איך שוק המניות פועל כעת: אלון מאסק מצייץ, מיליונים רוכשים

מייסד טסלה ושאר 'משיחי המומנטום' יכולים לדרבן אלפי משקיעים בהינף ציוץ • אבל האם האאוטסיידרים החזקים האלה יודעים להתנבא לגבי העתיד יותר טוב מאנשי הסוד של וול סטריט שהיו שם לפניהם?

אלון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה. אחד האאוטסיידרים שמניעים את וול סטריט / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu
אלון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה. אחד האאוטסיידרים שמניעים את וול סטריט / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu

ברוכים הבאים לשוק של האאוטסיידרים. פעם זה היה אנשי הסוד של וול סטריט - אנליסטים, כלכלנים, אסטרטגים של השקעה ומנהלי תיקי השקעות - אשר הניעו את השווקים השוריים כשפיתו את ההמונים לתת להם את כספם.

כרגע אלה האאוטסיידרים - יזמים כמו אלון מאסק ומארק קובן, ראפרים וכוכבי רוק כמו ג'ה רול וסנופ דוג וג'ין סימונס מלהקת קיס - אשר משלהבים אלפים, אולי מיליוני סוחרים ומשקיעים. הם ניפצו לרסיסים את המיתוס העתיק שוול סטריט מחזיקה במפתחות לעושר, ושהיא משתפת אותם רק עם מי שמוכן לשלם עבור זה.

למרבה הצער, הוא התחלף במיתוס אחר: שהאאוטסיידרים יודעים באמת מה שאנשי הסוד רק מתיימרים לדעת.

אם התזמון שלכם היה נכון, יכול להיות שעשיתם הרבה כסף בשבועות האחרונים על ידי הליכה בעקבות מאסק אל הביטקוין, בעקבות קובן אל הדוגקוין (עוד מטבע דיגיטלי), או כמו משקיע הון הסיכון צ'מאת פאליהפיטייה, שיש לו יותר מ-1.3 מיליון עוקבים בטוויטר, אל מניות גיימסטופ או אופציות.

עמיתי קולין באר כינה את הידוענים האלה באופן הולם "משיחי המומנטום", בגלל יכולתם למשוך רבבות משקיעים ללכת בעקבותיהם.

בשעה 10:32 בבוקר לפי שעון מזרח ארה"ב ב-26 בינואר, צייץ פאליהפיטייה שקנה אופציות של גיימסטופ, והוסיף "Let’s gooooooo!!!!!!!". עד סוף הדקה העוקבת, כמעט 10,200 אחזקות של 100 או פחות מניות החליפו ידיים, כך על פי ניתוח הוול סטריט ג'ורנל של נתוני שוק מ-DTN.

בשעה 4:08 אחר הצהריים באותו יום, מאסק צייץ "גיימסטונק!" יותר מרבע מיליון מניות נסחרו מיד ועד שעברו 10 דקות מרגע הציוץ, גיימסטופ עלתה ב-31%. המניות, שעלו כ-144 דולר לפני הציוץ של מאסק, עלו לכמעט 348 דולר יום אחר כך, ואז נפלו לבערך 50 דולר השבוע.

ב-3 בפברואר, קובן צייץ, "אם הייתי צריך לבחור בין קניית כרטיסיית לוטו לדוגקוין... הייתי בוחר בודגקוין". במשך 12 השעות הבאות, עלה ערך המטבע הדיגיטלי בקרוב ל-50%.

גם מאסק, כמה ראפרים אחרים וסימונס אחראים לפופולריזציה של דוגקוין. המטבע עלה ביותר מ-1,300% בשנת 2021, על אף העובדה שהומצא בתור בדיחה ואין לו שימוש ממשי.

האם יש מרכיב של לעג בכל זה? ודאי - ומסיבות טובות.

וול סטריט תמיד הייתה דומה להוליווד

לפני כמה עשורים, סדרה מפורסמת של פרסומות בטלוויזיה גרמה לסוחרי מניות להיראות כיודעי כל, ואנשים עצרו בכל מה שהם עשו כדי לשמוע את מילות החוכמה שלהם: "כשא' פ' האטון מדבר, אנשים מקשיבים".

