דרור פויר צלל לקבוצות המתנגדים לחיסונים וחזר עם יותר שאלות מתשובות

חיצי הזעם מופנים לסרבני החיסון, שחוגגים ברשתות החברתיות בשלל קונספירציות ותיאוריות הזויות • מדובר בקבוצת אנשים מגוונת, שלכל חבר בה יש את סיבותיו שלו להתנגדות • עם זאת, אפשר לעצור ולשאול האם רק הפייק ניוז אשם בהאטה או גם חוסר האמון בתפקוד הממשלה

הרשתות החברתיות והשמועות על החיסון נגד קורונה / צילום: Shutterstock
הרשתות החברתיות והשמועות על החיסון נגד קורונה / צילום: Shutterstock

על רקע ההאטה בקצב ההתחסנות נגד הקורונה השיק לאחרונה משרד הבריאות קמפיין בעלות של מיליונים. המטרה: למשוך כשניים ורבע מיליון ישראלים בני 16 ומעלה (מתוכם כ-360 אלף בני 50 ומעלה) שטרם התחסנו, לגרום להם להציף מחדש את המתחמים הריקים ולקדם עוד יותר את פתיחת המשק. האמצעי: להיאבק בפייק ניוז ברשתות החברתיות ולגרום לציבור הישראלי לצרוך מידע מגורמים מוסמכים בלבד. מטרה חשובה.

מאז יצא הקמפיין לדרך, נדמה שהוא עושה את העבודה בצורה משביעת רצון. הישראלים שלא התחסנו עדיין (מסיבות שונות ומגוונות) ומעזים לדבר על זה ברשתות החברתיות הועמדו על המוקד, הוקעו ובוישו. עכשיו הם - לא ההפרות ההמוניות, לא האכיפה הסלקטיבית, לא ההנחיות המבולבלות, לא תוכניות היציאה מסגרים המגומגמות ואפילו לא המוטציות החדשות - הבעיה הכי גדולה של מדינת ישראל בהתמודדותה עם הקורונה.

אליהם מופנים עכשיו חיצי הביקורת והזעם הציבורי, שעד לפני שבועות ספורים פנו אל עבר ציבורים אחרים בישראל. איך זה קרה? אם הייתי ציני הייתי מעלה את ההשערה שממשלת ישראל מנסה להפנות את האשמה והאחריות למצב ממנה והלאה, ופשוט מצאה לה מטרה קלה יחסית, אפילו קלה מדי: מתנגדי החיסונים הם המון חסר פנים, לא ציבור מובחן, לא בייס של אף מפלגה, לא מוקד כוח, וככה אפשר להיכנס בהם בעוצמה מירבית ובנוחות יחסית: הם לא מסכנים שום משא ומתן קואליציוני עתידי, ואף אחד לא יקום להגנתם. אפילו על החרדים היה מי שהגן ואת הערבים היה מי שהסביר.

קבוצת "אומרים לא לדרכון ירוק"
 קבוצת "אומרים לא לדרכון ירוק"

מי באמת אשם?

ראוי לשאול אם "הפייק ניוז", אותו אויב חמקמק, הוא האשם העיקרי בהאטה במבצע החיסונים, ולא נניח התנהלות המדינה, שהיתה סוכן הכאוס הגדול ביותר מאז פרוץ הקורונה, שבמו ידיה בנתה וחיזקה את חוסר האמון במערכת, הרבה יותר מכמה קבוצות פייסבוק. גם הטענה שהעלו במשרד הבריאות, לפיה "אנשים לא פוחדים מהקורונה כי הם לא מספיק מכירים את תופעות המחלה" נשמעת קצת משונה. איך אפשר לטעון ברצינות שמסתובבים בינינו אנשים שעדיין לא מכירים את נגיף הקורונה?

אפשר להאשים את הפייק ניוז, אבל רוב הטרום-מחוסנים עצמם טוענים בסקרים שהסיבה היא חוסר אמון בממשלה ובתעשיית הפארמה. לטעון שלמעלה משני מיליון ישראלים הלכו שולל אחרי כמה קבוצות פייסבוק שבקושי מגדרות עשרות אלפי חברים ואחרי רב, שרובם לא שמעו את שמו, זו היתממות במקרה הטוב. פייק ניוז זו בעיה אמיתית, אבל לעשות ממנה הבעיה היחידה זה בעצמו אקט שיש בו לא מעט מהפייק ניוז.

