באמבל | פיצ'ר

היא עבדה בטינדר ואמרה להם לא, ואז לקחה את אפליקציית ההיכרויות הייחודית שהקימה להנפקת ענק

וויטני וולף הרד, היזמת שמאחורי אפליקציית ההיכרויות "באמבל" שמאפשרת רק לנשים ליזום היכרויות, נחשבת למנכ"לית הצעירה בוול סטריט • אמש הונפקה החברה שהקימה לפי שווי של 8 מיליארד דולר

וויטני וולף הרד, מנכ"לית באמבל / צילום: Reuters, Caitlin Ochs
וויטני וולף הרד, מנכ"לית באמבל / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

"המטרה שלנו היא להיות קול נוסף שקורא להשקעה רבה יותר בעסקים בבעלות נשים ולעודד אחרים לקחת חלק בהבאת יוזמות מדהימות למערכת האקולוגית מוטה מאד של הון סיכון", אמרה מייסדת אפליקציית ההיכרויות באמבל והמנכ"לית שלה, וויטני וולף הרד (31), בראיון עימה ב-2019. באמבל, אפליקציית ההיכרויות ששמה את הכוח בידי הנשים ומאפשרת רק להן לעשות את הצעד הראשון, גייסה בהנפקה ראשונה 2.6 מיליארד דולר שמשקפת לחברה שווי של 8.2 מיליארד דולר.

את החברה הקימה וולף הרד ביחד עם אנדריי אנדרייב הרוסי, מייסד אפליקציית הדייטינג Badoo שהחזיק ב-79% מבאמבל. לפני קצת יותר משנה השליטה בה נרכשה על ידי קרן בלקסטון בשלושה מיליארד דולרים. וול הרד, אז בת 30, נשארה המנכ"לית והרוח החיה של החברה.

וולף הרד לא זרה לאפליקציות היכרויות. לפני שהקימה את באמבל, היזמת הצעירה הספיקה לעבוד באפילקציית טינדר, אותה עזבה ב-2014 אחרי סכסוך עם אחד המייסדים, ג'סטין מאטין שגם היה בן זוגה בעבר. היא הגישה נגדו תביעה בגין הטרדה מינית ואפליה, שהוסדרה מחוץ לכותלי בית המשפט בפיצוי בגובה של מיליון דולר, לפי הפרסומים.

הנהלה מורכבת מ-73% נשים

וויטני וולף הרד, תיזכר לא רק בזכות צעירותה - בגיל 31 היא המנכ"לית "הצעירה בוול סטריט" של חברה בסדר גודל כזה - אלא גם כאחת המייסדות הבודדות, שהובילו את החברה להנפקה. בנאסד"ק מעריכים כי רק 20 מהחברות הציבוריות הפעילות בארה"ב כיום הובלו להנפקה על ידי המייסדות שלהן.

בכלל, זה הישג משמעותי בעבור חברה ששמה את הנשים במרכז וההנהלה שלה מורכבת מ-73% נשים. מספר זה - 73% - מרשים אפילו יותר כשלוקחים בחשבון שרק 7.4% מהמנכ"לים של חברות פורצ'ן 500 הן נשים. והוא עוד יותר מרשים כשלוקחים בחשבון ש-7.4% הוא שיא של כל הזמנים. לא מפתיע אולי, אבל בהחלט מתיר את הרושם המדויק על שליטת הגברים בעולם העסקים.

הבעיה היא לא אי-הימצאותן של נשים יזמות, אלא של השגת מימון למימוש והקמה של החברות שלהן. במחקר משנת 2018 של "בוסטון קונלטינג גרופ", נמצא כי קיים "פער מגדרי ברור במימון עסקים חדשים". על פי המחקר, השקעות בעסקים שהוקמו על ידי נשים עמדו בממוצע על 935,000 דולר - פחות ממחצית מ-2.1 מיליון הדולר הממוצע שקיבלו גברים.

אלא שכאשר בוחנים את יחס ההשקעה-תוצאה, עולה כי עבור כל דולר שהושקע בחברות סטארט-אפ שהוקמו על ידי נשים נוצרו 78 סנט ואילו סטארט-אפים שהוקמו על ידי גברים הניבו 31 סנט בלבד.

