הביטוח המסורתיות ה"רגילות", שנסמכות על סוכני ביטוח. זה קורה בגלל שינוי אופי הצריכה בישראל, בין השאר, בגלל ווישור והמתחרה הדיגיטלית ליברה, של אתי אלישקוב. באחרונה, למשל, זה הוביל את ביטוח ישיר לשנות את המיתוג באחד משני מותגי הביטוח שלה, לדגש מקוון "מלא".

 
  

ווישור גייסה לאחרונה הון ב-2018

השווי המבוקש של ווישור גלובלטק גבוה ביותר מ-30% מהשווי של חברת הביטוח הוותיקה איילון (שאותה וינשל ניהל בעבר), שלה פעילות גדולה משמעותית מזו של ווישור בישראל - בשוק ביטוחי הרכב גדול כמעט פי 9, ובשוק הביטוח כולו פי 47 - כחברה מסורתית שפועלת דרך סוכני ביטוח. 

הגיוס האחרון לווישור, שנעשה בנובמבר 2018, היה לפי שווי חברה של 114 מיליון שקל, כך שהשווי בהנפקה הצפויה יגדל ביותר מפי 4 בתוך שנתיים וחצי  בלבד, ככל שהשוק ייעתר לציפיותיה של ווישור בהנפקה. 

ראשי ווישור מכוונים את הדיון לגבי שווי החברה לכיוון של צמיחה בעולם, ולא רק בישראל, כשהם משווים את עצמם לא אחת לחברות ביטוח דיגיטליות שכיוונו ואף הנפיקו בחו"ל, ובראשן למונייד הישראלית. למעשה, מהתחלה כיוונה ווישור לפעילות מחוץ לישראל, תוך מתן חוויית שירות חדשה, ולשם כך הקימה חברות אחיות לחברת הביטוח הישראלית שלה - ווישור ארה"ב, ומתחתיה ווישור ביטוח דיגיטלי.

למונייד שווה כ-9.3 מיליארד דולר, יותר מהחברות בישראל

לא בכדי ווישור מציינת את שמה בהקשר של למונייד, ולא רק בגלל ששתי החברות מכוונות לצמיחה מחוץ לשוק הישראלי, המוגבל בהיקפו, אלא גם משום שלמונייד היא חברת ביטוח מקוונת "ישראלית", שפועלת בעיקר בארה"ב ומתרחבת לשווקים גדולים אחרים (ולא בישראל).

למונייד, הנסחרת בבורסת ניו יורק בשווי של כ-9.3 מיליארד דולר (כ-30 מיליארד שקל), שווה כיום יותר מכל קבוצות הביטוח הציבוריות הישראליות יחד, המחזיקות בפעילויות גדולות משמעותית מזו שיש לה. נכון ליום חמישי בבוקר, היו שוות הפניקס, הראל, מגדל, מנורה מבטחים, כלל ביטוח, איי.די.איי ביטוח  ואיילון, סך מצרפי של כ-26 מיליארד שקל. 

למעשה, למונייד לבדה שווה כיום יותר מרבע מהשווי של קונצרן AIG הבינלאומי, שרשם בתשעת החודשים הראשונים של 2020 פרמיות בהיקף 21.5 מיליארד דולר (יותר מ-74 מיליארד שקל).

האם זה פער ראוי, שצופה את העתיד לקרות בעולם הביטוח ושצודק בהתייחסות לתיק המסורתי כאל משקולת? ימים יגידו. בתשעת החודשים הראשונים של 2020 למונייד רשמה פרמיות שהורווחו נטו של רק 65 מיליון דולר (כ-224 מיליון שקל), וזאת לעומת פרמיות בשייר בהיקף מצרפי של 9 מיליארד שקל שרשמו חברות הביטוח הציבוריות הישראליות בתשעת החודשים הראשונים של 2020 בביטוחים הכלליים, כשנוסף על כך, יש להן עוד תחומי פעילות מרכזיים ורווחיים - שבסך הכל הניבו להן פרמיות בשייר של 38 מיליארד שקל.

הדיגיטל עשוי לאפשר לחברה לצמוח מהר

לפיכך, ברור מדוע ווישור מדגישה את ההבטחה הדיגיטלית בפעילות שלה, ושאינה חברה מסורתית, למרות קווי הדמיון בינה לבין חברות הביטוח הרגילות (בכל מה שקשור לניהול הסיכונים הביטוחיים וההכרח להתקשר עם אותן חברות ביטוח משנה). מבחינתה זה עניין מהותי, והדיגיטל הוא מה שעשוי לספק לה אפשרות לצמוח ביעילות, ככל שתצליח, בשוק ביטוח משתנה.

לכן, ראשי ווישור טוענים כי השווי המבוקש אינו גבוה, וכי מדובר בחברה דיגיטלית עם שיעור הוצאות נמוך בהרבה מזה של חברות ביטוח מסורתיות, לצד החלום להצלחה בארה"ב. ווישור צופה כי תקבל רישיון לפעול בכמה ממדינות ארה"ב עד לסוף המחצית הראשונה של 2021.

על פי התשקיף, החברה תידרש ל-8-10 מיליון דולר כדי להתחיל לפעול בארה"ב, ולעוד 10-20 מיליון דולר למימון החדירה לשוק האמריקאי בשנים 2021-2022. עלותה של השלמת פיתוח מערכות הליבה של החברה והרחבת ענפי והיקפי הפעילות בישראל עומדת על 5 מיליון דולר (בסך הכל הוצאות של לפחות 80 מיליון שקל).

עוד עולה מהתשקיף כי וינשל זכאי לדמי ניהול חודשיים של 71.5 אלף שקל עבור תפקידו כיו"ר ווישור ביטוח הישראלית (ב-70% משרה). החל במאי הקרוב הוא עתיד להפוך גם ליו"ר ווישור ארה"ב והחברה הבת ווישור דיגיטל, ב-30% משרה, ובתמורה לדמי ניהול חודשיים בהיקף של 10 אלף דולר (כ-32.6 אלף שקל כיום). צעיר הרים זכאי בגין תפקידיו כמנכ"ל לשכר חודשי של 60 אלף שקל.

התגמול של דנינו מורכב יותר, כשהוא זכאי לדמי ניהול של 4,000 שקל בחודש, שאחרי ההנפקה יגדלו בכפוף למועד השלמת ההנפקה, ועם מדרגות מדי שנה, עד לתגמול של 36 אלף שקל לחודש, לקראת תום החוזה. בנוסף, דנינו זכאי למניות ולאופציות למימוש לפי שווי חברה של 100 מיליון שקל.