ובכל זאת, טעימת פייק ניוז מאפיינת מתוך קבוצת "מורידים מסכות" בפייסבוק - הנלחמת ב"חובת הטעיית מסכה" (משחק מלים על "חובת עטיית מסכה"), שכבר הורדה מהפייסבוק וחזרה כמה פעמים. בקבוצה אפשר למצוא בפוסט "20 סיבות לכך שמסכות פנים אינן בטוחות, יעילות או מוסריות" את הטענה ש"רופאי שיניים בניו יורק מדווחים שכחצי מהפציינטים שלהם סובלים מריקבון שיניים, מנסיגות חניכיים ומריח פה מבאיש - בגלל עטיית מסכות", וש"מסכות מייצרות פחד וחרדה בתת-מודע, מה שמפעיל את מנגנון התגובה 'הילחם או ברח', עובדה שיכולה להשפיע רבות על המערכת החיסונית שלנו". האם יש אדם בר דעת שיכול להשתכנע מנימוקים כאלה?

קבוצת "אומרים לא לדרכון ירוק"
 קבוצת "אומרים לא לדרכון ירוק"

עם זאת, משעשע לראות את ההמון חסר הפנים של אנשים שטרם התחסנו, מסיבות שונות ומגוונות, מתגבש כיהלום תחת כבשן הביקורת הציבורית הקשה ומפתח - במהירות מרשימה - את אותה תודעת מיעוט קבוצתית מוכרת וישראלית למהדרין. כולם דופקים אותם, רודפים אותם, מדירים אותם, מאשימים אותם, לא מבינים אותם, שונאים אותם, מגבילים אותם, משתיקים אותם, מביישים אותם, סוגרים להם את הקבוצות.

בעיני עצמם הם העם הנבחר, שעומדים עליו לכלותו, ומתנהל נגדו "אפרטהייד רפואי", כמו שהגדירה זאת אחת החברות בקבוצת "מערך ההסברה והאמת לנגיף הקורונה בישראל".

אחרים הגדילו לעשות את המובן מאליו וכבר דימו את עצמם ליהודים בשואה. בתפקיד הנאצים, הגרמנים ששתקו ומשתפי הפעולה: כל השאר. "מדינת היהודים: המדינה היחידה בעולם שהנפיקה דרכון מעבר ירוק ושועטת אל עבר סלקציה", כתבה חברה נוספת בקבוצה. "ראשי המסחר של עם ישראל משתפים פעולה עם החרבת הדמוקרטיה ויצירת דיקטטורה תאגידית של חברות התרופות".

קללות וקללות נגד

הציבור מצדו שש לקראת האשמים החדשים, ומשתף פעולה עם תחושת המצור של הנ"ל ומתגבר אותה באותה עדינות ישראלית מוכרת. "צריך להזריק לכם קורונה לגוף ולתת לכם לגסוס ולמות בייסורים", הגיב לפוסט משתמש שפחות התחבר למסרים, ורבים זוכרים את הצהלה לאיד שעלתה בציבור עת בחורה חסרת מזל שסירבה להתחסן נדבקה וחלתה בקורונה. זה לא היה מחזה נעים.

אתר שמדווח על תופעות לוואי של חיסונים
 אתר שמדווח על תופעות לוואי של חיסונים

מיהם אותם ישראלים שלא התחסנו? מיעוטם, עד כמה שאפשר להתרשם מצלילה עמוקה אל שלל קבוצות הפייסבוק שעדיין לא נסגרו ואל שלל הפוסטים, האתרים, הממים, משתייכים למה שנקרא "הגרעין הקשה" של מתנגדי החיסונים - קבוצה קטנטונת שאולי עושה רעש גדול, אבל לא הרבה יותר מזה. לא כולם קונספירטורים. הרוב המוחלט של הישראלים הוא בעד חיסונים, וכך גם רוב המתמהמהים, שרוצים לקחת החלטה בזמן שלהם ושלא ילחיצו אותם (כל אחד הוא פתית שלג ייחודי וחד-פעמי הרי), הם לא מסרבים להתחסן - הם פשוט אוהבים לעשות מזה עניין, ושייראו שהם עושים מזה עניין. גם - ובעיקר - איפה שאין שום עניין.

