אוגרות רוח לקראת הנפקה: צ'קראטק בת"א (עם הערת עסק חי) ואוגווינד בניו יורק

צ'קראטק, העוסקת בפיתוח טכנולוגיה לאגירת אנרגיה, מכוונת לשווי של 400-350 מיליון שקל • בין בעליה - חברת הון הטבע, שמחזיקה גם באוגווינד אשר נסקה בתל אביב לשווי של כ-2 מיליארד שקל

בניין הבורסה , תל אביב / צילום: תמר מצפי
בניין הבורסה , תל אביב / צילום: תמר מצפי

חברת טכנולוגיה נוספת נטולת הכנסות עם הערת "עסק חי" עושה דרכה להנפקת הון ראשונית (IPO) בבורסה בתל אביב, והפעם מדובר בצ'קראטק, העוסקת בפיתוח טכנולוגיה לאגירת אנרגיה - ענף שנהנה מפופולריות גבוהה כבר זמן רב בשוק ההון המקומי. על פי ההערכות צ'קראטק מעוניינת לגייס כמה עשרות מיליוני דולרים, לפי שווי חברה של 350-400 מיליון שקל "לפני הכסף".

צ'קראטק (Chakratec), לפי הסבריה, "מצויה בתחילת דרכה וטרם סיימה את פיתוח מוצריה המסחריים", ונמצאת "בשלבי פיתוח מתקדמים של הגרסה המסחרית של המערכת". החברה, שנוסדה בשנת 2013 על-ידי אילן בן-דוד, דוד פינקו וניר זוהר, מפתחת ומשווקת "מערכות אגירת אנרגיה לתמיכה במטענים מהירים לרכבים חשמליים", ואותן מערכות גם "תומכות בייצור רשת החשמל שיציבותה ירדה עקב שילוב נרחב של מקורות אנרגיה מתחדשים כמקורות סולאריים ורוח".

לפי הסבריה, הטכנולוגיה שהחברה מפתחת, המבוססת על "אגירה קינטית בגלגלי תנופה", כוללת מערכת "בעלת יתרונות רבים ביישומים שבהם נדרשים פרצי אנרגיה מהירים, תוך שימור אמינות והדירות הביצועים במספר גבוה של מחזורי טעינה-פריקה לאורך חיי המוצר".

המערכת שצ'קראטק מפתחת מורכבת "ממערך גלגלי תנופה ומערכות תומכות", ומאפשרת "גם לתשתית חשמל מוגבלת בהספק לתמוך בעומסים גבוהים ולא יציבים". בשלב הנוכחי פעילותה של צ'קראטק מתרכזת "בשוק תשתית הטעינה של רכבים חשמליים ובעיקר בתחום תשתית הטעינה המהירה". מנכ"ל החברה הוא בועז וייזר.

לחברה אין בעל שליטה, ועם בעלות המניות הבולטות בה כיום נמנות שותפות איי ארגנטו, שמקדמת בעצמה הנפקה בבורסה; החברה הפרטית הון הטבע, שמעורבת בעוד מספר חברות טכנולוגיה שנכנסו לאחרונה לבורסה (אלקטריאון, בלייד ריינג'ר, אוגווינד) ושבה מושקעות בין היתר אלביט, רפאל, ביטוח ישיר וקרן פרו־סיד; והשותפות קרן אלה, בניהול כלנית ולפר וסקוט שי. את הגיוס בבורסה מובילות לאומי פרטנרס ואיפקס הנפקות.

בצ'קראטק מדגישים, כי בשלב הנוכחי, "ישנו העדר ודאות בהצלחת פיתוח מוצרים של החברה, כמו גם מוצרים עתידיים או משלימים או בהחדרת המוצרים המפותחים על-ידי החברה, ככל שיפותחו בהצלחה, לשוק הרלוונטי", ולכן השקעותיה בפיתוח המוצרים הקיימים והעתידיים "עלולות לרדת כולן לטמיון".

כאמור, החברה טרם מייצרת הכנסות, ואת המחצית הראשונה של 2020 סיכמה בהפסד של כ-9 מיליון שקל, אחרי הפסדים שהצטברו לכ-24 מיליון שקל בסיכום השנים 2018-2019.

לצד הערת "עסק חי", כאמור, רואי החשבון של החברה מציינים כי מאז הקמתה צברה צ'קראטק "הפסדים תפעוליים ותזרימי מזומנים שליליים מפעילות שוטפת בסכומים משמעותיים", וכי תוכניות ההנהלה להמשך פיתוח ומכירת מוצריה כוללות גם "חיפוש הסדרים פיננסיים נוספים".