אנליסטים בוול סטריט ומנהלי קרנות טענו מאז ומעולם שהם מבססים את התחזיות שלהם על מחקר מקורי וניתוח המרכיבים היסודיים. אבל אלה תמיד היו לכל היותר ניחושים מושכלים. התוצאה, במשך עשרות שנים, הייתה הוצאה של עשרות מיליארדי דולרים בפיצוי יתר על טריליוני דולרים של תת-ביצוע.

התסריטאי המנוח וויליאם גולדמן כתב בספרו "הרפתקאות בעסקי המסך" ש"העובדה היחידה החשובה ביותר" לגבי הוליווד היא ש"אף אחד לא יודע כלום".

וול סטריט תמיד הייתה דומה להוליווד הרבה יותר ממה שרוב החבר'ה של הפיננסים היו רוצים להודות. לא מזמן, אנליסטים כמו מרי מיקר וג'ק גרובמן, ואסטרטגים כגון ג'וסף כהן וברטון ביגס, היו סופרסטארים. אנליסטים, כלכלנים, אסטרטגים ומנהלי תיקי השקעות עדיין משחקים את תפקיד הנביאים, אם כי הם מנחשים כמו כולנו.

אין פלא שהיועצים הפיננסיים הגורמים לעסקים נרחבים נקראים "מפיקים גדולים", כאילו היו קתלין קנדי או ססיל ב' דמיל. והחזר של קרן מכונה "ביצועים" מפני שפעמים רבות מדובר בהצגה: המנהלים עושים דרמטיזציה של תוצאות חיוביות ונותנים קרדיט לכישורים שלהם, ומקטינים תוצאות לא טובות על ידי נפנוף אצבע מול הפדרל ריזרב או ההתנהגות האי-רציונלית של "השוק".

כך, האאוטסיידרים של היום מסמנים למשקיעים העוסקים בזה זמן רב את מה שהיה צריך להיות ברור כבר זמן רב. "האינטרנט עשה דמוקרטיזציה של המידע", אמר לי השבוע פאליהפיטייה. "אז היתרון עבר לאנליסטים. לכולם גישה לאותו מידע, אותם גילויים פיננסיים ומידע כללי".

זה מוחק את האשליה של וול סטריט לגבי ידע שיש לו עדיפות עליונה. "הסטגנציה במשכורות רגילות הסיטה את משאבי האנשים לשווקי ניירות הערך", אמר פאליהפיטייה. מי שיכול להשתמש בטכנולוגיה "על מנת לעבד מידע מהר או יותר או באופן שונה", אמר, "הוא בעל יתרון כעת".

תהילה ועושר בתחומים אחרים אינם ערובה להצלחה בשווקים

הבהלה לרכישת מניות גיימסטופ, עליית הפורום WallStreetBets והפיצוץ במטבעות קריפטו, כך אמר לי קובן השבוע, "מראים למשקיעים קטנים שאם הם יתאגדו יחד, ההון הצבור ופעולה מכוונת יכולים להיות כלים בעלי עצמה". הוא הוסיף: "יש פה ריק שהיה צורך למלא אותו".

באופן היסטורי, רוב הסוחרים הפסידו כסף, סיכם מר קובן. אבל "זו עשויה להיות מערכת הנסיבות שתשנה את כל זה". האם יותר אנשים יוכלו להרוויח אם "סוחרים בפעם הראשונה או חדשים יותר וסוחרים וותיקים יעבדו יחד במקום בנפרד?" שאל. "למה שהידע לא יבוא מחוכמת ההמונים?"

לגבי דוגקוין, "המחיר שלו הוא פחות מאגורה", אמר קובן. "אם אתה הולך לעשות טעות, זה המקום לעשות אותה".

הגישה שלי ישירה. משיחי המומנטום, עם הכריזמה שלהם והעוקבים, יכולים לאגד את כוח הקנייה של משקיעים מפוזרים טוב יותר מכל מי שבא לפניהם. אבל כדי שקהל מאמינים יהיה נבון ולא אוויל, צריך שבידי מי שמוביל אותו יהיה מידע בעל איכות יוצאת דופן.

ואני לא בטוח למה התחזיות של האאוטסיידרים החזקים של ימינו אמורות להיות יותר מדויקות מאלה שעשו אנשי הסוד לפניהם. תהילה ועושר בתחומים אחרים אינם ערובה להצלחה בשווקים הפיננסיים.