כך, למשל, אפשר למצוא לא מעט קבוצות פייסבוק ופוסטים, הזועקים מרה נגד מה שהם מכנים "חיסונים בכפייה". כמובן שאף אחד בשום מקום לא העלה או התייחס ברצינות לאופציה הזו - להפך, שוב ושוב מסבירים לנו שאין כוונה או דרך חוקית לחייב אדם להתחסן - אבל לרבים העובדה הקטנה הזו לא מפריעה, מבחינתם עוד רגע נשמעת דפיקה בדלת וכל מי שלא יתחסן ייאלץ לסבול הגבלות חמורות.

בקבוצת "אומרים לא לדרכון הירוק ( אנחנו לא מתנגדי חיסונים !!! )" - הרווחים המעצבנים במקור - יש יותר מ-8,000 חברים והיא קמה "על מנת להבטיח את זכויות אזרחי ישראל ולהגן על הדמוקרטיה" - "זכויותינו לתנועה, פרנסה, תפילה, שוויון וביטחון הן זכויות טבעיות ואין לממשלה כל רשות להתנות אותן בהליך רפואי כזה או אחר", זועק פוסט בקבוצה. גם בקבוצת "לא מתחסנים" אומרים "לא" נחרץ לחיסון בכפייה. מבחינתם, האויב הגדול ביותר הוא לא החיסון עצמו - אלא הדרכון הירוק. רבים מצטטים מאמר שהתפרסם השבוע בגלובס מאת ד"ר אביב שגב ופרופ' אסא כשר, לפיו "הדרכון הירוק משקף מדיניות פטרנליסטית, ארכאית, שאינה עומדת בקנה אחד עם עקרונות דמוקרטיים ואזרחיים במדינה נאורה... והוא צעד ראשון במסלול שתחילתו ברורה אך סופו מי יישורנו".

קבוצה שנתנגדת לחיסונים עצמם
 קבוצה שנתנגדת לחיסונים עצמם

האם אפשר לשכנע?

גם בקבוצה "מערך ההסברה והאמת לנגיף הקורונה בישראל" (נלחמים יחדיו כנגד נזקי הכפייה, ההפחדות וההיסטריה!) הזדעקו משתמשים מהודעתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין, לפיו יקדם "חקיקה שתאפשר למעסיק למנוע מלא-מחוסנים להגיע לעבודה".  מבחינתם מדובר באיום חמור ומיידי על החירות. ההיתכנות, כאמור, פחות חשובה.

דבר אחד בטוח: ניסיונות השכנוע והקמפיינים - ובצידם האיומים על מי שלא מתחסן - רק משכנעים את המשוכנעים שיש פה משהו חשוד, ומעגל הקסמים הולך ומתהדק. "אם אין תופעות לוואי קשות", שואל אחד, "למה סגרו קבוצה לדווח על תופעות הלוואי בפייסבוק? מי מפחד מהאמת? זכות הציבור לדעת נגזלת - תפיצו (!!!!!)".

עם ספקנות עוד אפשר להתמודד, עם טיפשות קצת יותר קשה. מה אפשר לומר על טיעונים, כמו "יש סיכוי טוב שווירוס התפתח כפעולה טבעית לעודף חיסונים באוכלוסייה", ואיך עונים על שאלות כמו אלו שהתפרסמו ב"מערך ההסברה והאמת": "האם התחסנות היא בטוחה? גם אלכוג'ל יעיל ובטוח, אך מה קורה למערכת החיסון הטבעית אם משתמשים באלכוג'ל באופן מופרז? מה קורה אם עושים כל דבר באופן מופרז? מה קורה אם את הדברים החיוביים ביותר עושים באופן מופרז כמו לעזור לחבר, או לאהוב?".

שאלות טובות.