עוד מסבירה צ'קראטק לגבי המוצרים שהיא מפתחת, כי "אורך החיים הארוך של מערכת האגירה הקינטית של החברה (מעל 15 שנים) מאפשר עלות טעינה למחזור נמוכה מאוד ומהווה יתרון משמעותי ביישומים עם מחזיר טעינה-פריקה מרובים", נוסף על הוזלת העלות למפעילי תשתית טעינה מהירה וכן פעילות שהיא ידידותית לסביבה.

אוגווינד זינקה אשתקד ב-1,000%

עם המניות הבולטות במסחר בת"א בשנה האחרונה נמנית חברת אגירת האנרגיה אוגווינד , שסיכמה את השנה שעברה בזינוק של יותר מ-1,000%, כחלק מההייפ הגדול סביב פעילות חברות האנרגיה הירוקה.

אוגווינד ויתרה על הנפקת מניות ראשונית והגיעה לבורסה בתל אביב באמצעות מיזוג לשלד בורסאי בסוף שנת 2019, וכעת, לאחר נסיקת המניה, כשהיא נסחרת בשווי שוק שנע סביב כ-2 מיליארד שקל, היא פוזלת לשוק המניות האמריקאי. 

אוגווינד, שעוסקת ב"אגירה תת-קרקעית של אנרגיה בתצורת אוויר דחוס", ואשר הוקמה בשנת 2012 על-ידי אור יוגב, מבעלי השליטה בה, עדכנה על החלטת דירקטוריון החברה "להתחיל לקדם הליך הנפקה לציבור בבורסה בארה"ב, בין אם באמצעות הנפקה ראשונית (IPO) ובין אם באמצעות חבירה לפלטפורמה ציבורית קיימת (כגון SPAC)". 

באוגווינד, שמתכננת להמשיך להיסחר גם בתל אביב, ציינו כי השוק האמריקאי הוא "שוק יעד משמעותי למוצרי החברה", ומהלך של הנפקה "יקדם את פעילותה העסקית". יש לציין כי חברת הון הטבע, שמחזיקה 19% ממניות צ'קראטק, מחזיקה כ-14% ממניות  אוגווינד בשווי של רבע מיליארד שקל.

שגריר מגייסת 30 מיליון שקל

ועוד במנפיקות: חברת שירותי הרכב שגריר עדכנה על גיוס הון של כ-30 מיליון שקל מארבעה גופים מוסדיים - הפניקס, מור בית השקעות והקרנות קוליברי וספרה, עם אופציה להגדיל את הסכום ב-7.5 מיליון שקל באמצעות מימוש אופציות.

במסגרת הגיוס תקצה שגריר למוסדיים כ-15% ממניותיה, לפי שווי מניה של 20 שקל - דומה לשווי השוק שלה בפתיחת שבוע המסחר, לאחר עליות חדות בשבוע שעבר. את האופציות יוכלו המוסדיים לממש תוך שלוש שנים, לפי מחיר מימוש של 25 שקל.

גם להודעה על אודות השקעת המוסדיים הגיבה מניית שגריר בעליות חדות בפתיחת שבוע המסחר הנוכחי, שהשלימו לה זינוק חודשי של קרוב ל-70%, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי הנע סביב כ-180 מיליון שקל.

בשבוע שעבר עדכנה החברה על הבנות שגיבשה מול חברת טלקאר, יבואנית רכבי קיה (KIA) בבעלות משפחת אונגר, שתשקיע 3.5 מיליון דולר בחברת הרכב השיתופי גוטו גלובל, לפי שווי חברה של 45 מיליון דולר "לפני הכסף". גוטו גלובל (לשעבר קאר2גו), היא חברה כלולה של שגריר, העוסקת בשירותי השכרת הרכב קאר2גו ואוטותל שבתל אביב, ופועלת כיום ב-12 ערים בישראל ובאי מלטה. 

שגריר, העוסקת באספקת שירותי רכב שונים לחברות ביטוח, ונמצאת בשליטת חברת ההשקעות SBSI של יוסי בן שלום וברק דותן, עדכנה גם על כניסה לפעילות בתחום שירותי איתור ומיגון לרכבים, באמצעות שיתוף פעולה עם חברת טרפילוג ובהשקעה של כ-20 מיליון שקל.