בכלל רצתה להקים מתחרה לאינסטגרם

כשהייתה תלמידה בקולג', הקימה וולף הרד מיזם בשם " Help Us Project " שמטרתו לסייע לאזורים שנפגעו מדליפת הנפט של חברת BP . זמן קצר לאחר שסיימה את לימודיה בקולג', הצטרפה וולף הרד, אז בת 22 ל"האץ' מעבדות", חממה לסטארט-אפים בלוס אנג'לס שמנוהלת על ידי IAC . כבר אז היא החל לעבוד עם אחרים על מה שיהפוך בהמשך לאפליקציית טינדר, שבה היא שימשה כסגנית נשיא של שיווק.

עם סיוע בגובה 10 מיליון דולר של אנדרייב, וולף הרד וכמה מעובדי טינדר לשעבר, כולל המייסד-שותף כריס גולצ'ינסקי, הושק באמבל. וולף הרד מונתה למנכ"לית עם אחזקה של כ-20%, על פי פורבס.

לאחר שעזבה את טינדר, וולף הרד בכלל תכננה לבנות אפליקציה שדומה ומתחרה באינסטגרם. אלא שלאחר שהתחברה אם אנדריי אנדרייב, הבעלים של אפליקצייית ההיכרויות Badoo, היא החליטה לחזור לעולם אפליקציות ההיכרויות, להפוך אותו על ראשו לשים במרכז הפוקוס את הנשים.

רצה הגורל ובאמבל והמייסדת שלה נולדה והתעצבה די בסמוך לעידן MeToo #. אפילו הקווים הביוגרפיים דומים: בשנת 2014, כאמור, וולף הרד הגישה תביעת הטרדה מינית ואפליה כלפי טינדר ומנהלה. בראיון שנערך עמה ב-2018 בטקקראנץ', וולף הרד התייחסה לכך שהחברה ממוקדת בנשים וברצונות שלהן כחלק מעידן MeToo #. היא סיפרה אז שהעובדה שהחברה החלה לנרמל את החשיבות של שוויון מגדרי והעצמה נשית, היא משהו שבבאמבל מאוד התרגשו ממנו. "זה משהו שחיכינו לו הרבה זמן ונלחמנו עליו... נשים מרגישות מוסמכות להשתמש בקולן והן לא מפחדות, הן לא מתביישות", אמרה.

"אני חושבת שהמסר שאנחנו מנסים להעביר הוא שצריך פשוט לכבד אחד את השני. אפשר להיות חברת טכנולוגיה מצליחה עם כנסות גבוהות ועדיין לעשות משהו פרוגרסיבי. זה לא צריך להיות או זה - או זה", אמר וולף הרד לחדשות NBC בשנת 2018.

המכתב לטינדר: אנחנו מחליקים שמאלה על בריונים כמוכם

הצמיחה של באמבל והתחרות הגוברת מול טינדר, הביאו בסופו של דבר להצעות לרכישת הסטארט-אפ - שנדחו - ותביעה בה מעורבת באמבל וחברת האם של טינדר, "מאץ 'גרופ". הקרב הזה כלל מכתב פתוח לציבור שמוען למאץ' גרופ, שהפיצה באמבל בתגובה לטענות להפרת פטנטים, שהדהד את ההעצמה של תנועת #MeToo . "מאץ' גרופ היקרה", נכתב, "אנחנו מחליקים עלייך שמאלה. אנו מחליקים שמאלה על ניסיונותיך הרבים לקנות אותנו, להעתיק אותנו וכעת לאיים עלינו. לעולם לא נהיה שלך. לא משנה תג המחיר, לעולם לא נתפשר על הערכים שלנו... אנחנו - חברה שנוסדה על ידי נשים, בהנחיית נשים - לא מפחדות מתרבות ארגונית תוקפנית. זה מה שאנחנו מכנים 'בריונות', ואנחנו מחליקים שמאלה על בריונים".

על רקע ההיסטוריה הקצרה שלה, החברה הממוקדת בנשים פעלה גם במישור הפוליטי. בשנת 2018, לאחר אירועי ירי המוניים בארה"ב, והקריאות להקטנת השימוש בנשק חם, אסרה באמבל על שימוש והפצה של תמונות נשק בפלטפורמה שלה.

כמו האפליקציות המתחרות גם באמבל צמחה בתקופת הקורונה, כאשר צעירים ורווקים ורווקות מצאו עצמם ללא אפשרויות בזמן הסגרים והריחוק החברתי שנכפה על העולם בשל הנגיף הקטלני. כך לדוגמה בחודש מרץ האחרון, ממש בתחילת המגפה באמריקה, דיווחה באמבל על עלייה של 23% בהודעות שנשלחו בעיר ניו יורק ועל עלייה של 26% בסן פרנסיסקו - כל זאת תוך 10 ימים בלבד.